Inteligentny handel detaliczny: tworzenie wartości przy pomocy AI

18 sie 2025

Przedsięwzięcia AI oparte są na danych, dlatego konieczna jest infrastruktura technologiczna

Przyszła generacja sklepów detalicznych nie będzie opierać się na przestarzałych systemach ani odosobnionych narzędziach sztucznej inteligencji, tylko będzie napędzana poprzez połączone ekosystemy, będące w stanie zaadaptować się i rozwijać w czasie rzeczywistym.

Do tej konkluzji doszła firma doradcza KPMG, która zaleca detalistom wyjść poza schemat i poświęcić trochę czasu na rozwijanie perspektywy strategicznej związanej z AI. W sprawozdaniu o nazwie Intelligent retail: A blueprint for creating value through AI-driven transformation firma radzi, aby:

  • Opracować strategię dotyczącą sztucznej inteligencji. Na samym początku, liderzy powinni zadecydować, czy czują się komfortowo, będąc częścią grupy, czy wolą być pionierami. Następnie muszą określić jasną i kompletną wizję, na której oprze się rozwój i skalowalność całej firmy. Mierzalne wyniki mogą obejmować interakcje z klientem, konwersję i zadowolenie, zapas nadmierny, brak zapasów i planowanie personelu.
  • Zbudować zaufanie do planu transformacji od samego początku. Model oparty na solidnych fundamentach AI idący w parze z zasadami i procedurami, gwarantuje, że program transformacji zostanie zbudowany na zaufaniu.
  • Stworzyć infrastrukturę technologiczną. Do wszystkich przedsięwzięć związanych z AI konieczne są dane, włączając w to autonomicznych agentów, którzy wymagają unikalnej wizji dotyczącej zapasów i klienta.
  • Stworzyć kulturę, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do zwiększenia potencjału człowieka. Przy pomocy sztucznej inteligencji pracownicy mogą skoncentrować się na świadczeniu bardziej wymagających usług i poprawie doświadczenia klienta. Dzięki zwiększeniu liczby zadowolonych użytkowników, zmniejszy się ilość trudnych interakcji i poziomu stresu w pracy.

Należy zebrać takie dane jak: zapas nadmierny, brak zapasów i zmiany personelu

Transformacja doświadczenia klienta

Sektor zaczyna odkrywać ciekawe zastosowania AI, od których oczekuje poprawy wizerunku firmy, przyspieszenia rozwoju produktów oraz wniesienia elementu zaskoczenia i rozrywki w doświadczenia zakupowe:

  • Sztuka stworzona przez AI. Firmy takie jak Coca-Cola wykorzystały sztuczną inteligencję do zaprojektowania opakowań z niepowtarzalnymi wzorami i stworzenia limitowanej edycji butelek. Unikatowe produkty mają na celu przyciągnięcie kolekcjonerów i stworzenie iluzji ekskluzywności.
  • Podążające za modą awatary AI. Sklepy online takie jak H&M i Zozotown dysponują awatarami, które umożliwiają klientom sprawdzenie, jak leżałyby na nich ubrania w zależności od rozmiaru stroju oraz sylwetki konsumenta. Niektóre z tych postaci mają różne osobowości lub style tematyczne, które zostały stworzone w celu zagwarantowania zabawnych i atrakcyjnych doświadczeń.
  • Inteligentne wózki posiadające osobowość. Kanadyjska sieć supermarketów Sobeys przetestowała inteligentne wózki sklepowe, których możliwości wychodzą poza skanowanie i liczenie produktów. Niektóre z nich wdrożyły asystentów głosowych zdolnych do żartowania, opowiadania ciekawostek o produktach i zachęcania klientów do wybierania zdrowszych zamienników.
  • Wirtualni influencerzy. Brazylijskie przedsiębiorstwo handlowe Magazine Luiza wdrożyło sztuczną inteligencję do swojej wirtualnej influencerki „Lu”, która poleca produkty według upodobań każdego z klientów.
  • Wirtualne pokazy mody. Luksusowe marki takie jak Balmain i Gucci zaprezentowały swoje pokazy mody przy pomocy modelek wygenerowanych w pełni komputerowo. Niektóre z nich, tak jak np. Lil Miquela, porozumiewały się z widzami poprzez media społecznościowe.
  • Historyjka zapowiedzią nowych produktów. LEGO Story Mixer przy pomocy sztucznej inteligencji pozwala dzieciom i dorosłym na tworzenie oryginalnych historii w oparciu o zdjęcia i opisy figurek LEGO.
  • Perfumiarze korzystający ze AI. Przy pomocy sztucznej inteligencji Liquid Sound przeistacza dźwięki w perfumy, przypisując każdej z nut jakiś zapach. Algorytm tworzy formułę oraz zawartość, która następnie jest łączona, umieszczana w spersonalizowanym flakonie i wysyłana do klienta.
  • Automaty z osobowością. Automaty z jedzeniem firmy Frito-Lay wykorzystują sztuczną inteligencję do komentowania, polecania oraz tworzenia gier słów, podczas gdy klient zastanawia się nad wyborem przekąski.