
Metoda click and collect i jej zastosowanie w logistyce
Click and collect to metoda pośrednia między wizytą w sklepie a zakupami online z dostawą do domu.
Co to jest click and collect?
Cick and collect, znane również jako „kliknij i odbierz”, to sposób dostawy polegający na tym, że produkty nabyte drogą internetową są odbierane w firmowym sklepie stacjonarnym, innym sklepie, punkcie kurierskim czy w przeznaczonej do tego celu skrytce lub automacie. System ten powstał w wyniku popularności e-commerce, opiera się na strategii omnichannel i zapewnia wiele korzyści zarówno dla firm, jak i dla wybierających go klientów.
Jak działa click and collect?
Zasadniczo proces zakupu z dostawą click and collect przebiega w następujący sposób:
- Zakup drogą internetową. Klient wybiera artykuły do zakupu w sklepie online i dodaje je do wirtualnego koszyka.
- Wybór punktu odbioru. Przed dokonaniem zapłaty klient wybiera miejsce odbioru zamówienia. Dostępne opcje mogą różnić się w zależności od sklepu. Mogą to być punkty odbioru danej firmy lub inny sklep, a także urządzenia rozlokowane w miejscach ogólnodostępnych.
- Przygotowanie i/lub wysyłka. Po potwierdzeniu płatności, personel magazynu, centrum dystrybucyjnego lub sklepu przygotowuje zamówienie.
- Powiadomienie. Kiedy zamówienie jest gotowe do odbioru, klient otrzymuje powiadomienia za pomocą poczty elektronicznej lub sms’a.
- Odbiór. Klient odbiera zamówienie w wybranym punkcie. Proces może być realizowany bez udziału stron trzecich — np. poprzez wprowadzenie kodu w automacie, aby otworzyć skrytkę — lub poprzez okazanie potwierdzenia zamówienia dowolnemu pracownikowi. Po zweryfikowaniu tożsamości kupującego, personel wydaje zamówienie.

Click and collect – korzyści dla firmy
Nowe sposoby robienia zakupów wiążą się z szeregiem wyjątkowych funkcji, dzięki czemu click and collect wyróżnia się na tle innych metod. Największe korzyści są następujące:
- Poszerzenie bazy klientów. Umożliwienie klientom samodzielnego odbioru produktów może zachęcić tych, którym robienie zakupów online wydaje się atrakcyjne, ale z różnych powodów nie przekonuje ich usługa dostawy do domu. Ta elastyczna alternatywna zapobiega konieczności ustalania konkretnych godzin dostawy.
- Zmniejszenie kosztów wysyłki. Click and collect upraszcza logistykę ostatniej mili przez wysyłanie kilku zamówień różnych klientów do tej samej lokalizacji czy nawet przygotowywanie ich w punkcie sprzedaży. Dzięki temu ogranicza się dostawy od drzwi do drzwi, co stanowi źródło oszczędności, a ponadto czas dostawy jest krótszy.
- Lepsza interakcja z klientami. Wizyta w sklepie w celu odbioru zamówienia tworzy okazję do zakupu innych produktów. Wzmacnia więź z firmą i może rozbudzić impuls zakupowy. Ponadto ułatwia pozyskiwanie informacji o doświadczeniu zakupowym klienta.
- Mniej zwrotów. Jako że zamówienia często są odbierane w sklepie marki, klient może sprawdzić i przymierzyć lub wypróbować je na miejscu. W ten sposobów zapobiega się powrotowi zamówienia na etap dostawy w ramach procesu logistyki odzysku.
Firmy stosujące click and collect
Wiele firm już wdrożyło omawiany model, umożliwiając swoim klientom wybór metody zakupu. Poniżej przedstawiamy przykłady takich firm:
- Ikea. Sieć sklepów zajmująca się sprzedażą mebli i artykułów dekoracyjnych zobowiązała się przygotowywać zamówienia w ciągu trzech godzin, dzięki czemu klienci mogą samodzielnie odebrać swoje zakupy. W tym celu wybierają datę oraz przedział czasowy, w której udają się do sklepu. Ponadto Ikea dysponuje automatami ze skrytkami dostępnymi przez 24 godziny w niektórych swoich obiektach, a także współpracuje z punktami odbioru prowadzonymi przez strony trzecie oraz z urzędami pocztowymi, aby jeszcze bardziej wyjść naprzeciw potrzebom swoich klientów. Dodatkowo na stronie internetowej dostępne są informacje o liczbie dostępnych artykułów w poszczególnych sklepach grupy.
- Decathlon. Dystrybutor odzieży dla miłośników sportu przygotował swoją logistykę na wdrożenie strategii omnichannel i zobowiązuje się do przygotowania zakupów dokonanych online w sklepie w czasie krótszym niż godzina. Jest to możliwe dzięki doskonale przygotowanym do tego magazynom jak ten w Northampton (Wielka Brytania), w którym kompletuje się 3000 zamówień dziennie, czy też centrom dystrybucji jak to należące do Barueri, przeznaczone do zaopatrywania 42 obiektów firmy w Brazylii.

Funkcjonowanie logistyki click and collect
Aby wdrożenie click and collect przebiegło prawidłowo, należy je rozplanować, biorąc pod uwagę charakterystykę firmy i potrzeby klientów. Oto kilka kwestii, które należy uwzględnić:
- Kontrola cyklu realizacji zamówienia i ustalonych terminów.
- Przypisanie odpowiedniej liczby zasobów do sklepów i punktów odbioru zamówień.
- Weryfikacja tożsamości osoby odbierającej zamówienie w celu zapobiegania oszustwom.
- Koordynacja pracy z magazynami za pomocą Distributed Order Management System jak Easy DOM.
- Stosowanie optymalnych tras dostawy.
Wdróż click and collect w swojej firmie z Mecaluxem
Jeśli chcesz szczegółowo skonfigurować przypisywanie zamówień i mieć ogólny wgląd w stan zapasów we wszystkich magazynach, sklepach i węzłach, aby Twoi klienci mogli cieszyć się korzyściami strategii click and collect, Mecalux może pomóc Ci zautomatyzować dystrybucję omnichannel Twojej firmy. Nasz system Easy DOM umożliwia podzielenie wysyłek według typu klienta i utworzenie reguł hierarchizacji, dlatego świetnie sprawdza się w przypadku firm dysponujących więcej niż jednym magazynem, sklepem lub współpracuje z operatorem 3PL. Skontaktuj się z nami – bez zobowiązań doradzimy Ci w zakresie tego i wielu innych rozwiązań logistycznych i magazynowych.