Wywiad z Rafaelem Salinasem, Dyrektorem ds. Operacyjnych Zagranicznych Jednostek Zależnych Porcelanosy

11 lip 2022
Rafael Salinas, Dyrektor ds. Operacyjnych Zagranicznych Jednostek Zależnych grupy Porcelanosa

“Easy WMS to cyfrowy mózg pięciu automatycznych magazynów”

Wywiad z Rafael Salinasem z Porcelanosa Grupo

Łańcuch dostaw grupy Porcelanosa to istotny czynnik jej sukcesu. Pięć centrów logistycznych, zlokalizowanych w miejscowości Vila-real, zajmuje łącznie ogromną powierzchnię. Powstawały one stopniowo na przestrzeni dziesięciu lat. Mecalux najpierw zbudował automatyczny magazyn dla spółki Porcelanosa, następnie dla trzech innych podmiotów należących do grupy: Xtone, L'Antic Colonial i Noken, a na końcu drugi obiekt dla Porcelanosy. Rozmawialiśmy z Rafaelem Salinasem, Dyrektorem ds. Operacyjnych Zagranicznych Jednostek Zależnych grupy Porcelanosa, o tym, jak automatyczne systemy składowania i oprogramowanie magazynowe Mecaluxu są w stanie sprostać wyzwaniom globalnego rynku.

Wywiad z Rafaelem Salinasem, Dyrektorem ds. Operacyjnych Zagranicznych Jednostek Zależnych grupy Porcelanosa, wiodącego producenta płytek ceramicznych, który wyjaśnia, jak automatyczne systemy magazynowe i oprogramowanie zarządzające Easy WMS, usprawniły działanie pięciu centrów logistycznych w Vila-real, Hiszpania.

  • Jaka jest specyfika logistyki producenta płytek ceramicznych takiego jak Porcelanosa Grupo?

    Jako producent różnych artykułów, takich jak płytki, ceramika łazienkowa, meble kuchenne czy armatura, musimy dysponować doskonale skoordynowanym łańcuchem dostaw. Dlatego niezbędne jest, aby uczestniczące w nim podmioty były zorganizowane w taki sposób, by mogły realizować logistykę just in time w środowisku VUCA (zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność). Ponadto, z uwagi na ciągłą ekspansję międzynarodową grupy oraz wzrost liczby zamówień w ostatnich kilku latach, nasz łańcuch dostaw z roku na rok staje się coraz bardziej złożony. W tym kontekście automatyzacja i cyfryzacja mają kluczowe znaczenie dla koordynacji łańcucha dostaw. Dzięki cyfryzacji centrów logistycznych i ich zautomatyzowanemu połączeniu z liniami produkcyjnymi jesteśmy przygotowani na zaspokajanie potrzeb klientów nawet w obliczu rosnącej liczby zamówień.

  • Dlaczego potrzebowali państwo pięciu automatycznych magazynów?

    Na początku tego przedsięwzięcia produkcja Porcelanosa Grupo odbywała się w pięciu różnych fabrykach: dwóch Porcelanosy oraz po jednej spółek L'Antic Colonial, Noken i Xtone. Z tego powodu w kompleksie logistycznym w Vila-real uruchomiliśmy pięć automatycznych magazynów o łącznej pojemności ponad 275 000 palet. Głównym celem przyświecającym budowie tych obiektów była przede wszystkim możliwość sprostania wyzwaniom, jakie stają przed nami w wyniku dynamicznego rozwoju działalności, który proporcjonalnie przełożył się na zwiększenie produkcji i zamówień. Na poziomie ściśle logistycznym celem było zapewnienie, aby produkty były przechowywane w jak najlepszych warunkach i aby móc zaspokoić rosnący i wykazujący sezonowe wahania popyt.

    Easy WMS zapewnia precyzyjną kontrolę stanów magazynowych, monitorując w czasie rzeczywistym ruch i poziom zapasów każdego produktu, co umożliwia terminową i bezbłędną realizację tysięcy zamówień tygodniowo
  • Jakie codzienne wyzwania logistyczne chcieli państwo rozwiązać za pomocą tych magazynów?

