Dyrektorzy priorytetowo traktują optymalizację łańcucha dostaw

29 wrz 2025

Firmy, które przeznaczą swoje wydatki na bardziej wydajne zarządzanie, osiągają trwałe oszczędności

Globalna firma konsultingowa Boston Consulting Group przeprowadziła wywiady z ponad 570 dyrektorami z różnych regionów i sektorów działalności gospodarczej, aby dowiedzieć się, jakie strategie kształtują ich priorytety biznesowe w 2025 r. Pomimo różnic branżowych liderzy zgadzają się, że zarządzanie kosztami będzie miało kluczowe znaczenie dla zwiększenia produktywności.

Zamiast obarczać kosztami konsumentów, w roku 2025 kadra zarządzająca będzie stawiać na takie aspekty, jak zwiększenie efektywności swoich podstawowych operacji, w tym na optymalizację łańcucha dostaw i uproszczenie portfela produktów. Według BCG, firmy, które przeznaczą swoje wydatki na bardziej wydajne zarządzanie, osiągają trwałe oszczędności sięgające nawet 11%. Co więcej, specjaliści ci uważają generatywną sztuczną inteligencję za kluczowy filar efektywności, a 86% z nich planuje inwestycje w tę technologię i zaawansowaną analitykę w ciągu najbliższego roku.

Chociaż wszyscy ankietowani planują przekształcić swoje zarządzanie kosztami, mają świadomość, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia, w jaki sposób mogliby tego dokonać. Każda organizacja musi opracować strategię skoncentrowaną na obszarach, które wzmocnią jej przewagę konkurencyjną w branży.

Branże towarów konsumpcyjnych stawiają na optymalizację łańcucha dostaw

Dlatego też branże towarów konsumpcyjnych priorytetowo traktują optymalizację swoich łańcuchów dostaw, podczas gdy firmy z innych sektorów, takich jak ubezpieczenia, technologie czy finanse, skupiają się na uproszczeniu portfela produktów i analizę działań związanych z obsługą klienta.

Uznając łańcuch dostaw za priorytet, prezesi firm wskazują magazynowanie, logistykę i transport jako obszary, które mogą pomóc im zmaksymalizować wyniki. Badają więc takie rozwiązania jak cyfryzacja i automatyzacja magazynów, a także renegocjują umowy dotyczące dyspozycyjności i cen ze swoimi dostawcami. Dążą również do ograniczenia korzystania z przesyłek ekspresowych i konsolidacji tras transportowych.