Elektryczne systemy jednoszynowe (EMS)

Elektryczne systemy jednoszynowe (EMS)

Automatyczne rozwiązanie transportu bliskiego palet składające się z samojezdnych wózków przemieszczających się po szynach w obiegu zamkniętym.

Opis produktu

Automatyczne systemy szybkiego transportu palet, idealne do pokonywania dużych odległości

Elektryczne systemy jednoszynowe (EMS) to rozwiązanie służące do transportu palet za pomocą wózków samojezdnych znajdujących się na szynach tworzących zamknięty obieg. Szyny są montowane do posadzki lub zawieszane pod sufitem. EMS dają wiele opcji konfiguracji – pozwalają projektować obwody o różnym stopniu złożoności, aby szybko i wydajnie połączyć nawet bardzo odległe strefy w obiekcie logistycznym.

Wózki są kontrolowane przez oprogramowanie sterujące ruchem, które przypisuje im najkorzystniejsze trasy przejazdu dostosowane do wykonywanego zadania. Elektryczne systemy jednoszynowe Mecaluxu dynamizują wewnętrzny obieg ładunków w magazynach i centrach produkcyjnych każdego typu.

Elektryczne systemy jednoszynowe służą do transportu wewnętrznego palet za pomocą wózków samojezdnych

Elektryczne systemy jednoszynowe – zalety

  • Duża prędkość: wózki osiągają prędkość do 120 m/min (100 m/min z ładunkiem), co oznacza, że EMS jest szybszym środkiem transportu niż przenośniki, pozwalającym obsłużyć większą liczbę palet na godzinę.
  • Długi dystans: linie elektrycznych systemów jednoszynowych są idealnym rozwiązaniem służącym do automatyzacji transportu ładunków spaletyzowanych między odległymi punktami w obiekcie logistycznym.
  • Inteligentny system: oprogramowanie sterujące ocenia w czasie rzeczywistym bieżący ruch wózków na linii oraz szacuje zapotrzebowanie na załadunek/rozładunek, aby optymalnie przydzielić zadania dostępnym wózkom. Oprogramowanie przypisuje wózkom najszybszą trasę dotarcia do celu oraz dynamicznie modyfikuje ją w celu uniknięcia wąskich gardeł.
  • Niezależny ruch autonomiczny: wózki przemieszczają się niezależnie, wykonując przydzielone zadania, co oznacza, że mogą wybierać różne trasy, w obrębie jednej linii, korzystając ze skrótów czy objazdów.
  • Linie w pełni konfigurowalne: EMS daje możliwość projektowania układów o różnym stopniu skomplikowania, z odcinkami prostymi, łukami, zmianami kierunku, skrótami, trasami równoległymi, strefami parkowania czy konserwacji.
  • Elastyczność i skalowalność: istnieje możliwość wprowadzania nowych wózków, dodatkowych stacji załadunku i rozładunku palet lub zmiany lokalizacji już istniejących, jak również poszerzenia całego układu w odpowiedzi na rosnącą produkcję lub nową strategię firmy.
  • Cicha i bezpieczna praca: konstrukcja wózków oraz zastosowane w nich zaawansowane technologie przyspieszania i hamowania zapewniają płynne i ciche działanie tego systemu. Stała synchronizacja sąsiadujących ze sobą wózków pozwala utrzymać bezpieczną odległość między nimi.
  • Wydajność energetyczna: strefa parkowania pozwala dostosować liczbę wózków do bieżącego wolumenu pracy, co przekłada się na znaczne ograniczenie zużycia energii.
  • Łatwa konserwacja: w celu wykonania prac konserwacyjnych wózki są odprowadzane do układu pomocniczego, dzięki czemu praca całego systemu nie zostaje zakłócona.

Elektryczne systemy jednoszynowe – zastosowania

Automatyzacja przepływu palet za pomocą szybkiego i uniwersalnego systemu transportu ładunków

Elastyczność tego rozwiązania, pozwalająca na pokonywanie znacznych odległości i konfigurowanie bardzo zróżnicowanych tras, ułatwia dostosowanie elektrycznych systemów jednoszynowych do różnych funkcji w magazynach i centrach produkcyjnych każdego typu.