    Chcieliśmy zsynchronizować działanie fabryki i magazynu, ponieważ produkujemy na trzy zmiany, przez całą dobę i bez udziału człowieka. Potrzebowaliśmy także systemu składowania, który zapewniłby nam wystarczającą pojemność. W zakresie przygotowywania zamówień natomiast naszym celem było zoptymalizowanie kosztów operacyjnych i zwiększenie produktywności poprzez wykorzystanie automatycznych rozwiązań, które równocześnie pomogłyby operatorom w obsłudze ciężkich produktów. Odpowiednia organizacja pracy i zastosowanie automatycznych urządzeń przełożyły się na wymagany przepływ towaru i umożliwiły nam efektywną kompletację.

  • Magazyn lidera na rynku płytek ceramicznych, grupy Porcelanosa, w Vila-real, Hiszpania
    „Umożliwia przygotowanie w odpowiednim momencie zamówienia na każdy produkt”

    Jaką rolę odgrywa oprogramowanie magazynowe w organizacji procesu logistycznego?

    System zarządzania magazynem opracowany przez Mecalux jest cyfrowym mózgiem pięciu automatycznych magazynów Porcelanosa Grupo. Umożliwia przygotowanie w odpowiednim momencie zamówienia na każdy produkt. Zapewnia doskonałą kontrolę nad towarem, monitorując w czasie rzeczywistym ruch i poziom zapasów każdego produktu, co umożliwia terminową i bezbłędną realizację tysięcy zamówień tygodniowo. W zakresie kompletacji oprogramowanie uwzględnia różne parametry logistyczne, takie jak model, kolor, format, partia czy data produkcji. Na podstawie tych parametrów ustala reguły niezbędne do automatyzacji wyboru produktów do każdego zamówienia, aby nie było to uzależnione od subiektywnych decyzji pracowników magazynu. Innym procesem, którego nie dałoby się opanować bez oprogramowania, jest pakowanie i etykietowanie produktów. Cyfryzacja umożliwia wybór najlepszego rozwiązania, w zależności od potrzeb klienta i rodzaju transportu, tak aby produkt dotarł do celu w doskonałym stanie, bez uszkodzeń i defektów.

  • Jak automatyzacja pomaga w wydajnym i bezpiecznym funkcjonowaniu pięciu magazynów grupy Porcelanosa?

    Automatyzacja umożliwia bezpieczny i ciągły przepływ ładunków, jednocześnie ułatwiając pracę operatorom. Na przykład przenośniki i układnice poprawiają wydajność przygotowywania zamówień, ponieważ automatycznie dostarczają towar do stanowisk kompletacyjnych, które są wyposażone w podnośniki hydrauliczne z możliwością regulacji w zależności od wzrostu operatorów, co zapewnia większą ergonomię. Robotyzacja sprawia, że operatorzy przemieszczają się po magazynie w minimalnym zakresie, dzięki czemu mogą poświęcić więcej czasu na przygotowywanie zamówień na stanowiskach. W rezultacie produktywność w Porcelanosa Grupo znacząco wzrosła.

  • Jak państwa logistyka sprawdziła się w obliczu wyzwań, przed którymi grupa Porcelanosa stanęła w ostatnich latach, takich jak m.in. pandemia COVID-19?

    W czasie pandemii automatyczne magazyny pozwoliły kontynuować sprawną obsługę odbiorców. Automatyczne urządzenia transportu wewnętrznego, takie jak układnice i przenośniki, działały pomimo lockdownu i obostrzeń związanych z pandemią. Oprogramowanie Mecaluxu zapewniło nam również widoczność łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym oraz pozwoliło dostosować proces do wymogów sanitarnych. Na przykład dzięki Easy WMS przygotowywanie i wysyłanie zamówień organizowaliśmy z większym wyprzedzeniem, umożliwiając zachowanie dystansu społecznego zarówno operatorów, jak i kierowców.

  • Jakie plany na przyszłość ma Porcelanosa Grupo?

    Chcemy nadal się rozwijać i kontynuować ekspansję grupy na arenie międzynarodowej. Aby to osiągnąć, musimy stale dostosowywać logistykę do zmieniających się wymogów rynku i potrzeb klientów w środowisku VUCA. Przyszłość grupy Porcelanosa zależy od tego, czy będziemy stale wprowadzać innowacje w łańcuchu dostaw, stosując najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, które zapewnią nam niezbędną skalowalność.