Surplus Motos: automatyzacja dla przyspieszenia rozwoju

Surplus Motos: automatyzacja dla przyspieszenia rozwoju

Nowe centrum logistyczne Surplus Moto umożliwia składowanie 300 000 części i recykling 10 000 motocykli rocznie

Surplus Motos: automatyzacja dla przyspieszenia rozwoju

Surplus Motos, francuski sklep z używanymi częściami motocyklowymi, zdecydował się zoptymalizować proces logistyczny, usprawnić kompletację zamówień i zarządzanie stanem magazynowym. W tym celu firma uruchomiła nowy magazyn we francuskiej miejscowości Gaillac. W obiekcie o powierzchni 11 500 m2 zamontowano automatyczny magazyn pojemnikowy, regały paletowe i półkowe. Firma składuje tutaj 300 000 części zamiennych i może przeprowadzić recykling nawet 10 000 motocykli rocznie.

  • Zdjęcia
  • Dane techniczne
    Automatyczny magazyn pojemnikowy
    Pojemność magazynowa: 11 904 pojemniki
    Maksymalna waga pojemnika: 50 kg
    Wysokość regałów: 9,6 m
    Długość regałów: 70 m
    Regały do kompletacji
    Pojemność magazynowa: 4700 metrów bieżących półek
    Maksymalne obciążenie: 450 kg/poziom
    Wysokość regałów: 8 m
    Długość regałów: 64 m
    Regały paletowe
    Pojemność magazynowa: 552 palety
    Maksymalna waga palety: 250 kg
    Wysokość regałów: 8 m
    Długość regałów: 80 m
  • Pobierz PDF

Recykling motocykli

Działająca od 2010 roku firma Surplus Motos z siedzibą w Gaillac na południu Francji zajmuje się recyklingiem motocykli i sprzedażą pozyskanych w ten sposób części zamiennych. Po oczyszczeniu części te znów służą motocyklistom, którzy mogą je nabyć za cenę od 30 do aż 70% niższą niż musieliby zapłacić za nowe produkty.

W ten sposób klienci Surplus Motos nie tylko mogą zaoszczędzić pieniądze, ale również mają swój wkład w ochronę środowiska. Kupując używane części, wspierają recykling i minimalizują ilość odpadów zaśmiecających naszą planetę.

Surplus Motos to firma realizująca strategię zrównoważonego rozwoju. W jej nowym centrum logistycznym o powierzchni 11 500 m2 wdrożono koncepcję Przemysłu 4.0, zwiększono obszar roboczy i pojemność magazynową. Obiekt umożliwia składowanie 300 000 części zamiennych i recykling nawet 10 000 motocykli rocznie, zatem pięć razy więcej niż dotychczas.

Odbywa się tutaj demontaż motocykli i czyszczenie pozyskanych części, które następnie są oceniane pod kątem możliwości ponownego wykorzystania. Te, które pomyślnie przejdą ten proces, są fotografowane, po czym trafiają na regały, a stamtąd do klientów.

W nowym magazynie konieczne było usprawnienie kompletacji zamówień, dlatego zadbano o odpowiednie rozmieszczenie produktów poprzez podzielenie obiektu na trzy sektory, z których każdy został wyposażony w odpowiedni system składowania:

Trzy systemy składowania w jednym obiekcie sprawiają, że można rozmieścić w nim produkty według ich cech i tempa rotacji. Na przykład małe produkty o szybkiej rotacji składowane są w automatycznym magazynie pojemnikowym, ponieważ zapewnia on sprawne odkładanie i pobieranie towaru, natomiast dla większych produktów (takich jak opony czy ramy) przeznaczone są regały paletowe.

Wszystkimi operacjami odbywającymi się w automatycznym magazynie pojemnikowym kieruje Easy WMS – system zarządzania magazynem opracowany przez Mecalux. Oprogramowanie to spełnia podwójną funkcję: przeprowadza inwentaryzację w czasie rzeczywistym oraz kieruje pracą operatorów przygotowujących zamówienia.

Kompletacja w automatycznym magazynie pojemnikowym

Magazyn ten składa się z dwóch korytarzy o długości 70 m. Po ich obu stronach zamontowano regały o wysokości 9,6 m. Łącznie mieszczą one 11 904 pojemniki o maksymalnej wadze 50 kg każdy. Odkładanie i pobieranie pojemników z produktami to zadanie dwóch układnic, po jednej w każdym korytarzu.

Na górnych poziomach regałów składowane są większe pojemniki (800 x 600 x 425 mm), na dolnych zaś mniejsze (400 x 600 x 170 mm), po dwa, jeden za drugim, na każdym miejscu. Rozwiązanie to pozwala składować więcej jednostek asortymentowych.

