
Nowy magazyn wielokanałowy sieci Sportisimo realizuje do 18 000 zamówień dziennie
Hub logistyczny czeskiego detalisty z branży sportowej umożliwia sprawne zaopatrywanie sklepów fizycznych i realizację zamówień klientów sklepu internetowego z całej Unii Europejskiej.
Sportisimo, jeden z liderów dystrybucji sprzętu i odzieży sportowej w Europie, scentralizował logistykę w nowym magazynie wielokanałowym w Ostrawie (Czechy). Centrum dystrybucyjne realizuje do 18 000 zamówień dziennie, zaopatrując swoje sklepy fizyczne i obsługując klientów sklepu internetowego.
Sportisimo: największy w Europie wybór artykułów sportowych
Czeska firma Sportisimo, obecna również na Słowacji, na Węgrzech, w Bułgarii, Chorwacji i Rumunii, to jedna z największych sieci sklepów sportowych w Europie Środkowej i Wschodniej. Jej oferta obejmuje odzież, obuwie, sprzęt oraz akcesoria niezbędne do uprawiania różnych dyscyplin. Działająca od 1999 roku firma posiada 223 punkty sprzedaży.
POTRZEBY
|
ROZWIĄZANIE
|
KORZYŚCI
|
---|
Sportisimo, jeden z największych w Europie dystrybutorów artykułów sportowych, posiada w swojej ofercie aż 240 000 produktów, a jego zapasy liczą przeszło 7 000 000 sztuk. Przy tak dużej ilości towaru niezbędna była centralizacja logistyki w nowoczesnym hubie, zlokalizowanym w czeskiej Ostrawie, zwłaszcza że firma prowadzi sprzedaż wielokanałową. Nowy obiekt jest w stanie zrealizować nawet 18 000 zamówień dziennie, obsługując zarówno sklepy stacjonarne sieci w Europie Środkowej i Wschodniej, jak klientów sklepu internetowego z całej Unii Europejskiej.
Przed budową centrum dystrybucyjnego firma posiadała trzy położone blisko siebie magazyny, w których jednakże pojemność okazała się niewystarczająca oraz brakowało miejsca do kompletacji zamówień. „Prowadzimy sprzedaż wielokanałową (sklep internetowy i sklepy fizyczne), dlatego stanęliśmy przed koniecznością optymalizacji logistyki, aby uzyskać większą dynamikę przepływu towaru, a tym samym szybciej realizować zamówienia” – wyjaśnia Michal Bártek, Kierownik VNA w Sportisimo.
Wybór Mecaluxu jako dostawcy rozwiązań magazynowych nie był przypadkowy. „Mieliśmy już okazję współpracować, a nasze doświadczenia są bardzo pozytywne. Mecalux przedstawił nam najlepszą ofertę pod względem technicznym i terminy realizacji zgodne z naszym harmonogramem” – podkreśla Kierownik i dodaje: „Lata współpracy pokazały, że jest to niezawodny partner, który jest w stanie zaproponować innowacyjne koncepcje i skutecznie je wdrożyć”.
Duża pojemność magazynowa i dynamiczna kompletacja zamówień
„Każdego dnia zamówienia są wysyłane z magazynu do sklepów stacjonarnych i do klientów sklepu internetowego z całej Unii Europejskiej. W zależności od popytu przygotowujemy od 3000 do 18 000 zamówień dziennie” – wyjaśnia Michal Bártek.
Nowy hub logistyczny Sportisimo wyróżnia się dużym przepływem towaru, a proces magazynowy jest złożony i elastyczny. Każdego dnia przyjmowanych jest od 50 000 do 240 000 produktów, natomiast od 80 000 do 260 000 trafia do sklepów i odbiorców indywidualnych, przy czym niektóre zamówienia zawierają aż 100 000 pozycji.
W 52 korytarzach o długości od 112 do 120 m mieści się 71 000 palet. „Wybraliśmy regały paletowe zarówno do szerokich, jak i do wąskich korytarzy roboczych, ponieważ doskonale optymalizują wykorzystanie powierzchni i umożliwiają nam składowanie towaru przez średni i długi okres” – wskazuje Kierownik.
Dzięki różnym szerokościom korytarzy można uzyskać większą pojemność magazynową, nie tracąc dogodnego dostępu do towaru. Ponadto, jak wyjaśnia Michal Bártek, „obiekt został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić sprawną obsługę zwrotów z punktów sprzedaży w Europie Środkowej i Wschodniej”.
Kierownik zdradza również, że firma nie musiała długo czekać na zwrot z inwestycji w nowe centrum dystrybucyjne: „Skoncentrowanie w jednym obiekcie procesów logistycznych odbywających się w trzech magazynach, wraz ze zwiększeniem liczby miejsc kompletacji, przełożyło się na szybszy proces i większą pojemność, a także pozwoliło ograniczyć nieproduktywne czynności podczas przyjęć towaru, uzupełniania zapasów i wysyłki zamówień”.
Magazyn gotowy na wyzwania sprzedaży wielokanałowej
Dzięki nowemu centrum dystrybucyjnemu czeska sieć Sportisimo zyskała nowoczesny, skalowalny i elastyczny łańcuch dostaw, niezbędny dla sprawnej realizacji zamówień napływających z dwóch kanałów sprzedaży. „Wciąż modernizujemy proces logistyczny, stawiając na ciągłe doskonalenie w zakresie wydajności i niezawodności” – podsumowuje Michal Bártek.
Skoncentrowanie w jednym obiekcie procesów logistycznych odbywających się w trzech magazynach przełożyło się na szybszy proces i większą pojemność, a także pozwoliło ograniczyć nieproduktywne czynności podczas przyjęć towaru, uzupełniania zapasów i wysyłki zamówień.
Galeria

Magazyn wielokanałowy sieci sklepów sportowych Sportisimo w Ostrawie
Zapytaj eksperta