
Fulfillment center – sprzymierzeniec handlu elektronicznego
Ośrodki typu fulfillment center odgrywają kluczową rolę w łańcuchu dostaw i optymalizują procesy logistyczne, zwłaszcza odkąd rozpowszechnił się handel elektroniczny.
Fulfillment center – co to jest?
Fulfillment centers, czyli centra realizacji zamówień, to instalacje przeznaczone do pakowania, przygotowywania i wysyłki zamówień do klientów końcowych. Zasadniczo są one wynajmowane przez operatorów 3PL świadczących usługi sprzedawcom detalicznym zajmującym się handlem elektronicznym, dzięki czemu oni z kolei mogą się skupić na innych aspektach swoich działalności. Mają na celu zmniejszyć nakład pracy i spełnić oczekiwania klientów w zakresie szybkiej realizacji dostawy.
Fulfillment centers odgrywają coraz ważniejszą rolę w ekosystemie logistycznym, jako że często zwiększają precyzję i szybkość realizacji procesów za pomocą automatyzacji i zastosowania systemu zarządzania magazynem (WMS).
Micro fulfillment centers
W przypadku dystrybucji żywności w obszarze miejskim fulfillment centers przekształcane są w mniejsze przestrzenie znane jako micro fulfillment centers (MFC). Mogą funkcjonować jako dark stores lub stanowić część supermarketu, który oferuje dostawę zamówień do domu. Dzięki temu, że są zlokalizowane w pobliżu klientów końcowych, umożliwiają wysyłkę zamówień w kilka godzin i znacznie zmniejszają koszty ostatniej mili.
Fulfillment center – funkcje
W odróżnieniu od innych rodzajów magazynów, centra dystrybucyjne są zorientowane na szybką rotację towarów na regałach. W centrach realizacji zamówień przeprowadzane są m.in. następujące operacje logistyczne:
- Przyjęcie towaru. W tego typu obiektach realizowane są takie operacje jak planowanie przyjęcia towaru od dostawców, organizacja rozładunku, przeprowadzanie kontroli jakości, etykietowanie oraz konsolidacja towarów.
- Składowanie. Zastosowane oprogramowania usprawniają lokalizowanie i wysyłkę artykułów. Dzięki temu towar, który dociera do jednego z tego typu centrów, jest przypisywany do odpowiedniego miejsca składowania na podstawie popytu za pomocą technik takich jak metoda ABC. Produkty przed wysyłką do klienta końcowego krótko są przechowywane na regałach.
- Kompletacja. Po otrzymaniu zamówienia centra realizacji zamówień e-commerce rozpoczynają kompletację, która musi przebiegać szybko i bezbłędnie, aby zapewnić jak najszybszą realizację dostaw.
- Pakowanie. Kolejny etap to pakowanie produktów, które często obejmuje szczególne wymogi odbiorcy. Moduł Usługi wartości dodanej (VAS) upraszcza ten proces instruując operatorów w zakresie personalizacji artykułów, co pozwala zapobiec błędom wynikającym z zarządzania manualnego.
- Wysyłka zamówień. Przesyłki są etykietowane zgodnie z destynacją i przypisaną firmą kurierską przed ich wysyłką do klienta końcowego. Ponadto moduł Multi-Carrier Shipping Software Easy WMS w prosty i szybki sposób udostępnia kod śledzenia i generuje dokumentację przesyłki.

Fulfillment center – zalety
Współpraca z centrum realizacji zamówień wiąże się z wieloma korzyściami, szczególnie w przypadku firm zajmujących się handlem elektronicznym, które mają trudności z nadążaniem za liczbą zamówień:
- Szybsze dostawy. Dzięki skoncentrowaniu się głównie na przetwarzaniu i wysyłce zamówień fulfillment centers zapewniają szybszą realizację dostawy.
- Mniejsze koszty składowania. Outsourcing części logistyki firmy eliminuje potrzebę składowania pojemników i opakowań oraz codziennej koordynacji z przewoźnikami.
- Skalowalność. Centra dystrybucji obsługują różne firmy, a rozmiar ich instalacji umożliwia przydzielenie odpowiedniej w danym momencie przestrzeni dla każdej firmy. Jest to opcja warta uwzględnienia w przypadku przedsiębiorstw, którego asortyment często ulega wahaniom.
- Zmniejszenie liczby błędów. Fulfillment centers zazwyczaj są wyposażone w rozwiązania technologiczne takie jak systemy WMS, które zapewniają dostęp do informacji o stanie zapasów klientów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu każdy etap jest dokładnie dokumentowany, zachowana jest kontrola asortymentu, którego obsługa została zlecona firmie zewnętrznej, a szybkość działania wzrasta.
- Czas na obsługę działalności. Zlecanie logistyki na zewnątrz umożliwia firmom zajmującym się handlem elektronicznym skupienie się na innych działaniach jak ulepszanie produktów, marketing czy ekspansja.
- Internacjonalizacja. Dzięki zróżnicowanej bazie klientów i obsłudze różnego rodzaju zleceń centra dystrybucyjne mogą okazać się pomocne w zakresie realizacji wysyłek międzynarodowych i spełnienia odpowiednich przepisów.
Fulfillment center – przykłady
Fulfillment centers, coraz bardziej powszechne dzięki ekspansji e-commerce, pozwalają zmierzyć się ze zmiennymi potrzebami dużych firm dysponujących własnymi magazynami, ale są również sojusznikami mniejszych firm, które nie mają swojej infrastruktury ani zasobów, aby prowadzić sprawną sprzedaż w ramach handlu elektronicznego.
Poprzez outsourcing startupy mogą mieć pewność, że ich zamówienia będą rzetelnie obsługiwane przez doświadczonych operatorów. Ich zadaniem jest lokalizowanie artykułów na regałach, przestrzeganie wymogów dotyczących pakowania, a także dodanie spersonalizowanych elementów wskazanych przez klientów. Natomiast jeśli w przyszłości nowo powstała firma zdecyduje się na krok w kierunku internacjonalizacji swojej logistyki, zaleca się, aby skorzystała z pomocy specjalistów w dziedzinie intralogistyki, wdrażając niezawodne rozwiązania magazynowe.
Wyposaż swoje fulfillment center w rozwiązania Mecaluxu
Uruchomienie fulfillment center wymaga szczegółowej analizy działań do przeprowadzenia, optymalnej lokalizacji i narzędzi wykorzystywanych do obsługi materiałów i zarządzania asortymentem. Ponad 55-letnie doświadczenie Mecaluxu w dziedzinie intralogistyki, robotyki magazynowej i oprogramowania, które zwiększają wydajność, pomaga zmierzyć się z każdym wyzwaniem. Skontaktuj się z nami, a poinformujemy Cię jakie rozwiązania najlepiej dostosują się do procesów realizowanych w Twojej firmie, aby uzyskać jak największą wydajność.