Machine customers to programy wyposażone w sztuczną inteligencję, zdolne do automatycznego kupowania i sprzedawania

Machine customers – rozwój systemów kupujących i sprzedających produkty

09 maj 2024

Najnowocześniejsze firmy przygotowują się na pojawienie się nowego trendu, który, zdaniem ekspertów, będzie miał jeszcze większy wpływ na rynek niż wdrożenie e-commerce. Sposoby kupna i sprzedaży ciągle ewoluują i ze względu na postęp technologiczny nie są już działaniem wyłącznie ludzkim.

Czym są machine customers?

Machine customers, znane również jako custobots, to programy wyposażone w sztuczną inteligencję i dysponujące możliwością automatycznego kupowania i sprzedawania produktów. Według firmy Gartner to rozwiązanie będzie miało duży wpływ na handel i przemysł w nadchodzących latach. Dlatego firma konsultingowa zaleca badanie trendu, który angażuje konsumentów, biznesy oraz maszyny w to, co nazywa „największą szansą biznesową dekady”.

Duży potencjał

Machine customers stały się rzeczywistością. W dobie AIoT oraz IIoT miliardy wzajemnie połączonych urządzeń na świecie może samodzielnie dokonywać zakupu, są to m.in. telefony, tablety, komputery, smartwatche, głośniki i drukarki. Urządzenia te już mogą analizować informacje i podejmować decyzje, a technologia, która to umożliwia, dopiero zaczęła się rozwijać.

Machine customers – przykłady

Niektóre urządzenia domowe już zamawiają produkty w sposób autonomiczny. Według panelu badawczego firmy Gartner złożonego z kadry kierowniczej do 2030 roku za 25% całej sprzedaży na rynku mogą być odpowiedzialne maszyny:

  • Drukarki zamawiające tusz. Niektóre drukarki po wykryciu braku tuszu mogą z całkowitą autonomią zamówić nowy toner. Nowe wkłady docierają na adres wskazany przez właściciela urządzenia w arkuszu rejestracyjnym. Jako przykład może posłużyć usługa HP Instant Ink.
  • Szczoteczki do zębów, pralki, zmywarki. Inne urządzenia domowe również monitorują konieczność wymiany przystawek lub zamawiają detergenty. Niektóre z nich są zarządzane przez usługi takie jak Amazon Dash Replenishment, która łączy te urządzenia z produktami oferowanymi w sprzedaży.
  • Naprawiane samochody. Autonomiczna jazda w środowisku przemysłowym jest już rzeczywistością. Zespoły inżynierów pracują nad tym, aby te pojazdy dzieliły przestrzeń na drodze z kierowcami z krwi i kości. Wkrótce niektóre pojazdy będą w stanie wykryć przebitą oponę i umówić wizytę w warsztacie, do którego prześlą odpowiednie informacje.

To działania na małą skalę, ale oczekuje się, że rozwój systemów, które kupują i sprzedają produkty, przekształci działy sprzedaży, marketingu i analizy danych. Wszystkie będą musiały dołożyć wszelkich starań, aby zachęcić do zakupu algorytmy zamiast ludzi.

Oczekuje się, że machine customers osiągną całkowitą autonomię do 2036 roku
Oczekuje się, że machine customers osiągną całkowitą autonomię do 2036 roku

Ewolucja machine customers

Specjaliści przewidują trzy różne etapy ewolucji machine customers:

  1. Teraźniejszość. Aktualnie machine customers to programy powiązane z ludźmi, kupują konkretne artykuły w sposób określony przez wcześniej ustalone reguły. Innymi słowy, człowiek kieruje, a system wykonuje polecenia.
  2. 2026. Za kilka lat machine customers będą mogły wybierać między kilkoma konkurencyjnymi produktami w sposób autonomiczny, opierając się na regułach. Oprogramowanie będzie wykonywało polecenia, natomiast decyzja nie będzie należała już wyłącznie do człowieka, ale będzie podejmowana wspólnie.
  3. 2036. W ciągu dekad staną się całkowicie autonomicznymi klientami. Będą opierać się na regułach, preferencjach i kontekście, aby określić potrzeby konsumenta i własne.

Gartner prognozuje, że w związku z tymi zmianami do 2028 roku machine customers spowodują, że 20% stron internetowych dostępnych dla ludzi będzie przestarzałych. Informacja o produktach udostępniana w Internecie nie może być przeznaczona wyłącznie dla konwencjonalnych odbiorców, powinna też zwracać uwagę zrobotyzowanych klientów w przyszłości.

Różnice między machine customers a ludźmi

Należy stosować inne sposoby przyciągania uwagi systemów i ludzi ze względu na znaczne różnice między nimi. Będą one miały ogromny wpływ na działania komercyjne:

  • Przyczyny zakupu. Roboty kierują się logiką i postępują zgodnie z ustalonymi regułami podczas rozwiązywania problemów. Chociaż czasami ludzie także nie ujawniają swoich prawdziwych intencji podczas dokonywania zakupu, w niektórych przypadkach brak przejrzystości podczas podejmowania decyzji przez maszyny może powodować problemy, dlatego tym aspektem zajęły się już organy regulacyjne.
  • Zdolność procesowania informacji. Machine customers mogą uwzględniać ogromne ilości danych przed wyborem konkretnej opcji i nie ulegają wpływowi emocji.
Machine customers oceniają jakościowe usługi, co popycha firmy do większej konkurencji
Machine customers oceniają jakościowe usługi, co popycha firmy do większej konkurencji

Przygotowanie do obsługi machine customers

Pojawienie się custobotów wpłynie również na kwestie związane z pozyskiwaniem i obsługą klienta:

  • Programowanie jako epicentrum sprzedaży. W bliskiej przyszłości marketerzy będą musieli przeanalizować zachowanie maszyn, aby rozpoznać ich preferencje zakupowe. Dział sprzedaży może dysponować własnymi robotami do obsługi maszyn, a nawet tworzyć nowe boty przeznaczone do prowadzenia handlu między programami.
  • Monitorowanie asortymentu i automatyzacja. Wirtualni konsumenci doceniają m.in. jakościową obsługę. Usprawnienie procesów logistycznych za pomocą automatyki magazynowej i digitalizacja zapasów poprzez narzędzia jak system zarządzania magazynem (WMS) mogą pomóc im zyskać przewagę.
  • Marketing dla maszyn. Specjaliści w zakresie marketingu będą musieli pomóc maszynom znaleźć potrzebne informacje za pośrednictwem lepszych platform handlu elektronicznego. Jednocześnie nie mogą zaniedbać zachowań ludzkich i znać działanie procesu machine learning.
  • Informacja wysokiej jakości. Dane i analityka będą miały zasadnicze znaczenie dla zwiększenia sprzedaży za pomocą robotów.  

Jeśli chcesz scyfryzować i zautomatyzować operacje logistyczne, skontaktuj się z nami. Mecalux specjalizuje się w optymalizacji oraz świadczy logistyczne usługi doradcze, a także wdraża najnowsze osiągnięcia w dziedzinie automatyzacji, oprogramowania i sztucznej inteligencji. Nasi eksperci pomogą Ci wybrać rozwiązania, które najlepiej dostosują się do potrzeb Twojego magazynu, a także przygotować się na wymagania nowych klientów, czyli machine customers.