Oprogramowanie omnichannel synchronizuje magazyn z poszczególnymi platformami sprzedażowymi

Oprogramowanie omnichannel – synchronizacja magazynu z punktami sprzedaży

02 sie 2023

Oprogramowanie omnichannel to cyfrowe narzędzie służące do koordynowania operacji wykonywanych tak wewnątrz, jak i na zewnątrz magazynu. Głównym jego celem jest optymalizacja procesów logistycznych i ograniczanie błędów w zarządzaniu zamówieniami pochodzącymi z różnych kanałów sprzedaży.

Wydajna logistyka jest kluczem do satysfakcjonującego doświadczenia zakupowego metodą omnichannel. Kompletacja zamówień i manipulowanie produktami to operacje, którymi trudno zarządzać ręcznie, tym bardziej w środowisku omnikanałowym. Instalacja oprogramowania omnichannel pozwala zsynchronizować magazyny z punktami sprzedaży, co zwiększa rentowność prowadzonej działalności.

Jak działa logistyka omnichannel?

Logistyka omnichannel to połączenie wszystkich elementów logistyki wielokanałowej (punktów sprzedaży stacjonarnych i internetowych), którego celem jest bardziej zintegrowane i spersonalizowane doświadczenie zakupowe.

W odróżnieniu od logistyki wielokanałowej omnikanałowość polega na zintegrowaniu poszczególnych kanałów sprzedaży, aby użytkownicy mieli możliwość łączenia różnych kanałów komunikacji i zakupu.

Celem wypracowania wydajnej logistyki omnichannel, konieczne jest zapewnienie płynnej komunikacji między centrami dystrybucji, sklepami stacjonarnymi i klientami. Również stan magazynowy musi być zintegrowany i aktualizowany we wszystkich punktach sprzedaży. Dzięki temu produkty wchodzące w skład zamówienia są zawsze dostępne, niezależnie od kanału, jakim klient dokonuje zakupu.

Wdrożenie logistyki omnichannel wymaga dostosowania wykonywanych operacji w tym przygotowywania zamówień. W przypadku strategii omnichannel kompletacja jest bardziej skomplikowana, ponieważ większa jest różnorodność produktów, a zamówienia przychodzą z różnych kanałów sprzedaży. Inaczej niż w magazynach tradycyjnych w magazynach omnichannel przygotowuje się więcej drobnych zamówień. Ten nowy trend wraz z koniecznością ograniczania czasu dostawy spowodował wzrost zainteresowania przedsiębiorców oprogramowaniem omnichannel pozwalającym zdynamizować operacje, ograniczyć błędy i zoptymalizować zarządzanie.

Zalety wdrożenia oprogramowania omnichannel

Instalacja oprogramowania omnichannel przynosi następujące korzyści:

  • Integracja wszystkich kanałów sprzedaży. Oprogramowanie synchronizuje poszczególne kanały sprzedaży i pozwala na zintegrowane, racjonalne i bezbłędne zarządzanie wszystkimi zamówieniami w magazynie.
  • Ograniczenie czasu dostawy. To cyfrowe rozwiązanie łączy się z urządzeniami pomocniczymi takimi jak terminale radiowe, systemy kompletacji głosowej czy urządzenia pick-by-light, aby podpowiadać order pickerom kolejne kroki do wykonania i w ten sposób usprawniać kompletację zamówień.
  • Skalowalność. Dzięki oprogramowaniu omnichannel możliwe jest skuteczne obsługiwanie szczytów popytu oraz dostosowywanie się do nowych zwyczajów konsumpcyjnych klientów, którzy wymagają łączności za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji.
  • Wzrost zysków. Logistyka omnichannel pozwala na integrację zapasów z jednego lub kilku magazynów w jednym systemie zarządzania w celu usprawnienia operacji i zagwarantowania dostępności produktów. Dzięki temu wszystkie zamówienia mogą być rozdystrybuowane bez opóźnień, co bezpośrednio przekłada się na większą satysfakcję klientów i większą sprzedaż.
  • Lepsze doświadczenie zakupowe. Skuteczna odpowiedź na wyzwania płynące ze strategii omnichannel fulfillment pozwala zoptymalizować doświadczenie zakupowe użytkowników, którzy mogą korzystać z o wiele bogatszego asortymentu produktów. 
Oprogramowanie omnichannel pozwala skrócić czas dostaw zamówień
Oprogramowanie omnichannel pozwala skrócić czas dostaw zamówień

