
Przyszła generacja sklepów detalicznych nie będzie opierać się na przestarzałych systemach ani odosobnionych narzędziach sztucznej inteligencji, tylko będzie napędzana poprzez połączone ekosystemy, będące w stanie zaadaptować się i rozwijać w czasie rzeczywistym.
Do tej konkluzji doszła firma doradcza KPMG, która zaleca detalistom wyjść poza schemat i poświęcić trochę czasu na rozwijanie perspektywy strategicznej związanej z AI. W sprawozdaniu o nazwie Intelligent retail: A blueprint for creating value through AI-driven transformation firma radzi, aby:
- Opracować strategię dotyczącą sztucznej inteligencji. Na samym początku, liderzy powinni zadecydować, czy czują się komfortowo, będąc częścią grupy, czy wolą być pionierami. Następnie muszą określić jasną i kompletną wizję, na której oprze się rozwój i skalowalność całej firmy. Mierzalne wyniki mogą obejmować interakcje z klientem, konwersję i zadowolenie, zapas nadmierny, brak zapasów i planowanie personelu.
- Zbudować zaufanie do planu transformacji od samego początku. Model oparty na solidnych fundamentach AI idący w parze z zasadami i procedurami, gwarantuje, że program transformacji zostanie zbudowany na zaufaniu.
- Stworzyć infrastrukturę technologiczną. Do wszystkich przedsięwzięć związanych z AI konieczne są dane, włączając w to autonomicznych agentów, którzy wymagają unikalnej wizji dotyczącej zapasów i klienta.
- Stworzyć kulturę, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do zwiększenia potencjału człowieka. Przy pomocy sztucznej inteligencji pracownicy mogą skoncentrować się na świadczeniu bardziej wymagających usług i poprawie doświadczenia klienta. Dzięki zwiększeniu liczby zadowolonych użytkowników, zmniejszy się ilość trudnych interakcji i poziomu stresu w pracy.

Transformacja doświadczenia klienta
Sektor zaczyna odkrywać ciekawe zastosowania AI, od których oczekuje poprawy wizerunku firmy, przyspieszenia rozwoju produktów oraz wniesienia elementu zaskoczenia i rozrywki w doświadczenia zakupowe:
- Sztuka stworzona przez AI. Firmy takie jak Coca-Cola wykorzystały sztuczną inteligencję do zaprojektowania opakowań z niepowtarzalnymi wzorami i stworzenia limitowanej edycji butelek. Unikatowe produkty mają na celu przyciągnięcie kolekcjonerów i stworzenie iluzji ekskluzywności.
- Podążające za modą awatary AI. Sklepy online takie jak H&M i Zozotown dysponują awatarami, które umożliwiają klientom sprawdzenie, jak leżałyby na nich ubrania w zależności od rozmiaru stroju oraz sylwetki konsumenta. Niektóre z tych postaci mają różne osobowości lub style tematyczne, które zostały stworzone w celu zagwarantowania zabawnych i atrakcyjnych doświadczeń.
- Inteligentne wózki posiadające osobowość. Kanadyjska sieć supermarketów Sobeys przetestowała inteligentne wózki sklepowe, których możliwości wychodzą poza skanowanie i liczenie produktów. Niektóre z nich wdrożyły asystentów głosowych zdolnych do żartowania, opowiadania ciekawostek o produktach i zachęcania klientów do wybierania zdrowszych zamienników.
- Wirtualni influencerzy. Brazylijskie przedsiębiorstwo handlowe Magazine Luiza wdrożyło sztuczną inteligencję do swojej wirtualnej influencerki „Lu”, która poleca produkty według upodobań każdego z klientów.
- Wirtualne pokazy mody. Luksusowe marki takie jak Balmain i Gucci zaprezentowały swoje pokazy mody przy pomocy modelek wygenerowanych w pełni komputerowo. Niektóre z nich, tak jak np. Lil Miquela, porozumiewały się z widzami poprzez media społecznościowe.
- Historyjka zapowiedzią nowych produktów. LEGO Story Mixer przy pomocy sztucznej inteligencji pozwala dzieciom i dorosłym na tworzenie oryginalnych historii w oparciu o zdjęcia i opisy figurek LEGO.
- Perfumiarze korzystający ze AI. Przy pomocy sztucznej inteligencji Liquid Sound przeistacza dźwięki w perfumy, przypisując każdej z nut jakiś zapach. Algorytm tworzy formułę oraz zawartość, która następnie jest łączona, umieszczana w spersonalizowanym flakonie i wysyłana do klienta.
- Automaty z osobowością. Automaty z jedzeniem firmy Frito-Lay wykorzystują sztuczną inteligencję do komentowania, polecania oraz tworzenia gier słów, podczas gdy klient zastanawia się nad wyborem przekąski.