W ramach metody click and collect produkty zamawiane są online, ale odbierane w obiektach stacjonarnych

Metoda click and collect i jej zastosowanie w logistyce

12 cze 2025

Click and collect to metoda pośrednia między wizytą w sklepie a zakupami online z dostawą do domu.

Co to jest click and collect?

Cick and collect, znane również jako „kliknij i odbierz”, to sposób dostawy polegający na tym, że produkty nabyte drogą internetową są odbierane w firmowym sklepie stacjonarnym, innym sklepie, punkcie kurierskim czy w przeznaczonej do tego celu skrytce lub automacie. System ten powstał w wyniku popularności e-commerce, opiera się na strategii omnichannel i zapewnia wiele korzyści zarówno dla firm, jak i dla wybierających go klientów.

Jak działa click and collect?

Zasadniczo proces zakupu z dostawą click and collect przebiega w następujący sposób:

  1. Zakup drogą internetową. Klient wybiera artykuły do zakupu w sklepie online i dodaje je do wirtualnego koszyka.
  2. Wybór punktu odbioru. Przed dokonaniem zapłaty klient wybiera miejsce odbioru zamówienia. Dostępne opcje mogą różnić się w zależności od sklepu. Mogą to być punkty odbioru danej firmy lub inny sklep, a także urządzenia rozlokowane w miejscach ogólnodostępnych.
  3. Przygotowanie i/lub wysyłka. Po potwierdzeniu płatności, personel magazynu, centrum dystrybucyjnego lub sklepu przygotowuje zamówienie.
  4. Powiadomienie. Kiedy zamówienie jest gotowe do odbioru, klient otrzymuje powiadomienia za pomocą poczty elektronicznej lub sms’a.
  5. Odbiór. Klient odbiera zamówienie w wybranym punkcie. Proces może być realizowany bez udziału stron trzecich — np. poprzez wprowadzenie kodu w automacie, aby otworzyć skrytkę — lub poprzez okazanie potwierdzenia zamówienia dowolnemu pracownikowi. Po zweryfikowaniu tożsamości kupującego, personel wydaje zamówienie.
Click and collect upraszcza logistykę ostatniej mili poprzez realizacje wielu wysyłek do jednego miejsca docelowego
Click and collect upraszcza logistykę ostatniej mili poprzez realizacje wielu wysyłek do jednego miejsca docelowego

Click and collect – korzyści dla firmy

Nowe sposoby robienia zakupów wiążą się z szeregiem wyjątkowych funkcji, dzięki czemu click and collect wyróżnia się na tle innych metod. Największe korzyści są następujące:

  • Poszerzenie bazy klientów. Umożliwienie klientom samodzielnego odbioru produktów może zachęcić tych, którym robienie zakupów online wydaje się atrakcyjne, ale z różnych powodów nie przekonuje ich usługa dostawy do domu. Ta elastyczna alternatywna zapobiega konieczności ustalania konkretnych godzin dostawy.
  • Zmniejszenie kosztów wysyłki. Click and collect upraszcza logistykę ostatniej mili przez wysyłanie kilku zamówień różnych klientów do tej samej lokalizacji czy nawet przygotowywanie ich w punkcie sprzedaży. Dzięki temu ogranicza się dostawy od drzwi do drzwi, co stanowi źródło oszczędności, a ponadto czas dostawy jest krótszy.
  • Lepsza interakcja z klientami. Wizyta w sklepie w celu odbioru zamówienia tworzy okazję do zakupu innych produktów. Wzmacnia więź z firmą i może rozbudzić impuls zakupowy. Ponadto ułatwia pozyskiwanie informacji o doświadczeniu zakupowym klienta.
  • Mniej zwrotów. Jako że zamówienia często są odbierane w sklepie marki, klient może sprawdzić i przymierzyć lub wypróbować je na miejscu. W ten sposobów zapobiega się powrotowi zamówienia na etap dostawy w ramach procesu logistyki odzysku.

Firmy stosujące click and collect

Wiele firm już wdrożyło omawiany model, umożliwiając swoim klientom wybór metody zakupu. Poniżej przedstawiamy przykłady takich firm:

  • Ikea. Sieć sklepów zajmująca się sprzedażą mebli i artykułów dekoracyjnych zobowiązała się przygotowywać zamówienia w ciągu trzech godzin, dzięki czemu klienci mogą samodzielnie odebrać swoje zakupy. W tym celu wybierają datę oraz przedział czasowy, w której udają się do sklepu. Ponadto Ikea dysponuje automatami ze skrytkami dostępnymi przez 24 godziny w niektórych swoich obiektach, a także współpracuje z punktami odbioru prowadzonymi przez strony trzecie oraz z urzędami pocztowymi, aby jeszcze bardziej wyjść naprzeciw potrzebom swoich klientów. Dodatkowo na stronie internetowej dostępne są informacje o liczbie dostępnych artykułów w poszczególnych sklepach grupy.
  • Decathlon. Dystrybutor odzieży dla miłośników sportu przygotował swoją logistykę na wdrożenie strategii omnichannel i zobowiązuje się do przygotowania zakupów dokonanych online w sklepie w czasie krótszym niż godzina. Jest to możliwe dzięki doskonale przygotowanym do tego magazynom jak ten w Northampton (Wielka Brytania), w którym kompletuje się 3000 zamówień dziennie, czy też centrom dystrybucji jak to należące do Barueri, przeznaczone do zaopatrywania 42 obiektów firmy w Brazylii.
System Easy DOM jest doskonałym rozwiązaniem dla click and collect, ponieważ koordynuje magazyny i punkty odbioru zamówień
System Easy DOM jest doskonałym rozwiązaniem dla click and collect, ponieważ koordynuje magazyny i punkty odbioru zamówień

Funkcjonowanie logistyki click and collect

Aby wdrożenie click and collect przebiegło prawidłowo, należy je rozplanować, biorąc pod uwagę charakterystykę firmy i potrzeby klientów. Oto kilka kwestii, które należy uwzględnić:

  • Kontrola cyklu realizacji zamówienia i ustalonych terminów.
  • Przypisanie odpowiedniej liczby zasobów do sklepów i punktów odbioru zamówień.
  • Weryfikacja tożsamości osoby odbierającej zamówienie w celu zapobiegania oszustwom.
  • Koordynacja pracy z magazynami za pomocą Distributed Order Management System jak Easy DOM.
  • Stosowanie optymalnych tras dostawy.

Wdróż click and collect w swojej firmie z Mecaluxem

Jeśli chcesz szczegółowo skonfigurować przypisywanie zamówień i mieć ogólny wgląd w stan zapasów we wszystkich magazynach, sklepach i węzłach, aby Twoi klienci mogli cieszyć się korzyściami strategii click and collect, Mecalux może pomóc Ci zautomatyzować dystrybucję omnichannel Twojej firmy. Nasz system Easy DOM umożliwia podzielenie wysyłek według typu klienta i utworzenie reguł hierarchizacji, dlatego świetnie sprawdza się w przypadku firm dysponujących więcej niż jednym magazynem, sklepem lub współpracuje z operatorem 3PL. Skontaktuj się z nami – bez zobowiązań doradzimy Ci w zakresie tego i wielu innych rozwiązań logistycznych i magazynowych.