Easy WMS – oprogramowanie omnichnnel połączone z punktami sprzedaży 

Cyfryzacja jest kluczowa, aby integrować wszystkie procesy przygotowywania zamówień i oferować niepowtarzalne doświadczenie zakupowe klientom, niezależnie od wybranego przez nich kanału komunikacji. Opracowany przez Mecalux system zarządzania magazynem Easy WMS to wydajne narzędzie pozwalające ujednolicić i zoptymalizować przygotowywanie zamówień omnichannel. Easy WMS oferuje podgląd stanu magazynowego w czasie rzeczywistym niezależnie, czy jest on składowany w centrum dystrybucyjnym, czy w dowolnym stacjonarnym punkcie sprzedaży.

Oprogramowanie Mecaluxu posiada zaawansowane funkcjonalności pozwalające przemienić magazyn tradycyjny w omikanałowy. Przykładem może być Store Fulfillment, czyli program synchronizujący zapasy znajdujące się w magazynie i w sklepach stacjonarnych. Store Fulfillment odpowiada za automatyczne uzupełnianie towarów w sklepach oraz organizuje przesunięcia produktów między punktami sprzedaży lub między magazynem a sklepem.

Aby klienci mogli cieszyć się pełnym doświadczeniem omnikanałowym, Mecalux opracował również Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration, czyli funkcjonalność automatyzującą zarządzanie zapasami w poszczególnych kanałach sprzedaży online. Program ten można zintegrować z największymi platformami sprzedażowymi, takimi jak Amazon czy eBay, aby w czasie rzeczywistym zsychronizować ofertę internetową z zapasami dostępnymi w magazynie oraz zautomatyzować kompletację zamówień.

Mecalux wyposażył też oprogramowanie Easy WMS w DOM, czyli system wykorzystujący najnowsze osiągnięcia w dziedzinie analityki danych i sztucznej inteligencji, aby w czasie rzeczywistym monitorować poziom zapasów we wszystkich obiektach firmy (magazynach, centrach logistycznych czy sklepach). System DOM to przydatne narzędzie dla przedsiębiorstw, które prowadzą gospodarkę wielomagazynową, a przy tym realizują omnikanałową strategię sprzedaży.

Logistyka omnichannel w zasięgu każdej firmy

Wdrożenie oprogramowania omnichannel jest niezbędną inwestycją w magazynach, w których obsługuje się zamówienia pochodzące z różnych kanałów sprzedaży. Jedną z wielu funkcjonalności oprogramowania zarządzającego jest przekazywanie kierownikowi ds. logistyki dokładnych informacji na temat dostępności i statusu zapasów znajdujących się zarówno w magazynie, jaki i w sklepach stacjonarnych.

Strategia omnichannel wymaga maksymalnej skuteczności i koordynacji wszystkich procesów logistycznych. Standard dostaw w 24 h zwiększył stopień skomplikowania operacji oraz przyczynił się do coraz częstszej modernizacji procesów przygotowywania zamówień, a także włączania sklepów stacjonarnych jako aktywnej części kompletacji. Jeśli chcesz kontrolować w czasie rzeczywistym zapasy znajdujące się w magazynie i sklepach stacjonarnych, skontaktuj się z nami. Nasi eksperci przeanalizują Twoje wymagania i doradzą Ci, jak stworzyć wydajną logistykę omnichannel.