Decathlon realizuje strategię omnikanałową i uruchamia nowy magazyn w Northampton

Decathlon realizuje strategię omnikanałową i uruchamia nowy magazyn w Northampton

Decathlon wysyła codziennie 3000 zamówień internetowych i 55 000 składanych przez sklepy w Wielkiej Brytanii

Decathlon realizuje strategię omnikanałową i uruchamia nowy magazyn w Northampton

Decathlon już kolejny raz wybrał regały Mecaluxu jako najlepsze rozwiązanie do magazynu obsługującego sprzedaż omnikanałową. Po udanych realizacjach w Polsce, Francji, Włoszech i Niemczech przyszła kolej na Wielką Brytanię. Regały półkowe w magazynie mieszczącym 35 000 pozycji asortymentowych ułatwiają każdego dnia wysyłkę 3000 zamówień składanych przez stronę internetową i 55 000 produktów zamawianych przez sklepy tradycyjne ze wszystkich zakątków kraju.

Strategia sprzedaży omnikanałowej

Decathlon to powstała w 1976 roku we Francji sieć sklepów sportowych, która dziś cieszy się dużą popularnością w ponad 35 krajach. Około 1350 rozsianych po świecie punktów sprzedaży oferuje pasjonatom sportu wszystko, co niezbędne do uprawiania dowolnej dyscypliny, m.in. pływania, piłki nożnej, tenisa czy kolarstwa. W Wielkiej Brytanii sieć posiada sklepy od 1999 roku, a pod koniec 2013 roku uruchomiła swój pierwszy w tym kraju magazyn.

Sprawna logistyka jest niezbędna, aby sprzęt i odzież najbardziej znanych producentów oraz ponad dwudziestu marek własnych Decathlonu (zwanych Markami Pasji) trafiały na czas do klientów.

Możliwie najszybsze zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania klientów jest obecnie jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoi Decathlon. Aby osiągnąć ten cel, w ostatnich latach sieć wdraża omnikanałowy model sprzedaży, który zapewnia konsumentom możliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem różnych kanałów.

Realizacja strategii omnikanałowej niesie za sobą wiele wyzwań w obszarze logistyki. Wymaga przygotowywania w krótkim czasie bardzo dużej liczby zamówień napływających przez stronę internetową – ze sklepów stacjonarnych oraz innymi kanałami. Aby sprostać takiemu nakładowi pracy, niezbędne jest odpowiednie zaplecze logistyczne: duża pojemność magazynowa oraz sprawna i elastyczna realizacja operacji.

Decathlon już kilkukrotnie współpracował z Mecaluxem. Niektóre z jego magazynów zlokalizowanych we Francji, w Polsce, w Niemczech i we Włoszech są wyposażone w regały półkowe Mecaluxu, ponieważ umożliwiają bezpośredni dostęp do produktów, co jest istotnym udogodnieniem przy kompletacji dużej liczby zamówień każdego dnia.

Wcześniejsze pozytywne doświadczenia zadecydowały o tym, że wyposażenie nowo powstałego centrum logistycznego w Northampton ponownie powierzono Mecaluxowi. „Mamy już regały tej firmy, dlatego wiedzieliśmy, że uzyskamy rozwiązanie spełniające nasze potrzeby” – wyjaśnia Zsolt Kabai, Kierownik Projektu w brytyjskim oddziale Decathlonu.

W Northampton Decathlon posiadał dotychczas mniejszy magazyn, lecz ze względu na wzrost sprzedaży notowany w sklepach sieci na terenie Wielkiej Brytanii i w sklepie internetowym okazał się on niewystarczający. „W ostatnich latach zwiększyliśmy znacznie nasz udział w rynku, dlatego musieliśmy zadbać o lepszą logistykę” – wskazuje Zsolt Kabai.

Trudno sobie wyobrazić lepszą lokalizację centrum logistycznego: zaledwie 110 km od Londynu, godzina jazdy od lotniska w Birmingham oraz dobre połączenie z Bristolem, Manchesterem, Nottingham, Sheffield i Leeds.

