Madel cyfryzuje magazyn systemów rozprowadzania i kontroli powietrza

Madel cyfryzuje magazyn systemów rozprowadzania i kontroli powietrza

Hiszpański producent urządzeń klimatyzacyjnych, firma Madel, uruchomił nowy magazyn, w którym wdrożył oprogramowanie Mecaluxu, aby usprawnić zarządzanie asortymentem liczącym ponad 250 pozycji.

Madel

Madel, producent i dystrybutor systemów rozprowadzania i regulacji powietrza w systemach klimatyzacyjnych, cyfryzuje magazyn surowców. Dzięki wdrożeniu Easy WMS firma zyskała możliwość precyzyjnej kontroli wszystkich składowanych towarów oraz zna aktualną lokalizację każdej magazynowanej jednostki.

Madel: powietrze i temperatura pod kontrolą

Madel to hiszpańska firma, która specjalizuje się w produkcji i sprzedaży systemów rozprowadzania i regulacji powietrza w systemach klimatyzacyjnych. Jej oferta obejmuje nawiewniki powietrza, kratki nawiewne, przepustnice regulacyjne, systemy kontroli temperatury oraz systemy ochrony przeciwpożarowej. Przedsiębiorstwo współpracuje z architektami, inżynierami budownictwa, projektantami wnętrz oraz monterami instalacji, którym dostarcza wysokiej jakości produkty w konkurencyjnych cenach.

  • Rok założenia: 1965
  • Liczba pracowników: 160
  • Obecność na rynkach światowych: 59% produkcji trafia na eksport
 

POTRZEBY

  • Lepsza kontrola stanu magazynowego i dokładna znajomość lokalizacji każdego produktu.
  • Przejście z manualnego zarządzania towarem na automatyczne.
  • Maksymalne wykorzystanie ograniczonej powierzchni magazynu.

ROZWIĄZANIA

  • System zarządzania magazynem Easy WMS.
  • Regały przesuwne Movirack.

KORZYŚCI

  • Dokładne informacje na temat każdej z ponad 250 pozycji asortymentowych.
  • Nadzór w czasie rzeczywistym nad wszystkimi procesami odbywającymi się w magazynie.
  • Pojemność magazynowa umożliwiająca składowanie 457 palet na powierzchni zaledwie 250 m².

 

Innowacyjność jest wpisana w DNA firmy Madel. Od początków swojej działalności, które sięgają 1965 roku, Madel stawia na rozwój, poszerzając ofertę produktów i dostosowując się do coraz to nowych wymogów rynku. W związku ze wzrostem sprzedaży firma rozbudowała swój zakład produkcyjny w Centelles koło Barcelony. Jednakże stale rosnące natężenie pracy oraz perspektywy dalszego rozwoju postawiły przedsiębiorstwo przed koniecznością kolejnej rozbudowy i unowocześnienia obiektu.

Wcześniej Madel składował cały towar na hali produkcyjnej, ale w pewnym momencie łączenie fabryki i magazynu na jednej powierzchni zaczęło ograniczać rozwój firmy. „Potrzebowaliśmy więcej miejsca na produkcję i stwierdziliśmy, że możemy wykorzystać powierzchnię zajmowaną dotąd przez regały, aby rozbudować linie produkcyjne” – wyjaśnia Aleix Parés, Inżynier Procesu w firmie Madel. Wtedy właśnie podjęto decyzję o budowie nowego magazynu, o powierzchni 250 m², przeznaczonego wyłącznie do składowania surowców.

Rozwiązanie to znacznie zwiększyło możliwości rozwoju firmy. W ten sposób Madel nie tylko zwolnił w zakładzie produkcyjnym miejsce pod rozbudowę linii produkcyjnych, lecz także – dzięki wdrożeniu oprogramowania do zarządzania magazynem Easy WMS – zyskał pełną kontrolę nad surowcami.

Nowy magazyn został wyposażony w regały przesuwne Movirack, system składowania, który zwiększył pojemność magazynową. „Powierzchnia magazynu jest dość ograniczona, dlatego szukaliśmy rozwiązania, które pozwoliłoby ją dobrze wykorzystać” – podkreśla Aleix Parés.

