90% firm detalicznych już korzysta ze sztucznej inteligencji

10 wrz 2025

Tradycyjna i generatywna AI zostały już wdrożone w procesach łańcucha dostaw

Jak wynika z badania Embedding AI in your brand’s DNA opracowanego przez IBM Institute for Business Value, większość dyrektorów firm zajmujących się handlem detalicznym planuje w 2025 roku wykorzystać sztuczną inteligencję w swojej działalności. Ankieta przeprowadzona wśród 1500 liderów biznesowych na całym świecie pokazuje, że proces wdrażania AI w organizacjach przyspiesza.

Według danych IBM IFBV, zarówno tradycyjna, jak i generatywna sztuczna inteligencja przeniknęła już do wszystkich obszarów biznesowych, w tym łańcucha dostaw, zaopatrzenia, finansów, zarządzania, IT, obsługi klienta i marketingu. Eksperci twierdzą, że nadszedł czas, aby wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji do zwiększenia efektywności procesów, opracowania nowych modeli biznesowych i ekosystemów oraz zapewnienia innowacyjnych doświadczeń pracownikom i klientom. Prawie wszyscy dyrektorzy w branży już teraz stawiają na sztuczną inteligencję jako sposób na innowacje w produktach i usługach (89%) oraz modelach biznesowych (85%), a 54% spodziewa się, że sztuczna inteligencja wpłynie na innowacje operacyjne.

88% firm wykorzystuje AI do prognozowania popytu, a 81% do zarządzania zapasami i zamówieniami

Firma skoncentrowana na sztucznej inteligencji musi mieć zasoby do przekształcenia, z jej pomocą, swoich operacji w obszarach łańcucha dostaw, procesów produkcyjnych, finansów i zgodności z przepisami. Taka transformacja oznacza przejście od wdrażania prostych przypadków użycia sztucznej inteligencji do jej skoordynowanego zastosowania w wielu obszarach. Przykładem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w magazynach.

Wiele organizacji wciąż znajduje się na wczesnym etapie wdrażania AI i integruje ją tylko w ramach jednego działania:

  • 88% używa jej w umiarkowanym lub znacznym stopniu do prognozowania popytu,
  • 87% korzysta z niej w centrach pomocy kadrowej,
  • 84% zintegrowało ją ze swoim wsparciem IT i rozwiązywaniem incydentów,
  • 84% zastosowało ją do tworzenia promocji handlowych i zarządzania nimi,
  • 81% wykorzystuje ją w zarządzaniu zapasami i zamówieniami,
  • 80% włączyło ją do działalności produkcyjnej.

Ten przyspieszony rozwój może mieć natychmiastowy wpływ na codzienne funkcjonowanie. Jednak w 2025 firmy będą poszukiwały możliwości szerszego zastosowania AI w swojej działalności. Oznacza to złożone wdrożenie z udziałem wielu stron, które będzie wymagało współpracy zewnętrznej, bardziej skomplikowanej integracji systemów oraz większego udziału i nadzoru ze strony człowieka.