Cechy nowego magazynu

Nowy obiekt to nie tylko większa powierzchnia magazynu (32 425 m2), lecz także lepsza wydajność, uzyskana dzięki odpowiedniej organizacji pracy, która pozwala sprawnie obsługiwać asortyment liczący 35 000 pozycji.

Zsolt Kabai wyjaśnia, że magazyn w Northampton „każdego dnia przyjmuje średnio 250 palet z towarem głównie z magazynów centralnych, które Decathlon posiada we Francji i Hiszpanii”. Ponadto dodaje, że „jedyne palety niepochodzące z magazynów centralnych to dostarczane bezpośrednio z fabryk rowery i kilka innych produktów”.

Dostarczony towar jest weryfikowany i kierowany na odpowiednie miejsca składowania wyznaczone na podstawie wielkości produktów i ich rotacji.

Jak zauważa Zsolt Kabai, zarówno przebieg procesu logistycznego, jak i rozmieszczenie ładunków w magazynie są tak zorganizowane, aby „ułatwić i usprawnić przygotowywanie 3000 zamówień dziennie składanych przez klientów sklepu internetowego z Wielkiej Brytanii i Irlandii”. Ponieważ jest to magazyn realizujący strategię sprzedaży omnikanałowej, obsługuje nie tylko zamówienia składane przez stronę internetową, lecz także „wysyła codziennie od 50 000 do 60 000 produktów do wszystkich sklepów sieci zlokalizowanych na terenie Wielkiej Brytanii”.

Magazyn został podzielony podestami na trzy kondygnacje, z których każda ma powierzchnię 8800 m2. Mecalux zamontował na nich regały półkowe o wysokości 2,5 m zbudowane z 1939 modułów. System ten służy do składowania niedużych produktów zróżnicowanych pod względem tempa rotacji (m.in. obuwie, odzież, czepki kąpielowe).

Ze względów bezpieczeństwa w każdym regale półkowym zastosowano wypełnienie poziomu z kratownicy, które umożliwia swobodny przepływ wody w przypadku uruchomienia się instalacji przeciwpożarowej.

Zsolt Kabai – Kierownik Projektu w Decathlon Wielka Brytania
Jakość i układ regałów pozwoliły nam znacząco usprawnić kompletację. Dzięki temu możemy teraz szybciej realizować zamówienia klientów kupujących przez internet i zaopatrywać wszystkie nasze sklepy w Wielkiej Brytanii”.

Gotowość na wyzwania strategii omnikanałowej

Nowy magazyn sieci sklepów sportowych Decathlon uruchomiony w brytyjskim Northampton jest w stanie w krótkim czasie zrealizować dużą liczbę zamówień napływających zarówno przez stronę internetową, jak i ze sklepów stacjonarnych.

Przygotowywanie zamówień odbywa się szybciej i sprawniej dzięki zastosowaniu regałów półkowych Mecaluxu. Zapewniają one bezpośredni dostęp do ładunków, ułatwiając pobieranie produktów z kartonów, co znacznie ułatwia kompletację.

Korzyści dla firmy Decathlon

  • Pojemność magazynowa: montaż podestu i umieszczenie na nim regałów półkowych pomnożyło dostępną pierwotnie powierzchnię magazynu, a tym samym umożliwiło składowanie większej ilości produktów.
  • Strategia omnikanałowa: magazyn został zaprojektowany tak, aby każdego dnia usprawniać realizację ok. 3000 zamówień klientów sklepu internetowego i ok. 55 000 zamówień składanych przez sklepy tradycyjne.
  • Wzrost sprzedaży: nowy, większy magazyn w Northampton jest w stanie sprostać rosnącemu zainteresowaniu Brytyjczyków produktami z oferty Decathlonu.

Produkty wykorzystane w realizacji

Zapytaj eksperta +48 22 307 43 80

Prośba o informację i/lub ofertę