Regały Movirack: duża pojemność i bezpośredni dostęp

Regały przesuwne Movirack to jedyny system składowania akumulacyjnego, który umożliwia bezpośredni dostęp do ładunków. Regały umieszczone na podstawach przesuwnych nie wymagają stałych korytarzy dostępowych. Pozwalają otwierać korytarze doraźnie, przy dowolnym regale. Obsługa i ruch regałów jest w pełni bezpieczny, gdyż są one wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia, takie jak bariery zewnętrzne i wewnętrzne, czujniki odległości oraz przyciski zatrzymania awaryjnego.

„Wybraliśmy regały Movirack, ponieważ zapewniają dużą gęstość składowania i bezpośredni dostęp do towaru” – wskazuje Aleix Parés i dodaje: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatu, ponieważ podwoiliśmy pojemność magazynową”.

Zalety cyfrowej logistyki

„Cyfryzacja naszej logistyki odbyła się przy okazji budowy nowego magazynu, ponieważ zdaliśmy sobie sprawę, że proces logistyczny można usprawnić” – wspomina Inżynier Procesów.

Wdrożenie systemu zarządzania magazynem Easy WMS stało się punktem zwrotnym, dzieląc łańcuch dostaw firmy na dwie epoki: przed cyfryzacją i po cyfryzacji. Kontrola stanu magazynowego jest precyzyjna: oprogramowanie śledzi ruch każdego produktu od przyjęcia do magazynu po dostarczenie na linie produkcyjne.

Pierwsze ulepszenia w magazynie firmy Madel wprowadzono w strefie przyjęć surowców. Obszar ten jest kluczowy, ponieważ to tutaj rozpoczyna się cały proces. Wcześniej operatorzy obsługiwali przyjęcia, korzystając z systemu zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP). Wprowadzali produkty do systemu ręcznie, a lokalizacja była rejestrowana jako „fabryka” – wiadomo więc było, że znajdują się na produkcji, ale brakowało szczegółów, gdzie dokładnie należy ich szukać, gdy będą potrzebne na linii. „Surowce mogły być gdziekolwiek na hali, w zależności od tego, gdzie było wolne miejsce” – wyjaśnia Aleix Parés.

Cyfryzacja magazynu za pomocą oprogramowania Mecaluxu zrewolucjonizowała obsługę przyjęć towaru – teraz wszystko odbywa się automatycznie. Każdego dnia, gdy do magazynu trafiają palety z surowcami od dostawców, operatorzy muszą jedynie odczytać kod kreskowy za pomocą terminala radiowego, aby towar został automatycznie wprowadzony do bazy danych systemu Easy WMS, który od razu wyznacza miejsce składowania dla każdej palety na podstawie rodzaju produktu i tempa jego rotacji.

Oprogramowanie dostarcza informacji o stanie magazynowym w czasie rzeczywistym, dzięki czemu operatorzy bez przeszkód znają lokalizację każdego ładunku. Dzięki Easy WMS firma Madel nie tylko skróciła czas trwania przyjęć do magazynu, ale również usprawniła i zwiększyła elastyczność realizacji zadań związanych z magazynowaniem i kompletacją.

Jak mówi Aleix Parés: „Przed wdrożeniem oprogramowania, gdy prosiliśmy o surowiec z magazynu potrzebny na produkcji, musieliśmy czekać, aż operatorzy go znajdą. Teraz po prostu sprawdzamy w systemie, ile sztuk i w jakiej lokalizacji jest dostępnych. W ten sposób możemy zaoszczędzić dużo czasu, który kiedyś traciliśmy na przeszukiwanie regałów”.

Easy WMS, za pośrednictwem terminali radiowych, przesyła do operatorów precyzyjne instrukcje, jak wykonać każdą operację, np. lokalizację każdego ładunku lub surowca, który powinien być dostarczony na produkcję. Dzięki tym wskazówkom pracują oni szybciej i wydajniej. „Easy WMS pomaga nam dokładnie monitorować wszystko, co dzieje się w magazynie. Wcześniej, jeżeli nie zostało to wprowadzone do naszego ERP, nie wiedzieliśmy, którzy operatorzy weszli do magazynu i jakie ładunki pobrali”, dodaje Parés.

