Elektryczne ciężarówki są napędzane silnikami elektrycznymi

Elektryczne ciężarówki w logistyce

13 paź 2022

Elektryczne ciężarówki stanowią jedno z większych osiągnięć logistyki miejskiej na przestrzeni ostatnich lat. Są to pojazdy do przewozu ładunków wyposażone w silnik elektryczny, dzięki czemu nie emitują gazów cieplarnianych, a tym samym ograniczają swój ślad węglowy.

Wiele firm podejmuje obecnie wysiłki na rzecz zmniejszenia oddziaływania działalności na środowisko. Elektryczne ciężarówki mogą przyczynić się do uzyskania bardziej zrównoważonego łańcucha dostaw.

Według raportu The dawn of electrified trucking firmy konsultingowej PwC popularność elektrycznych ciężarówek będzie rosła. „W ciągu najbliższych 15 lat w znacznej części świata ciężarówki spalinowe zostaną zastąpione przez elektryczne. Do 2030 roku pojazdy zeroemisyjne (ZEV, z ang. zero-emission vehicles), napędzane za pomocą baterii lub ogniw paliwowych, będą stanowiły jedną trzecią wszystkich ciężarówek w Europie, Ameryce Północnej i Chinach”. W raporcie wskazano powody tej tendencji: „Do 2035 roku udział samochodów elektrycznych we wspomnianych wyżej rynkach wzrośnie do prawie 70%. Trend ten przyspiesza dzięki coraz bardziej restrykcyjnym wymogom środowiskowym oraz spadającym stopniowo cenom samochodów ZEV”.

Elektryczne ciężarówki to jednak ciągle pewna nowość, dlatego wciąż istnieje kilka wątpliwości dotyczących ich parametrów technicznych. Jaki mają zasięg? Ile energii zużywają? Jaka jest trwałość baterii?

Amerykańskie przedsiębiorstwo Tesla opracowało gamę elektrycznych ciężarówek Semi, które zostały wyposażona w trzy silniki pozwalające osiągnąć prędkość 100 km/h w 20 sekund (przy pełnym obciążeniu). Zużywają niecałe 2 kWh na kilometr, a na jednym ładowaniu mogą przejechać około 800 km. Czas ładowania do 70% wynosi jedynie 30 minut. Z kolei niemiecka firma DHL rozwija projekt o nazwie StreetScooter – różne modele kurierskich samochodów elektrycznych – aby ograniczyć emisje dwutlenku węgla na obszarach miejskich. Pojazdy te mogą przewozić do 800 kg ładunków, osiągając maksymalną prędkość 120 km/h. Na jedynym ładowaniu pokonują do 500 km.

Zastosowania elektrycznych ciężarówek w logistyce

Sektor transportowy ewoluuje w kierunku elektrycznych ciężarówek, aby usprawnić efektywność doręczania zamówień. Postępy technologiczne w dziedzinie baterii oraz silniki nowej generacji przyczyniają się do coraz częstszego wykorzystywania pojazdów elektrycznych w logistyce miejskiej w celach realizacji dostaw do stacjonarnych punktów sprzedaży lub bezpośrednio do klientów końcowych. Poprzez zastosowanie elektrycznych ciężarówek można zoptymalizować ostatnią milę, czyli jeden z najbardziej kosztownych etapów łańcucha dostaw, odpowiadający za największą emisję zanieczyszczeń. Tego rodzaju pojazdy nie zużywają paliw kopalnianych, co pozwala ograniczyć koszty logistyczne i w ten sposób zmniejszyć udział transportu w kosztach sprzedaży.

Umocnienie się sektora e-commerce spowodowało wzrost liczby dostaw do domu, co przełożyło się na większy ruch samochodowy w dużych miastach, którego powodem są również działania w ramach logistyki odzysku. Ulice miast są pełne samochodów dostawczych, napędzanych silnikami spalinowymi, którymi rozwozi się zamówienia i odbiera zwroty. Zastosowanie elektrycznych ciężarówek mogłoby obniżyć koszty tych przejazdów oraz umożliwić wdrożenie strategii zrównoważonej logistyki.

Wady i zalety elektrycznych ciężarówek

Im więcej elektrycznych ciężarówek będzie dostępnych na rynku, tym więcej firm będzie mogło korzystać z ich licznych zalet:

  • Efektywność energetyczna. Pojazdy elektryczne są bardziej wydajne w porównaniu ze spalinowymi. Szacuje się, że wykorzystują do 85% generowanej energii, czym różnią się znacznie od samochodów spalinowych, które na potrzeby poruszania się pojazdu przeznaczają jedynie od 64 do 75% energii.
  • Ochrona środowiska naturalnego. Pojazdy elektryczne nie emitują zanieczyszczeń przez rurę wydechową. Wykorzystanie w logistyce elektrycznych ciężarówek, dzięki ich mniejszej emisji CO2, mogłoby się przyczynić do ograniczenia śladu węglowego w sektorze transportu oraz do poprawy jakości powietrza w miastach.
  • Obniżenie kosztów energii. W obliczu rosnących cen benzyny i diesla zastąpienie pojazdów spalinowych ich elektrycznymi zamiennikami może przynieść oszczędność kosztów. Nawet w przypadku wzrostu cen prądu elektryczne ciężarówki będą bardziej opłacalne od pojazdów zużywających paliwa kopalne.
  • Łatwiejsza konserwacja. Pojazdy z silnikami elektrycznymi nie wymagają tak częstej konserwacji jak samochody spalinowe, którym należy wymieniać olej, płyn chłodniczy czy filtr oleju. Prawidłowe dbanie o stan techniczny pojazdów elektrycznych wymaga jedynie przeglądu baterii oraz innych elementów montowanych we wszystkich pojazdach, takich jak hamulce czy opony.
  • Ulgi podatkowe. Coraz więcej rządów dąży do ograniczenia śladu węglowego w swoich krajach. W tym celu uchwalane są przepisy, które zachęcają do zastępowania pojazdów spalinowych elektrycznymi. W wielu przypadkach zarówno firmom, jak i osobom fizycznym oferuje się ulgi podatkowe, jeżeli zdecydują się na zakup tego rodzaju pojazdów.

