Kontiki usprawnia kontrolę stanu magazynowego i kompletację zamówień w swoim magazynie

Kontiki usprawnia kontrolę stanu magazynowego i kompletację zamówień w swoim magazynie

Dystrybutor artykułów dekoracyjnych wdrożył oprogramowanie Easy WMS firmy Mecalux w swoim magazynie we Francji

Kontiki usprawnia kontrolę stanu magazynowego i kompletację zamówień w swoim magazynie

Kontiki, francuska firma prowadząca sprzedaż kartek z życzeniami i zabawek, zreorganizowała swoje centrum logistyczne w Dommartin koło Lyonu. Mecalux dostarczył do niego kompleksowe rozwiązanie zwiększające efektywność przedsiębiorstwa: regały paletowe, przenośniki i oprogramowanie magazynowe Easy WMS. Dzięki temu Kontiki ograniczyło liczbę błędów i udoskonaliło kontrolę nad stanem magazynowym liczącym 2400 jednostek asortymentowych.

Duży asortyment i wiele marek

Kontiki działa od 1994 roku jako dystrybutor marek o dużym potencjale sprzedażowym. Jedną z nich jest myszka Diddl, wymyślona przez niemieckiego grafika Thomasa Goletza komiksowa postać, dzięki której firma ugruntowała swoją pozycję na rynku.

Przedsiębiorstwo posiada bogaty asortyment, który obejmuje artykuły papiernicze, dekoracyjne oraz zabawki kolekcjonerskie i śmieszne gadżety ponad 20 marek, takich jak m.in. Plus-Plus, Heart and Home, Mani, History and Heraldry, Kimmidoll Collection czy Keel Toys. Realizują one własną strategię marketingową i oferują duży wybór produktów, wśród których każdy, niezależnie od wieku, znajdzie coś dla siebie. W ostatnich latach firma Kontiki rozbudowała swoją sieć dystrybucyjną, dzięki czemu obecnie produkty z jej oferty można kupić w ponad 3000 punktach sprzedaży w całej Francji, m.in. w sklepach z zabawkami, w centrach ogrodniczych i na stacjach benzynowych.

W Dommartin, 20 km od Lyonu, firma posiada magazyn o powierzchni 2700 m2, w którym składuje cały swój towar i przygotowuje zamówienia. Jérémy Barisci, Kierownik ds. Logistyki w Kontiki, wyjaśnia powody inwestycji w modernizację obiektu: „Od lat staramy się poprawiać swoją skuteczność, dlatego chcemy mieć profesjonalny łańcuch dostaw. Jest to duże wyzwanie, ponieważ posiadamy liczny asortyment produktów wielu marek. Dlatego chcieliśmy poprawić organizację naszego magazynu, aby znać dokładną lokalizację każdego artykułu”.

Aby usprawnić procesy logistyczne, firma Kontiki musiała wprowadzić zmiany w magazynie i „wyposażyć go w rozwiązanie pozwalające zwiększyć pojemność i usprawnić zaopatrywanie odbiorców” precyzuje Jérémy Barisci i dodaje: „planowaliśmy już wdrożenie systemu zarządzania magazynem i automatyzację obsługi towaru. Celem była większa wydajność zarówno w zakresie przyjęć towaru, jak i wysyłek zamówień”.

Nowy magazyn, nowa logistyka

Mecalux zamontował w obiekcie regały o wysokości 7 m, na których mieści się 1712 palet. Są to regały paletowe, czyli system składowania zapewniający bezpośredni dostęp do każdej palety oraz możliwość przystosowania do każdego typu jednostki ładunkowej, niezależnie od gabarytów i wagi. Cechy te były niezbędne dla Kontiki, ponieważ firma magazynuje 2400 jednostek asortymentowych zróżnicowanych pod względem wielkości i poziomu rotacji.