Kolejnym istotnym udogodnieniem wprowadzonym przez Madel jest cyfryzacja zarządzania zapasami. Wcześniej, aby poznać dokładną ilość składowanych produktów, operatorzy musieli przechodzić przez magazyn, zliczając pozycje jedną po drugiej. Wyniki takiej inwentaryzacji mogą się różnić od stanu faktycznego, co prowadzi do niespodziewanych braków magazynowych.

Dzięki Easy WMS w magazynie prowadzona jest ciągła inwentaryzacja. Oprogramowanie przez cały czas podaje aktualne informacje na temat ilości i rodzaju artykułów przechowywanych w magazynie. „Dzięki precyzyjnej kontroli ładunków wchodzących i wychodzących z magazynu mamy pewność, że dane z Easy WMS są w 100% wiarygodne” – podsumowuje Aleix Parés.

 

KIEDYŚ
Ręczne zarządzanie towarem
DZIŚ
Zarządzanie towarem za pomocą Easy WMS
Ręczne wprowadzanie przyjętego towaru do systemu ERP. Automatyczne wprowadzanie przyjętego towaru do bazy danych systemu Easy WMS poprzez odczyt kodów kreskowych.
Brak dokładnej znajomości dostępności produktów. Dokładna znajomość lokalizacji i ilości każdego produktu.
Pokonywanie całego magazynu przez operatorów w celu znalezienia i pobrania produktów do zamówień. Zoptymalizowane trasy skracające odległości pokonywane przez operatorów podczas kompletacji zamówień.
Brak dokładnej kontroli nad procesem magazynowym i zarządzaniem towarem skutkujący wysokim ryzykiem błędów. Dokładne wskazówki systemu ułatwiające sprawną i bezbłędną pracę.
Ręczna inwentaryzacja towaru poprzez fizyczne liczenie każdej sztuki w całym magazynie. Automatyczna inwentaryzacja w czasie rzeczywistym dzięki dokładnej znajomości lokalizacji każdego produktu przez system.

 

Doskonalenie i ekspansja dzięki logistyce

Madel unowocześnił procesy produkcyjne i logistyczne, aby przyspieszyć tempo ekspansji. Uruchomienie nowego, zdigitalizowanego magazynu umożliwiło rozbudowę linii produkcyjnych, co jest częścią planów rozwoju firmy. Easy WMS całkowicie odmienił procesy i operacje odbywające się w obiekcie, zapewniając sprawne zaopatrywanie produkcji w surowce i monitorowanie w czasie rzeczywistym dostępności asortymentu liczącego ponad 250 produktów. Regały przesuwne natomiast pozwoliły na ograniczonej powierzchni uzyskać dużą pojemność bez utraty bezpośredniego dostępu do każdej jednostki ładunkowej.

Perspektywy na przyszłość są dla firmy Madel bardzo optymistyczne. „W 2021 roku, pomimo trudności spowodowanych pandemią, uzyskaliśmy pozytywne wyniki i mamy nadzieję utrzymać tę tendencję w kolejnych latach” – zdradza Inżynier Procesu. Dzięki doskonałej organizacji logistyki za pomocą systemu Easy WMS firma z pewnością zrealizuje swoje plany.

Dokładna kontrola nad towarem to naszym zdaniem największa zaleta oprogramowania Mecaluxu. Podoba nam się również natychmiastowa inwentaryzacja: wystarczy wprowadzić dowolny produkt do systemu, aby uzyskać informacje o jego dostępności i lokalizacji. Z pomocą Easy WMS łatwiej jest nam znaleźć w magazynie surowce, których potrzebujemy na produkcji.

Aleix ParésInżynier Procesów w firmie Madel

 

Madel odpowiada:

Wywiad z Aleixem Parésem, Inżynierem Procesu w firmie Madel

Dlaczego uruchomili państwo nowy magazyn?

Wcześniej składowaliśmy towar w hali produkcyjnej, ale tempo rozwoju naszej firmy spowodowało, że musieliśmy przeznaczyć więcej miejsca na produkcję. Najlepszym rozwiązaniem na rozbudowę linii produkcyjnych było wykorzystanie powierzchni zajmowanej przez regały, dlatego zdecydowaliśmy się oddzielić składowanie od produkcji. Uruchomiliśmy więc nowy magazyn, o powierzchni 250 m², w którym składujemy wszystkie surowce.

