E.Leclerc: cztery magazyny, w któych kompeltuje się 110 000 jednostek asortymentowych

E.Leclerc: cztery magazyny, w któych kompeltuje się 110 000 jednostek asortymentowych

W magazynach składuje się produkty przeznaczone do hipermarketów oraz do sprzedaży online

E.Leclerc logo

E.Leclerc, znana sieć supermarketów, w celu zwiększenia pojemności i usprawnienia realizacji zamówień zmodernizowała swoje magazyny w Tourlaville (Francja). Mecalux wyposażył obiekty w system przenośników, regały paletowe, regały półkowe z pomostami oraz podesty. Zagospodarowano całą dostępną powierzchnię, zapewniając jednocześnie bezpośredni dostęp do ładunków, co jest kluczowe dla szybkiego przygotowywania zamówień. Przyjęte rozwiązania pozwalają składować 50 000 jednostek magazynowych z artykułami do dystrybucji w sieci hipermarketów, 45 000 z artykułami związanymi z szeroko pojętą kulturą (między innymi książki) oraz 12 000 z artykułami do sprzedaży online.

O firmie E.Leclerc

Historia firmy sięga roku 1940, w którym Edouard Leclerc otworzył sklep wielobranżowy we francuskim miasteczku Landerneau. Jego głównym celem było dostarczanie klientom w jak najniższych cenach artykułów codziennego użytku (głównie żywności i środków czystości), a także napojów alkoholowych.

Od momentu powstania firma prężnie się rozwija. Rozpoczęła również ekspansję międzynarodową, poszerzając obszar swojej działalności o sześć krajów: Hiszpanię, Włochy, Polskę, Portugalię, Słowenię i Andorę. Obecnie zatrudnia ponad 10 000 osób, posiada liczne magazyny, sieć hipermarketów, supermarketów i sklepów specjalistycznych.

Format sprzedaży „drive”

Obecnie przedsiębiorstwa oferują nabywcom wiele nowych form sprzedaży ułatwiających zakupy. Jedną z coraz częściej wybieranych w Europie jest format zwany „drive”. Klienci składają zamówienie przez internet, a następnie decydują, czy zamówione artykuły zostaną dostarczone do domu, czy też odbiorą je osobiście w wybranym przez siebie sklepie bez konieczności wysiadania z samochodu.

E.Leclerc, będąc jednym z pionierów tej metody sprzedaży we Francji, wprowadził ją również na rynki krajów, w których prowadzi swoją działalność. W Tourlaville w Normandii firma posiada cztery magazyny o łącznej powierzchni 3000 m2. Obiekty te są przeznaczone do zaopatrywania jej klientów z północnej części Francji.

Przy wyposażaniu tych magazynów E.Leclerc zwrócił się o pomoc do Mecaluxu, ze względu na wcześniejszą, udaną współpracę. „Było dla nas oczywiste, że powinniśmy powierzyć realizację tego projektu Mecaluxowi” – stwierdził Philippe Bataille, dyrektor E.Leclerc.

Priorytety firmy były jasne: „musieliśmy przeorganizować przestrzeń magazynową, aby można było składować w niej więcej produktów” – tłumaczy Bataille. Ponadto projekt miał wprowadzić ułatwienia w zakresie zarządzania bardzo dużą liczbą zróżnicowanych jednostek asortymentowych, takich jak produkty spożywcze (wymagające przechowywania w odpowiedniej temperaturze) czy artykuły przemysłowe.

Główną operacją wykonywaną we wszystkich czterech magazynach jest kompletacja zamówień. Z tego powodu reorganizacja przestrzeni użytkowej miała przede wszystkim ułatwić i przyspieszyć ten proces.

Systemy wykorzystujące dostępną przestrzeń

Mecalux wyposażył wszystkie magazyny w regały z pomostami, regały paletowe oraz podesty, co pozwoliło w pełni zagospodarować całą dostępną w nich powierzchnię i wysokość. Przełożyło się to na zwiększenie pojemności magazynów. Zastosowane rozwiązania ułatwiły również przygotowywanie zamówień. „Wybraliśmy je przez wzgląd na ich praktyczność” – podkreśla Philippe Bataille.

W zależności od wysokości danego magazynu zainstalowane regały mają od sześciu do ośmiu metrów oraz posiadają pomosty i korytarze, które tworzą dwa lub trzy poziomy ładunkowe.

Magazyny podzielone są na sektory. Każdy z poziomów stanowi jeden sektor, w którym składowane są określone produkty. Do ich obsługi wyznaczona jest pewna liczba operatorów przeprowadzających ręczną kompletację. Liczba pracowników zmienia się w zależności od liczby zamówień.

W celu pobrania produktów do kompletowanych zamówień operatorzy przemieszczają się po korytarzach roboczych. Podczas jednego przejścia pobierają równocześnie produkty do kilku zsumowanych zamówień. Następnie, na stanowisku konsolidacji, rozdziela się i sortuje artykuły według poszczególnych zamówień, sprawdza pod kątem ewentualnych pomyłek, pakuje i wysyła.

Stany magazynowe są uzupełniane, kiedy natężenie pracy w obszarze kompletacji zamówień jest mniejsze.

Mecalux zamontował w magazynach również przenośniki pojemnikowe, które łączą różne poziomy obiektów. Ten system transportu minimalizuje konieczność przemieszczania się operatorów po magazynie, ponieważ w celu skompletowania zamówienia nie muszą już oni opuszczać przypisanej sobie strefy.

Philippe Bataille – Dyrektor E.Leclerc
Jesteśmy bardzo zadowoleni z modernizacji magazynów w Tourlaville, dzięki której zwiększyliśmy wydajność, redukując jednocześnie koszty. Początkowo rozważaliśmy przeniesienie do jednego, większego obiektu, ale po optymalizacji przestrzeni naszych obecnych magazynów okazało się, że nie jest to konieczne”.

Systemy usprawniające kompletację

Zarówno regały paletowe, jak i półkowe zastosowane we wszystkich czterech magazynach, zapewniają dogodny dostęp do składowanych produktów, co ułatwia ich obsługę i umożliwia sprawne pobieranie.

Bezpośredni dostęp do ładunków pozwala również łatwo zlokalizować produkty. Każde miejsce składowania jest przypisane do tego samego rodzaju towaru, dzięki czemu można optymalnie zarządzać produktami i ograniczyć liczbę ewentualnych błędów.

E.Leclerc zarządza blisko 110 000 różnych jednostek asortymentowych. Regały wyposażone są w dodatkowe elementy i akcesoria, co pozwala na magazynowanie ładunków o różnych gabarytach i właściwościach oraz zmiennej rotacji.

Korzyści dla firmy E.Leclerc

  • Wykorzystanie powierzchni: systemy magazynowe dostarczone przez Mecalux pozwoliły optymalnie zagospodarować całą dostępną powierzchnię użytkową, co umożliwiło składowanie prawie 110 000 jednostek asortymentowych dla sieci hipermarketów, sprzedaży online i sklepów specjalistycznych.
  • Efektywna kompletacja: rozmieszczenie ładunków z uwzględnieniem ich właściwości oraz poziomu zapotrzebowania racjonalizuje ruchy operatorów i maksymalnie skraca proces przygotowywania zamówień.
  • Optymalne zarządzanie produktami: regały zapewniają bezpośredni dostęp do towarów i jednocześnie ułatwiają sortowanie produktów według ich wielkości i tempa rotacji.

Zapytaj eksperta