Wszystkie produkty przechodzą przez poszczególne etapy w ciągu kilku miesięcy lub lat

Cykl życia produktu – 5 etapów

15 lut 2024

Wszystkie wynalazki z czasem poddawane są modyfikacjom, są udoskonalane. Dobra mające na celu zaspokojenie potrzeb, życzeń lub rozwiązanie problemów konsumentów, przechodzą przez różne etapy w ciągu kilku miesięcy lub lat. Cykl życia produktu dotyczy wszelkiego rodzaju towarów – regałów magazynowych, krzeseł, telefonów, oprogramowań itd.

Cykl życia produktu – co to jest?

Cykl życia produktu wyróżnia etapy, przez które przechodzi produkt od wynalezienia do zniknięcia z rynku. Najpierw realizowana jest strategia penetracji rynku. Dzięki temu popularność produktu lub usługi rośnie i może się utrzymać przez kilka miesięcy. Następnym etapem jest dojrzałość, charakteryzująca się stabilną sprzedażą. W ostatniej fazie poziom sprzedaży spada, a produkt przestaje budzić zainteresowanie. Produkt zostaje wycofany ze sprzedaży lub zamieniony na podobny.

5 etapów cyklu życia produktu

Każdy etap cyklu życia produktu ma swoje cechy charakterystyczne, wiąże się z określonymi wyzwaniami i umożliwia wdrożenie różnych strategii. Teoria powstawała w 1965 roku, kiedy to por raz pierwszy omówił ją niemiecki ekonomista Theodore Levitt na łamach Harvard Business Review. Proces składa się z 5 etapów:

Etap 1: projektowanie produktu

Początkowa faza, w której projektuje się rozwiązanie, obejmuje początkowe badania, testy techniczne i wszystkie kroki niezbędne do ustalenia, jaki typ produktu należy wprowadzić na rynek.

Na tym etapie wynalazek jeszcze nie jest dopracowany i nie określono jeszcze popytu. Jest to przypadek wielu start-upów, których pomysł może doprowadzić do osiągnięcia sukcesu lub poniesienia porażki. W pierwszym etapie cyklu życia produktu poziom sprzedaży jest niski.

Podczas wprowadzenia produktu na rynek należy przyciągnąć uwagę klientów
Podczas wprowadzenia produktu na rynek należy przyciągnąć uwagę pierwszych klientów

Etap 2: wprowadzenie produktu na rynek

Produkt jest w sprzedaży i musi przyciągnąć uwagę klientów. Wprowadzenie produktu na rynek to dobry moment na wdrożenie działań marketingowych, które doprowadzą do wzrostu sprzedaży, czyli następnego etapu cyklu życia produktu. Zaleca się poznać i przeanalizować preferencje, motywacje, podejście i zachowania potencjalnych klientów. W ten sposób można zdefiniować strategie handlowe i logistyczne, takie jak dystrybucja w sklepach i punktach odbioru zamówień.

Ten etap ma kluczowe znaczenie dla powstania i rozwoju dowolnego artykułu. Nieprzestrzeganie odpowiednich taktyk dystrybucji i zbyt duża konkurencja mogą przeszkodzić w zwiększaniu sprzedaży.

Etap 3: wzrost sprzedaży produktu

Na tym etapie następuje największy wzrost sprzedaży, a także mnoży się sposoby na uzyskanie jak najwyższych wyników. Prawdopodobnie na rynku będą pojawiać się podobne oferty, dlatego należy utrzymać klientów i zwiększyć obecność swojej marki. Pierwsze przychody zaleca się inwestować w rozwój, aby jak najdłużej zachować aktualność produktu. Po uzyskaniu reprezentatywnej liczby komentarzy i feedbacku od klientów należy wprowadzić ulepszenia.

Etap 4: dojrzałość produktu

Sprzedaż osiąga szczyt i się stabilizuje. Rynek dostosował się do wykorzystania produktu. Należy zatem jak najdłużej utrzymać wiodącą pozycję wśród sprzedawców. Aby zbudować lojalność konsumentów wobec swojej marki, należy zapewnić doskonałą obsługę klienta i zadbać o wysokiej jakości doświadczenie zakupowe. Można również zastosować strategie promocyjne – np. programy lojalnościowe.

Inną możliwością jest wdrożenie skonsolidowanego już produktu w innych częściach świata, podejmując się ekspansji firmy, albo odnalezienie nowego zastosowania dla danego artykułu.

Na etapie dojrzałości należy zapewnić doskonałą obsługę klienta i doświadczenie zakupowe wysokiej jakości
Na etapie dojrzałości należy zapewnić doskonałą obsługę klienta i doświadczenie zakupowe wysokiej jakości

Etap 5: spadek sprzedaży produktu

Spadek sprzedaży produktu następuje niezależnie od podejmowanych prób odsunięcia go w czasie. Moment, w którym udział w rynku zaczyna spadać, a sprzedaż się zmniejsza, zazwyczaj jest spowodowany przez cztery czynniki:

  • produkt jest nieaktualny lub został zastąpiony,
  • klienci stracili zainteresowanie,
  • konkurencja jest zbyt duża,
  • wizerunek marki został nadszarpnięty.

Aby określić, czy cykl życia produktu osiągnął już ten etap i czy są jeszcze szanse na ponowne wprowadzenie produktu do sprzedaży, należy sprawdzić, czy ze względu na postęp technologiczny dany artykuł nie jest już przestarzały lub, czy są dostępne zamienniki w niższej cenie.

Przykłady

Bardzo popularne wynalazki, takie jak maszyna do pisania, wynaleziona w 1867 roku, całkowicie zostały wycofane z produkcji. Ostatnia fabryka maszyn do pisania, znajdująca się w Indiach, została zamknięta w 2011 roku ze względu na brak popytu. Przykładem nowocześniejszego wynalazku są płyty DVD. Powstały w 1995 roku i zastąpiły kasety VHS, dzięki takim zaletom jak brak konieczności ręcznego przewijania. Jednakże bardzo szybko serwisy streamingowe wyparły płyty DVD, co oznacza, że w tym przypadku cykl życia produktu był krótszy niż maszyn do pisania.

Dlaczego warto znać cykl życia produktu?

Znajomość etapów cyklu życia produktu to duża zaleta, jako że pozwala sprzedawcom zaplanować strategie marketingowe i przewidzieć potrzeby logistyczne i magazynowe. Jednakże należy wziąć pod uwagę, że chociaż wszystkie artykuły i usługi podlegają temu samemu cyklowi życia, każde ewoluuje w inny sposób.

Mecalux ma wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu automatyki magazynowej oraz oprogramowania zarządzającego. Jeśli zamierzasz poszerzyć swoją działalność i potrzebujesz porady w zakresie monitorowania zapasów w czasie rzeczywistym i usprawnienia logistyki firmowej, skontaktuj się z nami.