František Štora, Dyrektor Generalny w IKEA Components Słowacja

11 mar 2024
Wywiad przeprowadzony z Františkiem Štorą, Dyrektorem Generalnym w firmie IKEA Components Słowacja

„Osiągnęliśmy wskaźnik realizacji zamówień na poziomie 99%”

IKEA Components

IKEA Components, należąca do szwedzkiego koncernu IKEA spółka, która zaopatruje pozostałe jego zakłady w komponenty potrzebne w produkcji mebli, zautomatyzowała swój magazyn w słowackim mieście Malacky. Obiekt został wyposażony w układnice trójstronne, a ponadto wdrożono w nim system zarządzania magazynem Easy WMS, dzięki czemu firma zwiększyła wydajność.

Rozmawialiśmy z Františkiem Štorą, Dyrektorem Generalnym w IKEA Components Słowacja, o tym, jak wdrożenie trójstronnych układnic paletowych pozwala zapewnić odpowiednią dostępność produktów w magazynie.

  • Jakie znaczenie ma proces logistyczny w działalności takiej firmy jak IKEA?

    Jest on tak ważny, że można powiedzieć, iż IKEA Components sama w sobie jest firmą logistyczną. Jak pokazują dane, spędzamy więcej czasu na dystrybucji niż na produkcji. Kluczowe jest dla nas posiadanie stabilnego procesu intralogistycznego oraz praca nad rozwojem umiejętności i sprzętu wspierających ten obszar.

    Jednym z naszych najważniejszych KPI jest wskaźnik realizacji zamówień. Mierzy on, ile zamówień zrealizowaliśmy bezbłędnie i terminowo. Bardzo duży wpływ na ten wskaźnik ma wydajność procesu magazynowego.

    Z pomocą Mecaluxu zmodernizowaliśmy istniejący obiekt, który był już wyposażony w regały
  • Zautomatyzowali Państwo magazyn na Słowacji. Czy IKEA miała już okazję przekształcić obiekt obsługiwany ręcznie w magazyn automatyczny?

    Mieliśmy już doświadczenie w automatyzacji magazynów, ale dotychczas były to inwestycje greenfield, czyli od podstaw. Z pomocą Mecaluxu zmodernizowaliśmy istniejący obiekt, który był już wyposażony w regały. Było to przedsięwzięcie nieco bardziej skomplikowane niż w poprzednich przypadkach, jednak udało nam się je pomyślnie zrealizować dzięki Mecaluxowi.

  • Jakie korzyści uzyskała IKEA Components dzięki tym zmianom?

    Postawiliśmy sobie za cel osiągnięcie wskaźnika realizacji zamówień na poziomie 99%. Uzyskujemy tę wartość, a ponadto zastosowanie inteligentnej automatyzacji sprawia, że jesteśmy w stanie zapewnić w magazynie odpowiednią dostępność produktów, co z kolei pozwala nam realizować zamówienia na czas.

  • IKEA Components na Słowacji poprawiła widoczność zapasów
    „Chcemy kontynuować proces automatyzacji logistyki”

    Czy Pana zdaniem dzięki automatyzacji przedsiębiorstwa funkcjonują lepiej?

    Myślę, że tak. Jesteśmy tego przykładem. W IKEA Components w ostatnich latach koncentrowaliśmy się na automatyzacji linii produkcyjnych, teraz przyszła kolej na logistykę. Chcemy kontynuować ten proces, choć na początku wydaje się on długotrwały.

    Zautomatyzowaliśmy już 99% części magazynu przeznaczonej na składowanie palet, ale wciąż jeszcze możemy coś ulepszyć. Dlatego musimy stale analizować postępy. Istnieją dwa obszary, w których dostrzegamy bardzo interesujące wyzwania. Pierwszym z nich jest automatyczny załadunek ciężarówek, a drugim transport wewnętrzny towaru.

  • Jak opisałby Pan relacje między IKEA Components a Mecaluxem?

    Współpracowaliśmy z Mecaluxem już wcześniej. Przy automatyzacji tego magazynu firma kolejny raz dowiodła swojego profesjonalizmu. Mecalux to bez wątpienia firma, której misją jest zapewnianie klientom najwyższej jakości obsługi. Podczas montażu układnic i wdrażania systemu Easy WMS pojawiły się pewne przeszkody, ale reakcja Mecaluxu była szybka i dzięki temu udało się je wszystkie wyeliminować.