Jednak ze względu na najnowocześniejsze technologie wykorzystane do ich produkcji elektryczne ciężarówki mają wciąż bardzo wysokie ceny i wiele firm nie może sobie na nie pozwolić. Dodatkowo sieć ładowarek nie jest jeszcze na tyle rozbudowana, aby mogła obsłużyć wszystkie pojazdy elektryczne poruszające się po drogach.

Elektryczne ciężarówki charakteryzują się większą efektywnością energetyczną niż pojazdy z silnikami spalinowymi
Elektryczne ciężarówki charakteryzują się większą efektywnością energetyczną niż pojazdy z silnikami spalinowymi

Elektryczne ciężarówki przyszłością logistyki?

Kiedy w 2015 roku podpisywano paryskie porozumienie klimatyczne, transport i logistyka odpowiadały za 23% gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery na cały świecie. W celu złagodzenia oddziaływania transportu na środowisko naturalne ONZ opublikowało w tym samym roku raport The Paris declaration on electro-mobility and climate change & call to action, w którym podkreślono konieczność „podjęcia wspólnych zdecydowanych wysiłków na rzecz elektrycznego, zrównoważonego transportu, z zastrzeżeniem, że do roku 2030 co najmniej 20% wszystkich pojazdów poruszających się po drogach (samochodów, pojazdów dwu- i trójkołowych, ciężarówek, autobusów i innych) ma być zasilanych energią elektryczną.

Dzięki ostatnim postępom technologicznym pojazdy elektryczne mają coraz większą szansę poprawić efektywność energetyczną sektora transportu. W publikacji naukowej Freight distribution with electric vehicles wymieniono korzyści płynące z zastosowania pojazdów elektrycznych zarówno w wewnętrznym, jak i zewnętrznym transporcie ładunków: „Największą szansą ograniczenia negatywnego oddziaływania transportu ładunków na środowisko jest wdrożenie pojazdów elektrycznych służących do doręczania zamówień, jak i budowa centrów dystrybucyjnych korzystających z lekkich pojazdów użytkowych”.

W publikacji opisano też wyzwania organizacyjne i operacyjne, z jakimi wiąże się korzystanie z elektrycznych ciężarówek: „Celem uniknięcia delokalizacji emisji zanieczyszczeń koniecznym jest, aby produkcja energii związanej z nowoczesnymi technologiami pochodziła z optymalnie rozmieszczonych źródeł odnawialnych ”.

W Stanach Zjednoczonych transport ładunków za pomocą pojazdów elektrycznych promuje stowarzyszenie North American Council for Freight Efficiency (NACFE). Oto najważniejsze zalety tego rodzaju transportu, jakie dostrzega NACFE: „Szybki wzrost gęstość energii w bateriach będzie prowadzić do poprawy efektywności energetycznej pojazdów elektrycznych, jakiemu prawdopodobnie nie będą w stanie dorównać silniki spalinowe. Jednak proces wypierania pojazdów spalinowych przez elektryczne w poszczególnych sektorach będzie trwał dekady. W tym czasie na rynku motoryzacyjnym z samochodami elektrycznymi będą konkurowały znane dotąd pojazdy na benzynę, olej napędowy, a także na paliwa alternatywne, oraz nowo powstające technologie, takie jak ogniwa paliwowe i hybrydy”.

NACFE przedstawia też swoją wizję przyszłości logistyki: „Standardem do 2050 roku będą floty mieszane, składające się z pojazdów na olej napędowy, gaz, hybrydowych i elektrycznych, przystosowanych do pokonywanych tras i wykonywanych cyklów pracy”.

Automatyzacja to obok elektrycznych ciężarówek jeden ze sposobów uzyskania zrównoważonej logistyki
Automatyzacja to obok elektrycznych ciężarówek jeden ze sposobów uzyskania zrównoważonej logistyki

Elektryczne ciężarówki – bardziej zrównoważona przyszłość

Elektryczne ciężarówki to innowacyjne rozwiązanie, które ma szansę zwiększyć efektywność transportu ładunków, a tym samym przyczynić się do świadczenia usług logistycznych coraz bardziej przyjaznych dla środowiska.

Firmy mogą dążyć do zrównoważonej działalności również za pomocą innych środków. Przykładowo mogą rozwijać sieć dostaw do domu za pomocą magazynów typu micro-fulfillment lub inwestować w automatyczne systemy składowania gwarantujące szybką i bezbłędną realizację zamówień.

Mecalux opracowuje innowacyjne rozwiązania i technologie wspierające optymalizację procesów logistycznych firm z różnych sektorów. Skontaktuj się z nami, a powiemy Ci, jak prowadzić bardziej zrównoważoną działalność logistyczną.