
Według badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Capgemini 82% przedsiębiorstw ma zamiar wdrożyć inteligentnych agentów do swoich działań operacyjnych przed rokiem 2027. Badacze uważają to za słuszne podejście, ponieważ wkrótce technologia ta będzie dostępna we wszystkich możliwych obszarach działalności biznesowej.
W swoim raporcie Multi-agent AI ─ 21st century automation revolution specjaliści z Capgemini radzą, aby połączyć ludzką empatię z efektywnością, jaką zapewniają rozwiązania technologiczne w celu wyróżnienia się w takich obszarach jak obsługa klienta poprzez zaoferowanie różnych kanałów i stylów komunikacji, które przyciągną konkretnych konsumentów. Zastosowanie tej strategii będzie możliwe dzięki inteligentnym agentom, zdolnym do formułowania automatycznych odpowiedzi na pytania użytkowników w oparciu o dane historyczne ich interakcji.
Inteligentny agent to oprogramowanie, które współdziała ze swoim środowiskiem operacyjnym, gromadzi dane i wykorzystuje je w sposób autonomiczny. Agenci AI są ewolucją technologiczną tak jak zrobotyzowana automatyzacja procesów i uczenie maszynowe (ML). Są w stanie postrzegać, rozumować i działać w zmiennych środowiskach, aby osiągnąć wyznaczone cele, decydując, w sposób względnie autonomiczny, jak je zrealizować.
W celu interakcji z użytkownikami oraz wydajnego i samodzielnego wykonywania zadań inteligentni agenci używają zazwyczaj jako interfejsu dużych modeli językowych (LLM, od angielskiego skrótu). LLM są szkolone przy pomocy ogromnej ilości danych, a następnie kodyfikują informacje poprzez rozpoznawanie wzorców, co pozwala agentom AI na rozumowanie, wybieranie działań i komunikację.
Inteligentni agenci są:
- Autonomiczni
- Zorientowani na cele
- Świadomi kontekstu sytuacyjnego, w którym się znajdują. Wykorzystują dostępne informacje do podjęcia decyzji.
- Dostosowują swoje odpowiedzi i zachowanie w oparciu o dane i interakcje.
- Podejmują działanie w niezależny sposób, bez wskazówek użytkownika.
- Są zdolni do przetwarzania języka, analizują i naśladują ludzkie interakcje.

Najczęściej z pomocy inteligentnych agentów korzysta się w środowiskach związanych z obsługą klienta, analityką predykcyjną, monitorowaniem procesów w czasie rzeczywistym, zarządzaniem zapasami i zadaniami, programowaniem, orkiestracją produkcji, rekomendowaniem treści i wykrywaniem oszustw.
Samodzielność rozwiązywania problemów
Postępy w tej dziedzinie umożliwiły inteligentnym agentom zarządzać problemami. Wcześniej, gdy podczas konwersacji z chatbotem klient prosił o zwrot pieniędzy, sprawę przekierowywano do osoby odpowiedzialnej za obsługę klienta. W chwili obecnej, inteligentny agent może zażądać dowodu zakupu bądź zdjęcia produktu, przeanalizować problem oraz zaproponować rozwiązanie bez interwencji człowieka.