W bocznej części magazynu został zamontowany przenośnik o długości 16 m, który automatycznie transportuje kartony z gotowymi zamówieniami do strefy wysyłek, co przyspiesza obieg ładunków. „Instalacja przenośnika pozwoliła nam zwiększyć wydajność po zakończeniu kompletacji i pakowania. Po zejściu z przenośnika zamówienia są już gotowe do wysyłki” – stwierdza Kierownik ds. Logistyki.

Regały i przenośnik przyspieszyły realizację operacji magazynowych, jednak nie było to wystarczające dla firmy Kontiki. Dla uzyskania lepszej kontroli nad wszystkimi procesami, a tym samym nad stanem magazynowym, konieczna okazała się digitalizacja. Do tego czasu „korzystaliśmy z systemu ERP Navision do zarządzania wszystkimi procesami odbywającymi się w firmie, łącznie z logistyką. W magazynie jednak podczas przygotowywania zamówień wspomagaliśmy się dokumentacją wypełnianą ręcznie, a potem, również manualnie, drukowaliśmy etykiety i dokumenty dostawy” – wyjaśnia Jérémy Barisci.

Jeśli chodzi o rozmieszczenie ładunków, firma nie miała określonej strategii, która zwiększałaby efektywność, lecz jedynie klasyfikowała produkty według marki. „Operatorzy uzupełniali stan magazynowy, kiedy w trakcie kompletacji dostrzegli puste miejsce na regale albo nie mogli skompletować zamówienia z powodu braku danego produktu” – wspomina Kierownik ds. Logistyki. Branża, w której działa Kontiki, ma charakter sezonowy, dlatego produkty nigdy zbyt długo nie zalegają na półkach magazynowych.

W celu zmodernizowania łańcucha dostaw firma zdecydowała się na wdrożenie oprogramowania do zarządzania magazynem Easy WMS, „ze względu na renomę grupy Mecalux jako uznanego producenta z branży logistycznej” – wyjaśnia Jérémy Barisci.

Jérémy Barisci – Kierownik ds. Logistyki w firmie Kontiki
Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyboru tak kompleksowego rozwiązania logistycznego, dzięki któremu zwiększyliśmy wydajność naszego łańcucha dostaw. Bez niego nie osiągnęlibyśmy wszystkich celów, które sobie wyznaczyliśmy. Niezwykle fachowy i otwarty zespół Mecaluxu był do naszej dyspozycji nie tylko przed uruchomieniem magazynu, ale i później”.

Stan magazynowy pod kontrolą

Odkąd Easy WMS Mecaluxu zarządza całą naszą logistyką, pozbyliśmy się wszelkich ograniczeń w magazynie i jest on bardziej elastyczny, dlatego większość prac przebiega sprawniej i efektywniej” – ocenia Jérémy Barisci, który jest usatysfakcjonowany po sprawdzeniu wszystkich funkcjonalności Easy WMS.

WMS zapewnia pełną identyfikowalność produktów od momentu ich przyjęcia do magazynu. Przed wdrożeniem Easy WMS i reorganizacją magazynu firma posiadała w swojej ofercie 1300 rodzajów artykułów z całego świata, dziś jej asortyment liczy 2400 pozycji. Jérémy Barisci jest przekonany, że „taki wzrost był możliwy dzięki precyzyjnej i prowadzonej w czasie rzeczywistym kontroli stanu magazynowego”. Odpowiednia organizacja magazynu przekłada się na lepsze wykorzystanie przestrzeni, dzięki czemu firma mogła bez problemów poszerzyć swoją ofertę.

Wdrożenie Easy WMS miało również pozytywny wpływ na usprawnienie operacji przyjęcia towaru. Każdy produkt jest zaopatrzony w kod kreskowy, który operatorzy odczytują za pomocą terminali radiowych, aby system wyznaczył dla niego odpowiednie miejsce na regałach. Czynność ta przebiega bardzo szybko, a dzięki wskazówkom systemu odbywa się bezbłędnie.

Firma odnotowała zauważalne korzyści z implementacji Easy WMS również w zakresie uzupełniania stanu magazynowego. „Operator już nie musi czekać, aż ktoś inny uzupełni brakujący towar, aby mógł dokończyć przygotowanie zamówienia. Teraz, ponieważ mamy lepszą kontrolę nad stanem magazynowym, na regałach zawsze jest dostępna liczba produktów umożliwiająca kompletację bez przestojów” – mówi Jérémy Barisci.

