Eva Ponce, naukowiec i dyrektor Laboratorium Wszechkanałowego Łańcucha Dostaw wCentrum Transportu i Logistyki Instytutu Technologicznego Massachusetts, oraz Matthias Winkenbach, dyrektor Laboratorium Inteligentnych Systemów Logistycznych MIT, omówili wpływ sztucznej inteligencji na handel elektroniczny i centra logistyczne z Chrisem Huberem, ekspertem ds. oprogramowania w firmie Mecalux. Dyskusja odbyła się w ramach webinaru „The Role of AI in e-commerce and e-Fulfillment” zorganizowanego przez program MITx MicroMasters w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, pod przewodnictwem Ponce.
„W ciągu ostatnich dziesięciu lat magazyny radykalnie zmieniły swoją rolę w łańcuchu dostaw i sieciach dystrybucji. Przestały być zwykłymi dużymi przechowalniami towarów, a stały się złożonymi systemami zarządzania logistycznego” – zauważa Winkenbach. Jego zespół badawczy jest zaangażowany w dwa projekty, które wykorzystują narzędzia i algorytmy sztucznej inteligencji do pozycjonowania zapasów w sieciach wielokanałowych i optymalizują operacje z wykorzystaniem autonomicznych robotów mobilnych (AMR).
Roboty AMR to wszechstronne urządzenia, które transportują ładunki i swobodnie poruszają się po magazynach, korzystając z tras dynamicznie generowanych przez inteligentne oprogramowanie. We współpracy z Mecaluxem MIT szkoli te roboty z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, aby umożliwić ich wdrożenie we wszystkich typach obiektów bez konieczności ich rekonfiguracji. „Tradycyjna automatyzacja jest sztywna. Jednak tego typu rozwiązania zapewniają elastyczność, której potrzebują firmy, zwłaszcza w środowisku e-commerce” – oceniła Eva Ponce.
Chris Huber podkreślił, że sprzedawcy detaliczni dążą obecnie do przebudowy swoich sieci, przybliżając swoje zapasy do konsumentów i oferując więcej punktów odbioru zwrotów. „Model zdecentralizowanej realizacji zamówień nie sprawdza się, w przypadku gdy klienci oczekują dostaw następnego dnia lub tego samego dnia” – wyjaśnił ekspert Mecaluxu. W praktyce oznacza to otwarcie większej liczby mikrocentrów realizacji zamówień poza obszarami miejskimi, a w niektórych przypadkach uruchomienie węzłów hybrydowych, które mogą obsługiwać zarówno zakupy w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych.
Więcej o przyszłości łańcuchów dostaw w pełnej wersji webinaru.