Strategia omnichannel zmieniła sposób działania magazynów

Strategia omnichannel: jak przystosować magazyn do wymagań branży e-commerce

24 marzec 2020

Strategia omnichannel powstała jako odpowiedź na rozkwit branży e-commerce i zaspokojenie potrzeb współczesnego, cyfrowego konsumenta. Odkąd zakupy online stały się prostsze i są powszechnie stosowane wśród klientów z całego świata, zaczęło się coraz więcej mówić o podejściu wszechkanałowości wśród firm prowadzących działalność online

W oddzielnym artykule próbowaliśmy już odpowiedzieć na pytanie, „co to jest omnichannel?”, dlatego tym razem przyjrzymy się zagadnieniu strategii omnichannel i jej zastosowaniu w branży e-commerce. Model ten został zaprojektowany, aby dotrzeć do klientów za pośrednictwem wielu kanałów sprzedażowych i ulepszyć ich doświadczenia zakupowe.

Jednak jakie zmiany w magazynach lub centrach logistycznych niesie ze sobą wdrożenie strategii omnichannel? Jak wygląda przejście z tradycyjnego sposobu obsługi ładunków na model wszechkanałowości? W tym artykule przeanalizujemy dwa rozwiązania, które pozwalają firmom wdrożyć logistykę omnichannel w ich łańcuchach dostaw

Charakterystyka strategii omnichannel

Strategia omnichannel dąży do stworzenia unikatowego i przyjaznego dla klienta doświadczenia zakupowego. Jej założeniem jest przenikanie się różnych kanałów sprzedażowych i dotarcie z nimi do klienta końcowego, a następnie realizacja jego zamówienia w jak najkrótszym czasie. Dzięki temu przedsiębiorstwa zyskują dodatkowe możliwości marketingowe umożliwiające bliższą relacje klientów z marką. Umożliwia to stworzenie więzi sprzedażowej i zwiększa prawdopodobieństwo, że dokonają oni ponownych zakupów w przyszłości.

Wygoda i doświadczenie zakupowe klienta jest stawiana na pierwszym miejscu, umożliwiając mu wiele sposobów realizacji zamówienia. Takie podejście stawia duże wyzwania przed przedsiębiorstwami. Muszą być one przygotowane na realizację zakupów klientów dokonywanych za pośrednictwem różnych kanałów – zamówienia realizowane w tradycyjnym sklepie, produkty kupowane wyłącznie online z dostawą do domu, dostarczanie towarów do określonych punktów sprzedaży lub punktów odbioru paczek. Wymaga to stworzenia w pełni skoordynowanego łańcucha dostaw, zdolnego przetwarzać bezbłędnie dużą liczbę informacji w czasie rzeczywistym. Dotyczy to także sposobu obsługi ładunków w magazynach i centrach dystrybucyjnych, których funkcjonowanie musi zostać przemodelowane, by móc sprostać nowym wyzwaniom.

Oto najważniejsze zmiany w funkcjonowaniu magazynów w związku z zastosowaniem strategii omnichannel:

  • Obsługa bardzo dużej liczby zamówień dziennie w porównaniu do tradycyjnych magazynów.
  • Zmiana sposobu przygotowywania zamówień. Zamiast tradycyjnej obsługi towarów spaletyzowanych zamówienia będą dotyczyć przede wszystkim pojedynczych produktów.
  • Krótszy czas przeprowadzania wszystkich procesów magazynowych. Cyfrowy klient oczekuje jak najszybszego otrzymania zamówionego produktu, stąd firmy korzystające ze strategii omnichannel muszą zoptymalizować tempo realizacji zamówień.
Schemat funkcjonowania strategii omnichannel
Schemat funkcjonowania strategii omnichannel

Jak przystosować magazyn do obsługi strategii omnichannel

Przedstawiliśmy wyzwania, jakie stawia przed przedsiębiorstwami strategia omnichannel. W takim razie, w jaki sposób należy przygotować magazyn i łańcuch dostaw do jej wdrożenia? Oto dwa proponowane przez nas rozwiązania:

