Fortwenger przystosował dwa magazyny wszechkanałowe do realizowania 500 zamówień dziennie

Fortwenger przystosował dwa magazyny wszechkanałowe do realizowania 500 zamówień dziennie

Dzięki cyfryzacji i automatyzacji magazynów Fortwenger usprawnił przygotowywanie zamówień.

Fortwenger

Fortwenger, producent ciastek i pierników, powierzył Mecaluxowi wyposażenie swoich magazynów w Gertwiller i Goxwiller (Francja). W obiektach zamontowano automatyczne i tradycyjne systemy składowania, a także wdrożono oprogramowanie magazynowe Easy WMS.

Fortwenger: 250 lat słodkiej tradycji

Fortwenger to francuski producent rzemieślniczych pierników i ciastek, który już od przeszło dwóch stuleci słynie z przywiązania do alzackiej tradycji. Klasyczne przepisy interpretuje na nowo ze szczyptą innowacyjności, wykorzystując najwyższej jakości naturalne składniki. Firma posiada własne sklepy i szeroką sieć dystrybutorów zarówno we Francji, jaki i w innych krajach.

POTRZEBY

  • Cyfryzacja zarządzania magazynem.
  • Automatyzacja procesu magazynowego i usprawnienie realizacji zamówień internetowych.
  • Dostosowanie logistyki do potrzeb sprzedaży wszechkanałowej.

ROZWIĄZANIA

  • Automatyczny magazyn pojemnikowy.
  • System zarządzania magazynem Easy WMS.
  • Półautomatyczny system Pallet Shuttle.
  • Regały paletowe.
  • Regały wjezdne.
  • Podest.

KORZYŚCI

  • Pełna kontrola w czasie rzeczywistym nad asortymentem liczącym ponad 1000 produktów.
  • Automatyczny transport około 2000 pojemników dziennie między strefami przyjęć, kompletacji i wysyłek.
  • Realizowanie 500 zamówień dziennie napływających ze sklepów stacjonarnych i sklepu internetowego oraz od dystrybutorów.

Już od ponad 250 lat Fortwenger łączy tradycję z nowoczesnością we wszystkich aspektach działalności. Aby dostosować się do zmian zachodzących na rynku, niedawno ten francuski producent ciastek i pierników zdecydował się zmodernizować procesy produkcyjny i logistyczny.

Jednym z ostatnich przedsięwzięć jest otwarcie sklepu internetowego w ramach strategii ekspansji zagranicznej. Wejście do świata e-commerce wymagało inwestycji w najnowsze technologie w logistyce. „Najlepsza jakość, bogata oferta oraz szybkie dostawy to nasze priorytety. Chcąc działać w handlu elektronicznym, musieliśmy zreorganizować łańcuch dostaw” – zauważa Florent Schmitt, Asystent Dyrekcji w firmie Fortwenger.

Aby sprostać wyzwaniom, jakie niesie sprzedaż wszechkanałowa, niezbędne są precyzyjna kontrola nad zapasami i krótki czas realizacji zamówień.

Fortwenger posiada dwa magazyny zlokalizowane w sąsiadujących ze sobą miejscowościach: w Gertwiller znajduje się zakład produkcyjny i główny magazyn, a z położonego 3 km dalej Goxwiller wysyłane są zamówienia do klientów sklepu internetowego. „Prowadzimy sprzedaż wieloma kanałami: poprzez sklepy fizyczne i dystrybutorów, a od niedawna przez internet. Każdego dnia realizujemy około 500 zamówień, ale w sezonie ich dzienna liczba dochodzi nawet do 1000” – wyjaśnia Florent Schmitt.

Easy WMS w magazynie przy fabryce

Gertwiller to mała miejscowość we francuskiej Alzacji, regionie słynącym z tradycyjnych pierników. Mieści się tutaj zakład produkcyjny z magazynem, w którym Fortwenger składuje towar także z dwóch innych swoich fabryk – w Ensisheim i Molsheim.

Identyfikowalność 1000 pozycji asortymentowych zapewnia system zarządzania magazynem Easy WMS, który koordynuje cały proces i kieruje pracą personelu. Dzięki integracji z systemem ERP Sage 100c produktywność magazynu jest jeszcze wyższa.

