Decathlon uruchamia we Włoszech trzy magazyny wyposażone w rozwiązania Mecaluxu

Decathlon uruchamia we Włoszech trzy magazyny wyposażone w rozwiązania Mecaluxu

Sieć sklepów sportowych wyposażyła swoje nowe magazyny w regały paletowe i regały półkowe

Decathlon logo

Francuska sieć marketów sportowych Decathlon uruchomiła niedawno trzy nowe centra logistyczne we włoskich miejscowościach Brandizzo, Basiano i Castel San Pietro Terme. W ostatnich latach we Włoszech wzrosła liczba sklepów stacjonarnych Decathlonu, a ponadto sieć zwiększyła sprzedaż internetową. Aby sprostać wyzwaniom logistycznym związanym z dynamicznym rozwojem, firma powierzyła Mecaluxowi wyposażenie wszystkich trzech obiektów w systemy magazynowe zaprojektowane pod kątem sprawnej i wydajnej kompletacji zamówień.

  • Dane techniczne
  • Pobierz PDF

Decathlon stawia na sprzedaż internetową

Decathlon to powstała w 1976 roku we Francji sieć sklepów sportowych, która dziś cieszy się dużą popularnością w ponad 35 krajach, takich jak m.in. Polska, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, Chiny i Brazylia.

W ponad 1350 rozsianych po świecie punktach sprzedaży zarówno początkujący, jak i doświadczeni miłośnicy sportu mogą zaopatrzyć się we wszystko, co niezbędne do uprawiania dowolnej dyscypliny – sprzęt i odzież najbardziej znanych producentów, a także ponad dwudziestu marek własnych Decathlonu (zwanych Markami Pasji).

Innowacyjność jest ważnym aspektem strategii działania Decathlonu, ponieważ pozwala dynamicznie reagować na zmieniające się potrzeby rynku. Standardowo punkty sprzedaży tej sieci to sklepy wielkopowierzchniowe zlokalizowane w galeriach handlowych na obrzeżach miast. Jednakże w ostatnich latach Decathlon postanowił być bliżej swoich klientów i wyjść naprzeciw ich zwyczajom zakupowym. Z tego powodu otworzył sklepy w centrach kilku europejskich stolic, a także rozwija sprzedaż internetową. W 2017 roku obroty Decathlonu wyniosły 11 miliardów euro, co stanowi wzrost o 10,5% w stosunku do roku poprzedniego.

Jednym z celów firmy jest realizowanie wielokanałowego modelu sprzedaży, który pozwala skuteczniej zaspokajać rosnący popyt. Jak wskazuje Fabio Montinaro, Dyrektor ds. Logistyki w Decathlon Brandizzo, aby ten cel osiągnąć, „niezbędny jest dynamiczny i elastyczny proces logistyczny”.

W 1993 roku Decathlon otworzył swój pierwszy sklep we Włoszech, w miejscowości Lissone. Obecnie w kraju działa ponad 120 punktów sprzedaży. Produkty z grupy Marek Pasji dzięki wysokiej jakości i niskim cenom odniosły ogromny sukces wśród włoskich konsumentów, a ich sprzedaż regularnie wzrasta. Świadczą o tym ubiegłoroczne obroty włoskiego oddziału, które wyniosły ponad 1,3 miliarda euro, co oznacza wzrost o 7,2% w stosunku do roku poprzedniego.

Aby móc sprostać wzrostowi popytu na produkty ze swojej oferty, Decathlon postawił na modernizację logistyki. Optymalizacja całego procesu magazynowego miała na celu obniżenie kosztów obsługi towaru i usprawnienie przygotowywania zamówień, a w rezultacie poprawę wydajności. Mając na względzie te założenia, firma zainwestowała w budowę na terenie Włoch trzech centrów dystrybucyjnych: w Brandizzo, Basiano i Castel San Pietro Terme.

Wyzwania logistyczne w sektorze e-commerce

Bogata oferta Decathlonu dostępna jest dla wszystkich, z każdego miejsca i o dowolnej porze – wystarczy odwiedzić sklep internetowy, aby nie ruszając się z domu, nawet w ciągu kilku godzin otrzymać zamówione produkty. To duże udogodnienie dla konsumenta, a dla przedsiębiorstwa spore wyzwanie. Realizacja bardzo dużej liczby zamówień w bardzo krótkim czasie wymaga doskonałej organizacji całego procesu logistycznego. Aby go usprawnić, warto wdrożyć w magazynie następujące rozwiązania:

  • Odpowiednio dobrany system składowania, czyli taki, który będzie najlepiej dostosowany do specyfiki oferty firmy. Bezpośredni dostęp do ładunków ułatwia ich obsługę i kompletację zamówień. Ważna jest również uniwersalność regałów oraz dostępność dodatkowego wyposażenia, które umożliwia składowanie produktów różnej wielkości.
  • Właściwe rozmieszczenie ładunków w magazynie uwzględniające takie cechy produktów, jak ich wielkość czy rotacja. Kompletacja zamówień przebiega sprawniej, gdy produkty, na które jest duże zapotrzebowanie, składuje się w jednej, określonej części magazynu.
  • Podział magazynu na sektory składające się z określonej liczby korytarzy lub stanowiące osobne kondygnacje, obsługiwane przez określoną liczbę operatorów przydzielaną w zależności od liczby zamówień. W ten sposób, jeżeli poszczególne sektory są połączone ze sobą odpowiednimi urządzeniami transportu bliskiego, np. przenośnikami, można znacznie zwiększyć efektywność kompletacji.
  • Optymalizacja tras operatorów tak, aby każdy operator przygotowywał kilka zamówień jednocześnie. Następnie zamówienia należy weryfikować w celu wyeliminowania ewentualnych pomyłek.
  • Wdrożenie technologii usprawniających kompletację, takich jak terminale radiowe, systemy put-to-light, pick-to-light, głosowe lub wizyjne. Ułatwiają one lokalizację produktów wchodzących w skład zamówień, co pozwala znacząco zwiększyć wydajność.
  • Oprogramowanie magazynowe (WMS), które umożliwia monitorowanie stanu magazynowego w czasie rzeczywistym, aby zapewnić ilość towaru pozwalającą przygotowywać zamówienia bez zbędnych przestojów. System informuje, czy w magazynie dostępna jest odpowiednia liczba sztuk każdego produktu, i w razie potrzeby wydaje polecenie natychmiastowego uzupełnienia.

Rozwiązania Mecaluxu dla Decathlonu

Po przeanalizowaniu potrzeb Decathlonu zespół techniczny Mecaluxu znalazł rozwiązanie najlepiej im odpowiadające, a także spełniające wymogi, które wynikają z faktu, że Włochy położone są w rejonie o największej w Europie aktywności sejsmicznej. Z tego względu regały zostały zaprojektowane w taki sposób, aby instalacja przetrwała ewentualne trzęsienie ziemi.

Wszystkie trzy nowe obiekty są do siebie bardzo podobne, m.in. pod względem rozkładu, który ma zapewnić maksymalną wydajność kompletacji. Jak bowiem zaznacza Fabio Montinaro, „główną czynnością jest przygotowywanie zamówień zarówno dla konsumentów z całego kraju kupujących przez internet, jak i dla sklepów Decathlonu zlokalizowanych w północnej części Włoch”.

Aby przygotować zamówienia, operatorzy przemieszczają się po korytarzach, pobierając z regałów produkty, które wskazuje im na terminalach radiowych system zarządzania magazynem.

W każdym z trzech magazynów można wyróżnić dwie części:

  1. Podest (trzy poziomy razem z posadzką) z regałami półkowymi przeznaczony jest do składowania produktów o małych gabarytach, np. odzieży czy obuwia. Regały o wysokości 2,7 m, podzielone na 5 poziomów ładunkowych zapewniają operatorom bezpośredni dostęp do kartonów z towarem, umożliwiając im wygodne pobieranie produktów wchodzących w skład zamówień.
    Wszystkie trzy kondygnacje są połączone systemem przenośników, którymi skompletowane zamówienia trafiają do strefy konsolidacji.
  2. Strefa z regałami paletowymi przeznaczonymi do składowania dużych produktów, np. rowerów, worków bokserskich i namiotów, a także palet z zapasem artykułów, których kompletacja odbywa się na regałach półkowych.

Decathlon wykorzystuje zazwyczaj palety o wymiarach 800 x 1200 mm. Wysokość ładunków sięga maksymalnie 2350 mm, natomiast głębokość i szerokość przekracza czasami wymiary palety. Regały paletowe są najlepszym systemem składowania tego typu palet z wieloma pozycjami asortymentowymi zróżnicowanymi pod względem wielkości i wagi.

Do umieszczania palet na regałach i ich pobierania służą głównie wózki wysokiego składowania, natomiast podczas kompletacji zamówień operatorzy korzystają z wózków kompletacyjnych.

Fabio Montinaro – Dyrektor ds. Logistyki w Decathlon Brandizzo
„Mecalux dostarczył nam regały w pełni dostosowane do naszych potrzeb, i to w najlepszej cenie. Dzięki wzmocnionej konstrukcji regały te nie stworzą zagrożenia dla pracowników i towaru w przypadku wstrząsów sejsmicznych”.

Korzyści dla Klienta:

  • Maksymalne wykorzystanie powierzchni: regały paletowe i umieszczone na podeście regały półkowe pozwalają optymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię, co przekłada się na większą pojemność magazynową.
  • Sprawny system przygotowywania zamówień: magazyny Decathlonu są przeznaczone do kompletacji. Zastosowane w nich rozwiązania umożliwiają bezpośredni dostęp do towaru, co usprawnia obsługę ładunków i przygotowywanie zamówień.
  • Utrzymanie tempa wzrostu: budowa trzech nowych magazynów we Włoszech przyczyni się do dalszego wzrostu sprzedaży i rozwoju Decathlonu w tym kraju.
Magazyn Decathlonu w Brandizzo
Powierzchnia magazynu: 22 913 m²
Regały paletowe:
Pojemność magazynowa: 9738 palet
Wymiary palety: 800 x 1200 mm
Maksymalna waga palety: 700 kg
Wysokość regałów: 9,5 m
Długość regałów: 29,7 m
Regały półkowe:
Liczba półek: 10 640
Wysokość regałów: 2,25 m

Produkty wykorzystane w realizacji

Zapytaj eksperta