Jak poprawić interakcję człowieka z robotem w magazynach

24 kwi 2023
BADANIA LOGISTYCZNE

Automatyzacja magazynów jest coraz częstszym zjawiskiem na całym świecie. W jaki sposób personel magazynu i roboty przemysłowe mogą współpracować, aby zwiększyć produktywność? Badania przeprowadzone przez naukowców z dwóch niemieckich uczelni, Politechniki Monachijskiej i Uniwersytetu Kolońskiego, wskazują mechanizmy, które poprawiają współpracę między operatorami magazynów a ich nowymi współpracownikami: robotami.

Kierownictwo może uatrakcyjnić współpracę człowieka z robotem poprzez wyznaczanie celów i stosowanie zachęt

Wraz ze wzrostem stopnia automatyzacji w obiektach logistycznych rośnie liczba robotów pracujących razem z ludzkim personelem. Zdaniem autorów publikacji pt. New team mates in the warehouse: Human interactions with automated and robotised systems „w wielu przypadkach lepiej się sprawdzają zespoły hybrydowe, ponieważ ani operatorzy, ani urządzenia automatyczne, pracując osobno, nie wykazują takiej efektywności jak wówczas, gdy ich pracę połączymy”.

Zespół badaczy pracujących pod kierunkiem Alexandra Hübnera, profesora zarządzania przedsiębiorstwem z Politechniki Monachijskiej, uważa, że zarówno kierownictwo, jak i zespoły muszą odpowiednio się przygotować na przyszłą współpracę człowieka z robotem: „Przy określaniu działań operacyjnych należy zrozumieć i uwzględnić mające na nie wpływ czynniki ludzkie, aby zwiększyć efektywność zautomatyzowanych i zrobotyzowanych systemów magazynowych”.

4 poparte badaniami wskazówki, jak poprawić współpracę ludzi i robotów w magazynie

Badacze dokonali analizy interakcji człowieka z maszyną w magazynach z behawioralnego punktu widzenia. Celem było zrozumienie, jak działania operatorów mogą zwiększyć wydajność tej współpracy.

Wyniki badań pokazują, że aby usprawnić podejmowanie decyzji i współpracę w magazynach zrobotyzowanych, kierownictwo powinno skorzystać z następujących 4 wskazówek:

1. Stworzenie środowiska sprzyjającego efektywności zespołów składających się z ludzi i robotów

Dzielenie tej samej przestrzeni z robotami wyzwala w ludziach różne zachowania, które mają wpływ na dynamikę zespołu. Aby zastosowanie robotów w magazynie przyniosło korzyści, należy mieć na uwadze kwestię, jak robotyzacja jest wdrażana i jak postrzega ją personel.

Wnioski zaprezentowane w publikacji dowodzą, że zaufanie do technologii i jej akceptacja to czynniki o kluczowym znaczeniu dla skutecznego zarządzania zespołami składającymi się z ludzi i maszyn. „Wielu praktyków wskazało, że brak zaufania zmniejsza wydajność magazynów hybrydowych. Jeśli firmy wdrożą mechanizmy, które będą sprzyjać współpracy i współdziałaniu operatorów i systemów robotycznych, mogą liczyć na efektywność takich zespołów” – radzą autorzy.

2. Zatrudnienie i przeszkolenie pracowników o kompetencjach sprzyjających prawidłowej interakcji człowieka z maszyną

Współpraca z robotami wymaga nie tylko określonych kwalifikacji zawodowych, ale również cech osobowości, które odgrywają kluczową rolę w tworzeniu skutecznie działających zespołów hybrydowych. Zdaniem autorów badania „rozpoznanie zestawu kompetencji pracownika jest niezbędne, aby móc przydzielić mu odpowiednie dla niego zadania, ponieważ efektywność człowieka jest kwestią indywidualną i różni się nawet w przypadku standardowych czynności”.

Zaufanie do technologii i jej akceptacja to czynniki o kluczowym znaczeniu w zarządzaniu zespołami składającymi się z ludzi i maszyn

Praca z systemami robotycznymi wymaga m.in. umiejętności programowania, sprawnego rozwiązywania problemów w razie wystąpienia na stanowisku pracy nieprzewidzianych zdarzeń oraz takich kompetencji osobistych jak szybkie przystosowywanie się do zmieniających się zadań. Aby zapewnić produktywną współpracę, firmy muszą rekrutować, szkolić i zatrudniać pracowników wykazujących cechy odpowiednie w przypadku zadań, które będą oni wykonywać. Badacze podkreślają, że „z uwagi na wysokie wskaźniki rotacji pracowników i duże zapotrzebowanie na tymczasową siłę roboczą w okresach wysokiego popytu wiedza o tym, jak przyciągnąć i zatrzymać talenty w zakresie interakcji człowieka z maszyną, ma decydujące znaczenie”.

3. Odpowiedni przydział zadań dla ludzi i maszyn

Interakcja z robotami wiąże się ze współzależnością zadań, wzajemnie uzależniając wydajność ludzi i maszyn od ich działań. Kierownictwo musi znaleźć równowagę przy przydzielaniu zadań operatorom i robotom. „Ważne jest zatem, aby osoby odpowiedzialne za logistykę potrafiły efektywnie wykorzystać mocne strony ludzi i maszyn, właściwie rozłożyć obciążenie pracą w zespołach hybrydowych oraz odpowiednio zaprojektować przepływ pracy” – uważają autorzy publikacji.

Podczas pracy w środowiskach hybrydowych pracownicy mają skłonność do porównywania się z maszynami, a także posiadają preferencje dotyczące konkretnych zadań, procesów i konfiguracji. Aby zoptymalizować współpracę człowieka z robotem, kierownictwo powinno wdrożyć mechanizmy zapewniające informacje zwrotne, przejrzystość i autonomię – trzy aspekty, które zdaniem ekspertów mogą zwiększyć motywację i satysfakcję pracownika, a w konsekwencji poprawić jego wydajność.

4. Zwiększenie atrakcyjności interakcji człowieka z maszyną

Wraz z rozwojem automatyzacji kierownictwo powinno projektować interakcje w taki sposób, aby magazyn stanowił atrakcyjne miejsce pracy dla personelu.

Dlatego decydując, które zadania będą wykonywać ludzie, a które są bardziej odpowiednie dla maszyn, należy uwzględnić psychiczne i fizyczne obciążenie pracą. Na przykład duże obciążenie pracą fizyczną i niska stymulacja umysłowa mogą obniżyć wydajność i jakość pracy człowieka.

Właściwe wyważenie pracy ludzi i robotów, podobnie jak wyznaczanie celów i stosowanie zachęt, pozwala zwiększyć atrakcyjność interakcji człowieka z robotem, wzmacniając zaangażowanie w pracę, co przekłada się na wyższą wydajność personelu.

Owocna współpraca ludzi i robotów

Zdaniem badaczy te cztery sposoby na poprawienie efektywności współpracy człowieka z robotem mogą pomóc dostawcom wyposażenia magazynów w projektowaniu odpowiednich rozwiązań, a kierownictwu działów logistycznych – w usprawnieniu procesu decyzyjnego.

„Nasze badanie dowodzi, że interakcje z systemami robotycznymi, z uwagi na znaczenie autonomii w logistyce wewnętrznej, a także ze względu na elastyczność i skalowalność tych systemów, są zjawiskiem częstym” – podsumowują autorzy.

 


 

Źródło: Lorson F., Fügener A. i Hübner A., New team mates in the warehouse: Human interactions with automated and robotized systems, „IISE Transactions”, 2023, nr 55 (5), s. 536–553, DOI: 10.1080/24725854.2022.2072545.