Mecalux wyposażył ten obiekt w cztery systemy składowania: półautomatyczny system Pallet Shuttle, regały paletowe, regały wjezdne mieszczące prawie 2000 palet oraz podest, który podwaja powierzchnię użytkową.

Automatyczny magazyn obsługujący sklep internetowy

Zadaniem automatycznego magazynu pojemnikowego w sąsiednim Goxwiller jest realizowanie zamówień klientów sklepu internetowego. Układnica miniload z chwytakami teleskopowymi transportuje po dwa pojemniki o wadze do 50 kg. Na regałach zajmujących powierzchnię 295 m² mieszczą się 10 864 pojemniki z ciastkami.

„W automatycznym magazynie składujemy 250 własnych pozycji asortymentowych, a także zapasy naszych partnerów. Robotyzacja pozwala wyeliminować błędy w zamówieniach, zapobiegać uszkodzeniom towaru oraz odciążyć operatorów” – wylicza zalety Asystent Dyrekcji.

Automatyzacja umożliwia skuteczne radzenie sobie z wyzwaniami logistyki wszechkanałowej. „Każdego dnia około 2000 pojemników pokonuje drogę między strefami przyjęć, kompletacji i wysyłki. Nasi operatorzy są w stanie skompletować nawet 48 zamówień naraz” – podkreśla Florent Schmitt.

Dwa stanowiska kompletacyjne służą do przygotowywania zamówień metodą „produkt do operatora”, w której operatorzy nie muszą przemieszczać się po magazynie, ponieważ towar dostarczają im automatyczne urządzenia – układnice i przenośniki. Gotowe zamówienia operatorzy odkładają na znajdujące się za ich plecami regały przepływowe do kompletacji z 48 kanałami. Regały te są wyposażone w system put-to-light w postaci wyświetlaczy wskazujących, w którym pojemniku należy umieścić poszczególne produkty i ile sztuk. Obok automatycznego magazynu znajduje się również regał do kompletacji na 64 zamówienia.

Identyfikowalność produktów

„Cyfryzacja to punkt zwrotny w naszej logistyce, wcześniej bowiem wszystko odbywało się ręcznie: chodząc z kartką i długopisem, pobieraliśmy produkty po kolei, do każdego zamówienia osobno. Dzięki Easy WMS uzyskaliśmy też możliwość monitorowania zapasów w czasie rzeczywistym. Jesteśmy teraz bardziej wydajni” – podkreśla Asystent Dyrekcji.

Oprogramowanie magazynowe zarządza ruchem towaru w obu obiektach: zleca przyjęcia i wydania oraz kieruje przygotowywaniem zamówień. Stała wymiana danych z systemem ERP gwarantuje jeszcze lepszą kontrolę nad procesem i towarem. Przed każdą dostawą Easy WMS otrzymuje z systemu ERP komunikat ASN (ang. Advanced Shipping Notice). Na podstawie tego komunikatu oraz zaimplementowanych reguł i algorytmów wyznacza dla każdego produktu miejsce składowania w zależności od jego cech i tempa rotacji.

Dzięki Easy WMS firma może śledzić w czasie rzeczywistym każdy ruch produktu, to ułatwia jego zlokalizowanie podczas kompletacji i monitorowanie dostępności zapasów. Identyfikowalność produktów jest istotnym wymogiem w branży spożywczej, znacząco ułatwia bowiem zapewnienie bezpieczeństwa żywności.

Logistyka przygotowana na wyzwania sprzedaży wszechkanałowej

Uruchomienie sklepu internetowego oraz optymalizacja procesów poprzez automatyzację i cyfryzację przełożyły się na poprawę doświadczeń klientów firmy Fortwenger. „Naszym celem jest dalszy rozwój i promowanie tradycyjnych alzackich wyrobów poza regionem, w czym internet bardzo pomaga” – zdradza Florent Schmitt i dodaje: „Jesteśmy w stanie sprawnie realizować zamówienia z różnych kanałów sprzedaży dzięki rozwiązaniom logistycznym Mecaluxu, z którym współpracujemy od wielu lat”.

Jesteśmy w stanie sprawnie realizować zamówienia z różnych kanałów sprzedaży dzięki rozwiązaniom logistycznym Mecaluxu, z którym współpracujemy od wielu lat.

Florent SchmittAsystent Dyrekcji w firmie Fortwenger

Zapytaj eksperta