Elektryczne systemy jednoszynowe łączą różne strefy w magazynie

Łączenie stref w magazynie

Elektryczne systemy jednoszynowe automatyzują przepływ palet między różnymi strefami magazynu.

Linie elektrycznych systemów jednoszynowych łączą produkcję z magazynem

Łączenie magazynu z produkcją

Linie elektrycznych systemów jednoszynowych pozwalają połączyć linie produkcyjne z magazynem.

Elektryczne systemy jednoszynowe mogą łączyć różne magazyny

Łączenie różnych magazynów

Elektryczne systemy jednoszynowe umożliwiają tworzenie długich linii, dlatego są idealnym rozwiązaniem do łączenia magazynów zlokalizowanych w oddzielnych halach.

Elektryczne systemy jednoszynowe można wykorzystać do zaopatrywania strefy wysyłek

Zaopatrywanie strefy wysyłek

Linia elektrycznego systemu jednoszynowego dynamizuje transport palet do strefy wysyłek oraz usprawnia klasyfikację w kanałach załadunku wstępnego.

Elektryczne systemy jednoszynowe – modele

Podwieszane lub podłogowe: dwie opcje pozwalające znaleźć najlepsze rozwiązanie dla Twojego obiektu

Elektryczne systemy jednoszynowe są dostępne w wersji podłogowej lub podwieszanej, w zależności od miejsca umieszczenia szyny, po której przemieszczają się wózki. Parametry obu systemów konstrukcyjnych są bardzo zbliżone, a o wyborze rozwiązania decyduje jego szczegółowe zastosowane i charakterystyka instalacji.

Realizacje

Luís Simões

Centrum logistyczne firmy Luís Simões w Cabanillas del Campo (Guadalajara)

Luís Simões, operator logistyczny świadczący kompleksowe usługi dla firm z różnych branż, uruchomił w Hiszpanii magazyn, który Mecalux wyposażył w regały paletowe i automatyczny system Pallet Shuttle z wózkami wahadłowymi. Czytaj więcej

Luís Simões

Sokpol

Automatyczny magazyn paletowy i system transportu podwieszanego dla firmy Sokpol

Mecalux dostarczył automatyczny magazyn paletowy oraz wydajny system transportu podwieszanego do firmy Sokpol, producenta soków, nektarów, wód mineralnych i koncentratów. Czynnościami odbywającymi się w magazynie zarządza oprogramowanie magazynowe Easy WMS, optymalizując organizację składowania towarów. Czytaj więcej

Sokpol

Zbyszko Company

Wysoka wydajność magazynu firmy Zbyszko Company dzięki automatyzacji

Mecalux wyposażył magazyn firmy Zbyszko Company. Dostarczone systemy automatyczne obejmują obsługiwany przez układnice magazyn o pojemności 18 000 palet, a także pętle przenośników oraz system transportu podwieszanego, które umożliwiają wydanie nawet do 200 palet na godzinę. Czytaj więcej

Zbyszko Company

Würth

Magazyn automatyczny zbudowany „pod klucz” dla firmy Würth w La Rioja

Niemiecki dystrybutor elementów złącznych, montażowych i narzędzi firma Würth zbudowała nowy samonośny magazyn automatyczny w La Rioja (Hiszpania). Nowy obiekt usprawnia dostawy do sklepów stacjonarnych Würth w Hiszpanii oraz klientów sklepu internetowego. Czytaj więcej

Würth

Congelados de Navarra

Mecalux towarzyszy firmie Congelados de Navarra w ciągłym rozwoju

Realizacja magazynu samonośnego dla Congelados de Navarra w Hiszpanii i inne przykłady systemów magazynowych wykonanych przez Mecalux. Czytaj więcej

Congelados de Navarra
Więcej realizacji

Elektryczne systemy jednoszynowe – elementy składowe

Elektryczne systemy jednoszynowe umożliwiają transport palet na autonomicznych wózkach przemieszczających się po szynie zasilającej tworzącej obieg zamknięty.

Elektryczny system jednoszynowy Mecaluxu jest wyposażony w zespół urządzeń i mechanizmów zabezpieczających. Zapobiegają one kolizjom między wózkami i zapewniają płynną jazdę wzdłuż całego obwodu.