Firmie Surplus Motos zależało, aby magazyn był w pełni zautomatyzowany, gdyż pozwalało to poprawić warunki pracy magazynierów przygotowujących zamówienia oraz zoptymalizować zarówno tempo przepływu ładunków, jak i wykorzystanie powierzchni magazynu. Warto podkreślić, że 11 904 pojemniki mieszczą się na powierzchni niewiele ponad 360 m2.

Magazyn został zaprojektowany pod kątem ułatwienia i usprawnienia prac w zakresie przygotowywania zamówień. Spełnia ten wymóg dzięki zastosowaniu dwóch układnic, które w ciągu godziny wykonują 96 cykli kombinowanych, a także dwóch stanowisk kompletacyjnych, do których pojemniki z towarem są automatycznie dostarczane operatorom. Stanowiska wyposażone są w monitory, na których Easy WMS wyświetla wytyczne, jakie operacje i w jakiej kolejności powinni wykonać pracownicy.

Dzięki temu, że operatorzy postępują dokładnie według instrukcji, zminimalizowane jest ryzyko wystąpienia błędów, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności. System dokładnie wskazuje, jakie produkty i ile sztuk należy pobrać, z którego pojemnika oraz gdzie je umieścić, by skompletować zamówienia.

W godzinach o mniejszym natężeniu pracy w zakresie przygotowywania zamówień na stanowiskach kompletacyjnych odbywa się uzupełnianie stanu magazynowego. W ten sposób obie te czynności nie zakłócają się wzajemnie.

Regały paletowe i regały pojemnikowe

Obok magazynu automatycznego zostały zamontowane regały paletowe i regały półkowe z wąskimi korytarzami (1,5 m szerokości).

Regały te zostały wybrane ze względu na swoją wszechstronność. Oba systemy magazynowe można przystosować do wymiarów pojemników i palet. Ich zaletą jest też bezpośredni dostęp do każdej jednostki ładunkowej, co przekłada się na usprawnienie obsługi i lepszą kontrolę nad stanem magazynowym, ponieważ każda lokalizacja przeznaczona jest do składowania konkretnej jednostki asortymentowej.

Do transportu ładunków w wąskich korytarzach operatorzy wykorzystują wózki ze sterowaniem indukcyjnym. W posadzce magazynu umieszczony został przewód wytwarzający pole magnetyczne odbierane przez wózki i pełniące dla nich funkcję prowadnicy. Dzięki takiemu rozwiązaniu praca w korytarzach jest w pełni bezpieczna. Konstrukcja regałów nie jest narażona na przypadkowe uderzenia wózkami powodujące jej uszkodzenia.

Nowoczesna logistyka

Surplus Motos to firma, której pasją są motocykle, a zobowiązaniem dbałość o środowisko naturalne. Swój rozwój opiera na doskonaleniu procesów i wykorzystywaniu dostępnych zasobów, by móc zapewnić lepszą obsługę swoim klientom.

Modernizacja logistyki firmy zmierza właśnie w tym kierunku. Magazyn został wyposażony w regały, które wykorzystują praktycznie całą wysokość budynku, zapewniając większą pojemność. Automatyzacja procesów logistycznych zwiększa z kolei wydajność magazynu i efektywność pracy, zwłaszcza w zakresie przygotowywania zamówień.

Pojemny i elastyczny magazyn stał się motorem rozwoju firmy Surplus Motos, ponieważ nie tylko mieści więcej towaru, ale też pozwala realizować więcej zamówień. Sprawna i wydajna logistyka zbudowała prostą drogę do sukcesu.

Korzyści dla firmy Surplus Motos

  • Usprawnienie kompletacji zamówień: magazyn jest zaprojektowany w taki sposób, aby zoptymalizować i przyspieszyć realizację 200 zamówień dziennie.
  • Zwiększenie pojemności magazynu: nowy obiekt mieści 300 000 części zamiennych i umożliwia recykling 10 000 motocykli rocznie.
  • Lepsza organizacja składowania: trzy systemy składowania pozwalają rozmieścić produkty w magazynie według rodzajów, wielkości i rotacji, co znacznie ułatwia ich lokalizację.
Automatyczny magazyn pojemnikowy
Pojemność magazynowa: 11 904 pojemniki
Maksymalna waga pojemnika: 50 kg
Wysokość regałów: 9,6 m
Długość regałów: 70 m

Zapytaj eksperta +48 22 307 43 80

Prośba o informację i/lub ofertę