Operator 4PL koordynuje i optymalizuje łańcuchy dostaw różnych firm

4PL – całkowity outsourcing łańcucha dostaw

09 lis 2023

Operatorzy 4PL są partnerami strategicznymi firm, które chcą zwiększyć wydajność, zredukować koszty i dostosować swoją działalność do zmian rynkowych. Outsourcing logistyki to powszechnie stosowane rozwiązanie wśród przedsiębiorstw dysponujących złożonym łańcuchem dostaw lub wymagających większej elastyczności na etapie realizacji operacji.

Logistyka jest podstawowym procesem współczesnego świata przedsiębiorczego. Optymalizacja łańcucha dostaw jest kluczowa, aby osiągnąć sukces i zbudować konkurencyjną markę na rynku globalnym. Wobec coraz bardziej wymagającego środowiska operatorzy 4PL stanowią zaawansowane i strategiczne rozwiązanie, które w kompleksowy sposób odpowiada na logistyczne wyzwania.

Operator 4PL – definicja

Operator 4PL (fourth party logistics) to firma, która pośredniczy w zarządzaniu zintegrowaną logistyką innej firmy, do jego zadań należy koordynowanie i optymalizowanie całego łańcucha dostaw.

Dostawca usług logistycznych 4PL odpowiada za zarządzanie wszystkimi operacjami logistycznymi firmy  od projektowania i planowania, aż po wykonanie i monitorowanie realizacji zadań. Operator odpowiada za zarządzanie m.in. transportem, składowaniem, dystrybucją, asortymentem oraz usługami świadczonymi klientom.

Operatorzy 4PL oferują neutralne i strategiczne podejście, ponieważ nie są powiązani z konkretnymi dostawcami czy aktywami. Operator logistyczny kompleksowo zarządza łańcuchem dostaw, pozostając niezależnym od zakontraktowanych dostawców lub magazynów. Innymi słowy, w niektórych przypadkach operatorzy 4PL zarządzają też operatorami 3PL, którzy wcześniej współpracowali z klientem.

Różnice między operatorami logistycznymi 1PL, 2PL, 3PL, 4PL i 5PL

Termin PL (party logistics lub dostawcy logistyki) wskazuje na outsourcing logistyki. Im wyższy numer znajduje się przed „PL”, tym szerszy jest zakres outsourcingu. W modelu 1PL producent zarządza swoim łańcuchem dostaw, łącznie ze składowaniem i dystrybucją towaru. Z kolei w wariancie 5PL, dostawca logistyczny zarządza całym łańcuchem dostaw innej firmy – od planowania zasobów po dostarczenie zamówień.

  • 1PL. Firma zarządza całym swoim łańcuchem dostaw, to znaczy, wszystkimi operacjami logistycznymi, od składowania i zarządzania asortymentem po dystrybucję towaru.
  • 2PL. Firmy, które świadczą usługi 2PL, odpowiadają za składowanie i transport produktów swoich klientów.
  • 3PL. Tak jak operator 2PL, świadczy usługi w zakresie składowania i transportu. Ponadto przeprowadza operacje takie jak przygotowanie zamówień, cross-docking czy zarządzanie logistyką odzysku. Firma, która zleciła outsourcing logistyki, nadal zajmuje się planowaniem i zarządzaniem zamówieniami oraz fakturami klientów.
  • 4PL. Dostawca przejmuje planowanie, zarządzanie asortymentem i wszystkie operacje logistyczne. Świadczy też usługi doradcze. Nie przeprowadza jednak fizycznych działań jak składowanie czy transport. Te operacje przeprowadzają operatorzy 3PL, zatrudnieni przez operatorów 4PL.
  • 5PL. Firmy, które nawiązują współpracę z operatorem 5PL, powierzają mu zarządzanie całym łańcuchem dostaw. W tym przypadku dostawca odpowiada za planowanie, zarządzanie asortymentem oraz wszystkie operacje logistyczne, a także integrację systemów i procesów w firmie.
Las empresas externalizan la logística para adaptarse a los cambios del mercado
Firmy zlecają outsourcing logistyki, aby dostosować swoją działalność do zmian rynkowych

Funkcje dostawcy usług logistycznych 4PL

Operator 4PL to partner strategiczny, który zapewnia danej firmie globalny obraz łańcucha dostaw i pomaga jej zoptymalizować swoje procesy logistyczne. Dostawca ma duże doświadczenie i wiedzę w zakresie logistyki, dzięki czemu może zaproponować spersonalizowane rozwiązania, dostosowane do konkretnych wymogów poszczególnych firm.