Wózki (typ podłogowy)

Wózki (typ podłogowy)

Kompaktowe wózki o solidnej budowie stosowane do transportu palet w obwodzie elektrycznego systemu jednoszynowego. Zespół napędowy jest odpowiedzialny za przemieszczanie wózków wzdłuż szyny zasilającej.

Szyny (typ podłogowy)

Szyny (typ podłogowy)

Aluminiowe profile zakotwione w posadzce tworzące obwód, po którym przemieszczają się wózki. Wózki pobierają energię elektryczną potrzebną do jazdy z miedzianych przewodników umieszczonych w szynach.

Wózki (typ podwieszany)

Wózki (typ podwieszany)

Autonomiczne wózki o dużej wydajności stosowane w obwodach elektrycznych systemów jednoszynowych podwieszanych. Przemieszczają się dzięki szynie zasilającej zamocowanej pod sufitem oraz zespołowi napędowemu.

Szyny (typ podwieszany)

Szyny (typ podwieszany)

Profile aluminiowe zawieszone pod sufitem lub specjalną konstrukcją przystosowaną do tego celu. Wyznaczają trasę przemieszczania się wózków oraz przekazują im energię elektryczną za pomocą wbudowanych przewodników miedzianych.

Głowice napędowe

Głowice napędowe

Zespół silnika i koła. Odpowiada za przemieszczanie się wózków wzdłuż szyny. Głowice wchodzą w skład elektrycznych systemów jednoszynowych zarówno podwieszanych, jak i podłogowych. Zapewniają sprawne i wydajne ruchy wózków.

Przenośniki

Przenośniki

Każdy z wózków stosowanych w obu typach elektrycznego systemu jednoszynowego jest wyposażony w przenośnik rolkowy lub łańcuchowy, który umożliwia transfer palet w stacjach załadunku i rozładunku.

Sterownik PLC

Sterownik PLC

Wózki są wyposażone w sterownik PLC, który łączy się z oprogramowaniem do zarządzania flotą, aby odebrać polecenia z zadaniami do wykonania. Ponadto sterownik kontroluje status wózka oraz wysyła mu polecenia rozpoczęcia lub przerwania ruchu.

Siatki bezpieczeństwa

Siatki bezpieczeństwa

Siatki bezpieczeństwa wydzielają strefę pracy elektrycznego systemu jednoszynowego i ograniczają do niej dostęp.

Fotokomórki

Fotokomórki

Gwarantują zachowanie bezpiecznej odległości między wózkami przy każdym ruchu.

Odbojniki

Odbojniki

Elementy montowane w celu absorpcji energii powstałej na skutek ewentualnego kontaktu z innymi wózkami, np. w trakcie prac konserwacyjnych.

Amortyzatory hydrauliczne

Amortyzatory hydrauliczne

Kompensują siłę, jaką ładunek wywiera na wózek, aby nie dopuścić do wychylenia czy ruszania się wózka na boki i zapewnić stabilną jazdę na całej długości obwodu.

Często zadawane pytania

Elektryczne systemy jednoszynowe to automatyczne rozwiązanie transportu niezależnego palet składające się z wózków napędzanych silnikiem elektrycznym, które przemieszczają się po szynach tworzących obieg zamknięty. Wózki przewożą palety między stacjami załadunku i rozładunku zlokalizowanymi w różnych miejscach na linii EMS. Elektryczne systemy jednoszynowe pozwalają szybko i wydajnie transportować ładunki na dużych dystansach, a przy tym dostosowują się do indywidualnych wymogów magazynów każdego typu.

Wózki elektrycznych systemów jednoszynowych osiągają prędkość nawet 120 m/min (100 m/min z ładunkiem).

Każdy wózek może transportować ładunek o wadze do 1500 kg.

Wózki są kompatybilne z paletami o wymiarach (w mm): 800 × 1200, 1000 × 1200 i 1200 × 1200, a także z półpaletami 600 × 800. Dodatkowo wózki można przystosować do obsługi palet o innych wymiarach, zgodnie z wymaganiami klienta, np. palet amerykańskich (GMA).

EMS mogą działać w szerokim przedziale temperatur: od - 30°C do + 40°C. Dzięki temu są idealnym rozwiązaniem do automatyzacji przepływu palet w chłodniach i mroźniach.