1. Instalacja systemu WMS zaprojektowanego dla e-commerce

Przede wszystkim należy zacząć od „mózgu” całej operacji, który będzie w stanie bezbłędnie zarządzać wielozadaniowością związaną ze stosowaniem strategii omnichannel. Taką rolę spełni system zarządzania magazynem WMS. Jego zadaniem jest nadzorowanie wszystkimi operacjami przeprowadzanymi w centrum dystrybucyjnym. Współczesne systemy WMS dysponują oddzielnymi modułami przeznaczonymi do zarządzania działalnością e-commerce i omnichannel. Dzięki temu narzędzie to pozwala w pełni zoptymalizować realizowane w tym zakresie procesy logistyczne i obsłużyć w czasie rzeczywistym wszystkie dane umożliwiające płynne funkcjonowanie strategii omnichannel.

Oto najważniejsze zalety wiążące się z wdrożeniem systemu WMS w magazynie w ramach realizacji wszechkanałowego modelu sprzedaży:

  • Większa kontrola nad zapasami magazynowymi i koordynacja przepływu towarów w obrębie łańcucha logistycznego.
  • Maksymalne wykorzystanie powierzchni magazynowej: system nadzoruje rozmieszczeniem towaru w magazynie w taki sposób, aby optymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń składowania.
  • Zwiększenie efektywności pracy operatorów magazynowych: oprogramowanie WMS usprawnia ergonomię wykonywanych zadań przez pracowników magazynowych poprzez redukcję długości pokonywanych przez nich tras i liczbę niezbędnych ruchów wymaganych do realizacji zamówienia.
System WMS umożliwia zarządzanie procesami logistycznymi w strategii omnichannel
System WMS umożliwia zarządzanie procesami logistycznymi w strategii omnichannel

2. Zmiana projektu logistycznego magazynu

W bardzo wielu przypadkach wdrożenie strategii omnichannel będzie wiązać się z wymogiem zmiany dotychczasowego projektu logistycznego magazynu. Firmy, które do tej pory korzystały z tradycyjnego modelu realizacji procesów magazynowych, mają dwie możliwości: budowa nowego magazynu dostosowanego wyłącznie do działalności online lub przystosowanie dotychczas wykorzystywanego obiektu.

Dlatego przed podjęciem decyzji o tym, jaki sposób działania wybrać, warto skontaktować się z konsultantami w zakresie logistyki. Ich doświadczenie umożliwi zaimplementowanie rozwiązań najbardziej odpowiednich dla specyfiki prowadzonej przez firmę działalności. Zmiana projektu logistycznego magazynu często będzie się także wiązać z zastosowaniem innych rozwiązań magazynowych, w tym automatyzacji. Proces ten nie musi od razu oznaczać wprowadzenia w procesy logistyczne zaawansowanych technologicznie robotów. Może on ograniczyć się np. do wdrożenia systemów półautomatycznych wspomagających proces kompletacji, które dzięki współpracy z systemem WMS będą mogły zwiększyć efektywność i rentowność obiektu oraz sprostać wyzwaniom stawianym przez strategię omnichannel.

Strategia omnichannel przyszłością obsługi zakupów online

Wdrożenie strategii omnichannel jest nieuniknionym procesem dla firm, które chcą prowadzić sprzedaż za pośrednictwem sieci internetowej. Podejście i modele łańcucha dostaw stosowane w tradycyjnych formach sprzedażowych mogą stanowić hamulec w rozwoju przedsiębiorstw, które chcą oferować swoim klientom usługę kupna produktów za pomocą „jednego kliknięcia” w sklepie online.

Strategia omnichannel stwarza firmom możliwości działania w branży e-commerce i tworzenia pozytywnego doświadczenia zakupowego wśród swoich klientów. Stąd też muszą być one przygotowane do wprowadzenia zmian w swoich łańcuchach dostaw i wdrożeniu w nich rozwiązań cyfrowych oraz automatycznych, które pozwolą im konkurować na rynku i budować pozytywny wizerunek marki.