Funkcje pełnione przez dostawcę 4PL można podzielić na trzy podstawowe kategorie:

  1. Strategiczne. Operator 4PL analizuje potrzeby firmy w zakresie produktów, usług, klientów i rynków, po czym projektuje strategię dla łańcucha dostaw, która ułatwi firmie osiągnięcie zakładanych celów – od zmniejszenia kosztów po usprawnienie dostawy zamówień.
  2. Operacyjne. Operator 4PL zajmuje się organizowaniem codziennych operacji logistycznych, co obejmuje planowanie ruchu produktów w łańcuchu dostaw, zarządzanie operacjami magazynowymi, kontrolowanie stanu zapasów oraz obsługę klienta.
  3. Wsparcia. Operator 4PL świadczy usługi w zakresie wsparcia, takie jak konsulting i monitorowanie, a także oferuje zaawansowane rozwiązania technologiczne, które pozwalają firmom usprawnić i zoptymalizować łańcuch dostaw.
Los 4PL pueden ayudar a las empresas a diseñar y optimizar su cadena de suministro
Operatorzy 4PL mogą pomóc firmom zaprojektować i zoptymalizować łańcuch dostaw

Zalety outsourcingu logistyki w modelu 4PL

Zalety współpracy z operatorem 4PL są następujące:

  • Całkowity nadzór. Aby efektywnie zarządzać łańcuchem dostaw swoich klientów, operator 4PL musi monitorować wszystkie procesy logistyczne – od realizacji operacji magazynowych po stan zapasów na każdym etapie. Całościowy obraz operacji przekłada się na dokładniejsze podejmowanie decyzji i lepsze rezultaty.
  • Zmniejszenie ryzyka. Jedną z funkcji operatora 4PL jest zmniejszenie ryzyka logistycznego i zagwarantowanie ciągłości łańcucha dostaw w niekorzystnych warunkach.
  • Większa wydajność. Operatorzy 4PL specjalizują się w optymalizacji łańcucha dostaw, co przekłada się na większą wydajność operacyjną.
  • Oszczędność czasu. Firmy, które zlecają outsourcing swojej logistyki i powierzają wszystkie procesy łańcucha dostaw ekspertom, mogą więcej czasu i uwagi poświęcić innym procesom, np. produkcji.
  • Elastyczność. Z pomocą operatora 4PL firmy mogą dostosować procesy łańcucha dostaw do zmian i aktualnych potrzeb rynku.

Firmy, które chcą rozszerzyć działalność na inne kraje, mogą nawiązać współpracę z operatorem 4PL, polegając na potrzebnym doświadczeniu i wiedzy specjalistów, aby zrealizować projekt bez konieczności inwestowania w tworzenie własnej infrastruktury.

Los 4PL tienen total visibilidad de los procesos de la cadena de suministro
Operatorzy 4PL monitorują wszystkie procesy łańcucha dostaw

Logistyka 4PL – trend w zarządzaniu łańcuchem dostaw

Coraz bardziej skomplikowany i wymagający charakter rynku sprawia, że outsourcing logistyki jest często wybieranym przez firmy rozwiązaniem. Przedsiębiorstwa dążące do ulepszenia łańcucha dostaw, mogą nawiązać współpracę z operatorem 4PL, który udziela wsparcia w zakresie zwiększania wydajności, elastyczności oraz wprowadzania innowacji.

Logistyka 4PL zyskuje na popularności, ponieważ oferuje kompleksowe rozwiązanie dla łańcucha dostaw, obejmujące świadczenie szeregu usług logistycznych – od planowania po zarządzanie asortymentem. Doświadczenie i wiedza w zakresie logistyki umożliwia przeprowadzanie skutecznej optymalizacji procesów.