Używamy własnych i zewnętrznych plików cookie, aby dostosować treści do Twoich preferencji. Kontynuuowanie przeglądania tej strony oznacza, że zostałeś poinformowany i akceptujesz instalację oraz używanie plików cookie. Aby uzyskać więcej informacji, należy sprawdzić naszą Polityka cookies. Akceptuj

Pakowanie produktów jest istotnym elementem procesu kompletacji zamówień w logistyce

Optymalizacja procesu pakowania zamówień w logistyce

20 sierpień 2020

Pakowanie zamówień to proces logistyki magazynowej, którego znaczenie wydaje się być często bagatelizowane. Jest on postrzegany jako czynność umieszczenia zamówienia w kartonowym pudle i przekazanie go do strefy wysyłki. Jednak wbrew pozorom operacja ta składa się z wielu pomniejszych elementów, których bliższa analiza może zaowocować wdrożeniem usprawnień, które znacząco przełożą się na wydajność i szybkość realizacji zamówień.

Zatem jak zoptymalizować pakowanie zamówień w magazynie? Jakie czynniki mają wpływ na efektywność tego procesu logistycznego? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania.

1. Ograniczenie kosztów związanych z opakowaniami

Istnieje szeroki zakres możliwości obniżenia kosztów dotyczących procesu pakowania zamówień. Oto kilka z nich:

– Standaryzacja rozmiarów opakowań

Bez różnicy, czy z magazynu wydawane są ładunki spaletyzowane, czy pojedyncze zamówienia, używane do wysyłki opakowania powinny być ograniczone do kilku rozmiarów. Dzięki temu logistyka pakowania zamówień stanie się prostsza i bardziej efektywna oraz pozwoli zaoszczędzić koszty związane z zamawianiem różnorodnych rozmiarowo pudełek.

Przy wyborze kartonów warto zainteresować się również typem bigowania, które zostało w nich zastosowane. Są to różne warianty zgięć, które w zależności od wykorzystania pozwalają zmienić końcowy rozmiar pudełka po jego złożeniu.

– Monitorowanie liczby dostępnych opakowań

Wstrzymanie łańcucha dostaw z powodu braku materiałów pakujących to ostatnia rzecz, jaka powinna zdarzyć się w magazynie. Dlatego, wybierając dostawcę opakowań dla swojej działalności, należy zwrócić uwagę, czy oferowany przez niego lead time jest krótki i pozwoli zapewnić płynność realizacji procesu pakowania zamówień i ich wysyłki.

2. Rozwiązania przyspieszające proces pakowania zamówień

– Rodzaj stosowanych opakowań

Znaczący wpływ na szybkość przebiegu procesu pakowania produktów w magazynie ma rodzaj stosowanych opakowań. Przykładowo kartony z dnem automatycznym pozwalają w perspektywie dnia pracy na większą wydajność niż stosowanie tradycyjnych kartonów klapowych, których składanie wymaga dodatkowo klejenia taśmą. Innymi przykładami opakowań, które wymagają mniejszych nakładów czasu, są pudełka z przymocowanym do korpusu wiekiem lub opakowania przeznaczone do przesyłek zwrotnych.

– Systemy automatyczne wspomagające pakowanie zamówień

Oto rozwiązania, które wspomagają pracę przy pakowaniu produktów spaletyzowanych oraz pojedynczych paczek:

  • Owijarka do ładunków spaletyzowanych: stosowane są w przypadku przygotowania do wysyłki produktów spaletyzowanych, składających się z mniejszych paczek. Owinięcie ich folią stretch zapewnia większą stabilność w trakcie transportu. Wraz z owijarkami mogą być stosowane urządzenia pionizujące, który korygują ładunki odchylone od pionu. Po owinięciu folią towar powinien zostać skierowany do stanowiska kontroli rozmiaru i wagi palet, które zweryfikuje jego gotowość do wydania z magazynu i zarejestruje przesyłkę w systemie zarządzania magazynem.
  • Urządzenia wypełniające kartony: jak sama nazwa wskazuje, maszyny te wypełniają paczki materiałami, które chronią znajdujące się w nich produkty przed uszkodzeniami. Do tego celu wykorzystuje się m.in. folię bąbelkową, chipsy styropianowe, wiórki papierowe, wełnę drzewną, fragmenty kartonu, itp.
Opracowanie wydajnego procesu pakowania pozwala obniżyć koszty operacyjne
Opracowanie wydajnego procesu pakowania pozwala obniżyć koszty operacyjne

3. Ergonomia przebiegu procesu pakowania zamówień

– Przygotowanie stanowiska do pakowania zamówień

Produktywność operatora magazynowego zależy od bardzo wielu czynników, jednak szczególnie ważne jest zadbanie o prawidłowe i ergonomiczne środowisko pracy. Zmęczonemu pracownikowi wykonywanie zadań zajmuje więcej czasu i jest on bardziej narażony na ryzyko popełniania pomyłek.

Pakowanie zamówień jest zadaniem, które wystawia ciało ludzkie na zwiększony wysiłek. Wysoka powtarzalność tych samych czynności oraz – najczęściej – pozycja stojąca, którą musi przyjąć operator, sprawia, że szybko mogą pojawić się oznaki zmęczenia fizycznego, które będzie przekładać się na niższą wydajność pracy.

Istnieje wiele sposobów, aby zminimalizować wymienione niedogodności. Przy stanowiskach pakowania zamówień montuje się specjalne maty antyzmęczeniowe, które ułatwiają spędzenie wielu godzin w pozycji stojącej. Istotne jest również, aby stół, na którym odbywa się czynność pakowania, miał możliwość łatwej regulacji wysokości. Bardziej zaawansowane rozwiązania uwzględniają wykorzystanie urządzeń mechanicznych. Na przykład w magazynie Venis, spółki wchodzącej w skład Grupy Porcelanosa, Mecalux zainstalował w strefie pakowania manipulatory pneumatyczne i stoły hydrauliczne. Pozwalają one umieszczać obsługiwane ładunki w ergonomicznej dla operatorów pozycji.

– Zastosowanie systemu zarządzania magazynem w procesie pakowania

Pakowanie produktów i przygotowywanie ich do wysyłki jest procesem logistycznym, który również może być wspomagany przez system WMS. Do jego zadań należy:

  • organizacja kolejności zadań pakowania,
  • sugerowanie rodzaju i rozmiaru opakowania, które powinno być zastosowane dla każdego zamówienia,
  • wspomaganie konsolidacji i weryfikacji zamówień.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób Mecalux może zoptymalizować pakowanie zamówień w Twoim magazynie, skontaktuj się z nami. Nasi eksperci przeanalizują przebieg procesu i zaproponują najlepsze rozwiązanie.