Oprogramowanie w czasie rzeczywistym monitoruje ruch na linii EMS i przypisuje wózkom zadania, które otrzymuje z systemu zarządzania magazynem. Dodatkowo każdemu wózkowi wskazuje stację załadunku i rozładunku oraz przydziela najwydajniejszą trasę przejazdu.

W przypadku elektrycznych systemów jednoszynowych podwieszanych aluminiowe szyny, po których przemieszczają się wózki, są montowane do sufitu lub przygotowanej w tym celu konstrukcji. Z kolei szyny elektrycznych systemów jednoszynowych podłogowych są kotwione do posadzki magazynu.

Szyny podwieszane stosuje się, aby po posadzce magazynu mogły przemieszczać się inne urządzenia transportu bliskiego oraz by ułatwić prowadzenie prac porządkowych, co jest szczególnie istotne w firmach z sektora spożywczego. Dodatkowo ten model systemu EMS jest wskazany w obiektach, gdzie posadzka jest niedostatecznie wytrzymała lub wypoziomowana.

Elektryczne systemy jednoszynowe podłogowe najlepiej sprawdzą się w instalacjach o średnich wymiarach. Do ich zalet należą bardzo prosta instalacja oraz zmniejszony promień skrętu.

Przenośniki paletowe, podobnie jak elektryczne systemy jednoszynowe, to rozwiązanie automatyzujące wewnętrzny przepływ spaletyzowanych ładunków. Przenośniki charakteryzują się możliwością ciągłego ruchu, co pozwala na jednoczesny transport dużej liczby palet. Co więcej, w odróżnienia od systemu EMS przenośniki mogą akumulować palety, służąc jako bufor tymczasowy lub regulując przepływ ładunków.

Elektryczne systemy jednoszynowe to rozwiązanie transportu niezależnego, które oferuje znacznie większą prędkość przemieszczania ładunków: 100 m/min z obciążeniem wobec 20 m/min w przypadku przenośników. Dlatego systemy EMS to zalecany środek transportu, jeżeli projekt przewiduje układ o średniej lub dużej długości, lub maksymalną dynamizację przepływu palet.

Zarówno elektryczne systemy jednoszynowe, jak i autonomiczne roboty mobilne (AMR) to rozwiązania automatyczne służące do transportu pojedynczych ładunków między dwoma punktami w obiekcie logistycznym. Systemy EMS stosują wózki transportowe przemieszczające się po szynie w zamkniętym i ogrodzonym układzie. Z kolei roboty AMR przemieszczają się swobodnie po magazynie zgodnie z dynamicznymi trasami, które dostosowują się do każdego zadania. Nie są ograniczone do zamkniętych układów czy wygrodzonych stref roboczych.

W porównaniu z systemami EMS autonomiczne roboty mobilne łatwiej integrują z się z istniejącym układem magazynu (nie wymagają montażu szyn ani siatek bezpieczeństwa), jednak to właśnie elektryczne systemy jednoszynowe są zalecanym rozwiązaniem w sytuacji wysokiego przepływu palet. Obsłużenie bardzo dużego wolumenu pracy wymagałoby większych nakładów finansowych na znacznie liczniejszą flotę.

Tak. EMS to uniwersalny system transportowy, który można dostosować do charakterystyki danego magazynu. Swoją elastyczność zawdzięcza takim rozwiązaniom jak łuki czy rozjazdy umożliwiające projektowanie skrótów, tras równoległych, stacji diagnostycznych czy stref parkowania.

Tak. Za pomocą elektrycznych systemów jednoszynowych można połączyć np. magazyny znajdujące się w osobnych halach. W tym celu projektuje się specjalne tunele lub wiadukty, którymi przebiega linia łącząca oba obiekty.

Tak. Systemy EMS są wyposażone w zabezpieczenia różnego typu, takie jak fotokomórki, odbojniki i amortyzatory, które zapewniają płynną i stabilną jazdę wózków. Dodatkowo siatki bezpieczeństwa wydzielają strefę roboczą wózków, zapobiegając wypadkom z udziałem osób i maszyn.

Zapytaj eksperta