Dlaczego wybrali państwo na regały przesuwne Movirack?

Nowy magazyn ma dość ograniczoną powierzchnię, dlatego szukaliśmy rozwiązania, które pozwoliłoby ją dobrze wykorzystać. Wybraliśmy regały Movirack, ponieważ zapewniają zarówno dużą gęstość składowania, jak i bezpośredni dostęp do towaru. Jesteśmy bardzo zadowoleni z rezultatu, podwoiliśmy bowiem pojemność magazynową.

Zarządzanie magazynem z Easy WMS gwarantuje szybkość i precyzję.

Uruchamiając nowy magazyn, zdecydowali się państwo na cyfryzację logistyki. Dlaczego?

Cyfryzacja naszej logistyki odbyła się przy okazji budowy nowego magazynu. Naszym głównym problemem był brak miejsca, jednak, kiedy zaczęliśmy zastanawiać się nad rozwiązaniami, zdaliśmy sobie sprawę, że możemy znacznie usprawnić przebieg operacji logistycznych. Wcześniej nie mieliśmy tak ścisłej kontroli nad stanem magazynowym: znaliśmy tylko ruchy wykonywane przez operatorów, np. że dostarczyli palety na produkcję. Ponieważ nie znaliśmy lokalizacji produktów, traciliśmy dużo czasu na znalezienie potrzebnej palety. To był jeden z powodów, dla których chcieliśmy wdrożyć oprogramowanie do zarządzania magazynem. Porównaliśmy różne systemy i wybraliśmy Easy WMS. Mecalux jest naszym stałym dostawcą regałów, dlatego zaufaliśmy zespołowi technicznemu i temu produktowi.

Jak odbywało się u państwa zarządzanie ładunkami przed wdrożeniem oprogramowania magazynowego?

Robiliśmy to ręcznie i z pomocą naszego systemu ERP. Gdy dostawaliśmy surowce od dostawców, operatorzy wprowadzali je ręcznie do tego systemu, gdzie ich lokalizacja była rejestrowana jako „fabryka”. Wiadomo więc było, że znajdują się na produkcji, ale brakowało ich dokładnej lokalizacji. Surowce mogły być zatem gdziekolwiek na hali, w zależności od tego, gdzie było wolne miejsce.

Już nam się nie zdarzają rozbieżności stanu magazynowego. Poziom zapasów wskazany przez system zawsze jest zgodny ze stanem faktycznym.

Jakie usprawnienia przyniosło wdrożenie oprogramowania Easy WMS firmy Mecalux?

Oprogramowanie umożliwiło nam znacznie dokładniejszą kontrolę nad zapasami. Podczas ostatniej inwentaryzacji zauważyliśmy ogromną różnicę. Już nam się nie zdarzają rozbieżności stanu magazynowego. Poziom zapasów wskazany przez system zawsze jest zgodny ze stanem faktycznym. Dokładna kontrola przyjęć i wydań za pomocą Easy WMS sprawia, że zawsze dysponujemy w 100% pewnymi informacjami. Easy WMS daje nam nadzór nad wszystkim, co dzieje się w magazynie. Wcześniej nie wiedzieliśmy, kto pobrał jaki produkt i kiedy, jeśli zapomniał zapisać w systemie ERP. Kolejnym znaczącym usprawnieniem jest skrócenie czasu potrzebnego na znalezienie produktów. Gdy pracowaliśmy bez oprogramowania, ilekroć prosiliśmy o surowiec z magazynu potrzebny na produkcji, musieliśmy czekać, aż operatorzy go znajdą. Teraz, z Easy WMS, zarządzanie towarem jest szybkie i precyzyjne: kiedy potrzebujemy jakiegoś produktu, po prostu sprawdzamy w systemie, ile sztuk jest dostępnych i w którym dokładnie miejscu są one składowane.

Jakie są perspektywy na przyszłość firmy Madel?

Nasza firma systematycznie się rozwija. Uruchomienie nowego magazynu jest konsekwencją tempa rozwoju, jakie osiągnęliśmy w ostatnich latach. W 2021 roku, pomimo trudności spowodowanych pandemią, uzyskaliśmy pozytywne wyniki i mamy nadzieję utrzymać tę tendencję w kolejnych latach.

Zapytaj eksperta