Przygotowywanie zamówień

Kierownik ds. Logistyki zauważa, że „dzięki Easy WMS operatorzy mają więcej swobody podczas wykonywania czynności w ramach przygotowywania zamówień: lokalizacji produktów, pobierania ich z regałów, grupowania zamówień, ich konsolidacji, pakowania oraz drukowania etykiet i dokumentów wysyłkowych”.

Obecnie Kontiki realizuje i dostarcza do odbiorców z całej Francji od 50 do 100 zamówień dziennie. W ich przygotowywaniu pomaga operatorom Easy WMS, który wskazuje na terminalach radiowych, jakie produkty mają pobrać z regałów. „Prostota i intuicyjność terminali radiowych znacząco ułatwia prace magazynowe” – przyznaje Jérémy Barisci.

Po skompletowaniu zamówienia umieszcza się je na początku przenośnika. Na jego końcu automatycznie drukowane są etykiety wysyłkowe i dokumenty dostawy. „Przed wdrożeniem Easy WMS musieliśmy ręcznie wprowadzać dane do systemu ERP, aby wydrukować dowód dostawy, i do interfejsu firmy transportowej, aby wydrukować etykietę wysyłkową. Obecnie wszystko to, co dublowało naszą pracę, odbywa się automatycznie” – wskazuje Kierownik ds. Logistyki.

Barisci dodaje jednocześnie, że: „operator, który musiał zajmować się drukowaniem dokumentów, teraz może pomóc innym w kompletacji”. Wszystko to sprawiło, że Kontiki od przygotowania 50 zamówień dziennie przez czterech operatorów przeszło do kompletacji ponad 100 zamówień przez sześciu pracowników.

Easy WMS – rewolucja w magazynie

Nowy magazyn firmy Kontiki w Dommartin został wyposażony w spersonalizowane rozwiązanie, które poprawia wydajność, obniża koszty logistyczne i minimalizuje błędy.

Asortyment liczący 2400 produktów zróżnicowanych pod względem wielkości i popytu jest składowany na regałach paletowych, których zaletami są uniwersalność i bezpośredni dostęp do każdej palety. Transport gotowych zamówień do strefy wysyłek odbywa się automatycznie – za pomocą przenośnika. Oprogramowanie magazynowe Easy WMS zarządza całym procesem – od przyjęcia towaru, poprzez jego składowanie, aż po przygotowanie i wysyłkę zamówień.

Realizację tych założeń umożliwił łatwy w obsłudze interfejs, z którym „nasi pracownicy szybko się zaznajomili, ponieważ jest bardzo intuicyjny. Dzięki możliwości spersonalizowania menu i uproszczenia każdej czynności system może kierować pracą operatorów, co sprawia, że nasz magazyn jest bardziej wydajny” – komentuje Jérémy Barisci, Kierownik ds. Logistyki w firmie Kontiki.

 

Przed wdrożeniem Easy WMS

Po wdrożeniu Easy WMS

Liczba pozycji asortymentowych

1300

2400

Dzienna liczba przygotowywanych zamówień

50

100

Liczba pracowników

4

6

Korzyści dla firmy Kontiki

  • Większy asortyment: na tej samej powierzchni, na której wcześniej mieściło się 1300 pozycji asortymentowych, dziś, dzięki reorganizacji magazynu i wdrożeniu Easy WMS, Kontiki składuje 2400 pozycji.
  • Mniej błędów i niższe koszty: Easy WMS ograniczył praktycznie do zera liczbę błędów, jakie przed jego wdrożeniem pojawiały się podczas przygotowywania zamówień i zarządzania zapasami. W konsekwencji przyczyniło się to do obniżenia kosztów logistycznych.

Produkty wykorzystane w realizacji

Zapytaj eksperta +48 22 307 43 80

Prośba o informację i/lub ofertę