Wywiad z Yannickiem Tatonem, Kierownikiem Działu Zaopatrzenia, Logistyki i Transportu w firmie FIC

07 sie 2023
Yannick Taton, Kierownik Działu Zaopatrzenia, Logistyki i Transportu w firmie FIC

„Zautomatyzowaliśmy logistykę, ponieważ chcieliśmy pozostać konkurencyjni”

O firmie FIC

FIC to działająca od 1965 roku francuska sieć marketów budowlanych, która w swojej ofercie, liczącej ponad 40 000 produktów, posiada m.in. urządzenia grzewcze i klimatyzacyjne, ceramikę łazienkową, armaturę wodną, artykuły elektryczne, narzędzia oraz środki ochrony indywidualnej. Niedawno firma scentralizowała swoją logistykę w nowym magazynie zlokalizowanym nieopodal Nimes, skąd zaopatruje odbiorców z kilkunastu miejscowości w południowej Francji. Obiekt został wyposażony w trzy systemy składowania oraz oprogramowanie magazynowe Easy WMS.

Yannick Taton, Kierownik Działu Zaopatrzenia, Logistyki i Transportu w firmie FIC, w wywiadzie przeprowadzonym przez Mecalux opowiada, jak automatyzacja pomaga w terminowej i bezbłędnej realizacji zamówień.

  • Jak funkcjonuje logistyka w firmie FIC?

    Proces rozpoczyna się, gdy nasz dział zakupów zamawia produkty od dostawców za pośrednictwem systemu ERP. Kiedy towar dociera do naszego centrum logistycznego, operatorzy odczytują kody kreskowe produktów, sprawdzają ich ilość i jakość, a następnie przyjmują je do magazynu, kierując na odpowiednie regały według kryterium wielkości: duże produkty składujemy na regałach paletowych, dla małych natomiast jest przeznaczony system miniload. Zamówienia są realizowane zgodnie z zapotrzebowaniem sklepów. Dzięki automatyzacji magazynu i sprawnemu transportowi ciężarowemu towar trafia na sklepowe półki w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia. Automatyzacja podwoiła naszą wydajność na etapach składowania i kompletacji.

  • Dlaczego zdecydowali się Państwo zautomatyzować logistykę?

    Wcześniej wszystkie nasze punkty sprzedaży miały własne zapasy, które były uzupełniane towarem składowanym w magazynie centralnym. W przypadku braków magazynowych zdarzało się, że musieliśmy wysyłać produkty z jednego sklepu do drugiego, co podnosiło koszty transportu. Kiedy nasza działalność zaczęła dynamicznie się rozwijać, zdaliśmy sobie sprawę, że potrzebujemy scentralizowanej platformy logistycznej, gdzie moglibyśmy składować zapasy wszystkich sklepów, ponieważ zaczęły one mieć problemy z pomieszczeniem całego towaru. Zdecydowaliśmy się również zautomatyzować logistykę, gdyż chcieliśmy być bardziej wydajni i w ten sposób utrzymać konkurencyjność.

    Dzięki opracowaniu dedykowanego rozwiązania automatycznego jesteśmy teraz w stanie pomieścić 60% produktów na zaledwie 5% całkowitej powierzchni magazynu
  • Jakie korzyści przyniosły firmie FIC nowoczesne technologie?

    Technologia pozwoliła nam zmniejszyć powierzchnię potrzebną do składowania towaru. Nowy magazyn został zaprojektowany i zbudowany z myślą o dużym asortymencie, tak aby po rozszerzeniu oferty mógł pomieścić cały towar. Obecnie w automatycznym magazynie pojemnikowym składujemy ponad 9000 produktów z łącznej liczby 12 000 pozycji asortymentowych, które mieszczą się w całym centrum logistycznym. W magazynie tym dysponujemy 11 000 miejsc ─ przy współczynniku 1,7 miejsca na produkt ─ oraz zapasem 1000 miejsc na nowe produkty. Dzięki opracowaniu dedykowanego rozwiązania automatycznego jesteśmy teraz w stanie pomieścić 60% produktów na zaledwie 5% całkowitej powierzchni magazynu.

  • Jaką rolę w logistyce firmy FIC odgrywa system zarządzania magazynem?

    W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić pracę jakiegokolwiek centrum logistycznego bez systemu zarządzania magazynem takiego jak Easy WMS, ponieważ umożliwia on identyfikowalność produktów i optymalizuje pracę operatorów. Program ten jest pomocny w przygotowywaniu i grupowaniu zamówień według rodzin produktów, a także ułatwia kontrolę nad towarem składowanym na powierzchni ponad 8000 metrów kwadratowych. Easy WMS spełnia wszystkie te podstawowe potrzeby, dzięki czemu możemy dokładnie śledzić w czasie rzeczywistym wszystko, co dzieje się w automatycznym magazynie.

  • Automatyczny magazyn pojemnikowy zarządzany przez system Easy WMS w centrum logistycznym firmy FIC w Nimes
    „Bez oprogramowania magazynowego, takiego jak Easy WMS, proces nie byłby tak efektywny”

    Jakie inne korzyści poza identyfikowalnością zapewnia Easy WMS?

    Easy WMS to intuicyjne i łatwe w obsłudze narzędzie. Interfejs programu jest świetnie zaprojektowany, dzięki czemu operatorzy bardzo szybko go opanowują. Kolejną zaletą jest łatwość integracji z innymi programami do zarządzania firmą. W naszym przypadku jest to pełna współpraca systemu Easy WMS z systemem ERP, która pozwala zorganizować w sposób kompleksowy cały proces, od zakupu do sprzedaży towaru. Informatyzacja magazynu jest niezbędna, zwłaszcza w dużych obiektach. Bez oprogramowania magazynowego, takiego jak Easy WMS, proces nie byłby tak efektywny.

  • W jaki sposób automatyczne systemy składowania pomagają w pracy operatorom?

    Dzięki automatyzacji magazyn pracuje krócej. Bez niej musielibyśmy pracować na trzy zmiany, ale za sprawą tej inwestycji mamy tylko dwie: poranną i popołudniową. Ponieważ 60% zapasów mieści się na 5% powierzchni, w pozostałej części obiektu, wyposażonej teraz w regały paletowe, zyskaliśmy większą swobodę ruchu: nie powstają zatory w korytarzach, ani problemy z dużą koncentracją operatorów w tym samym obszarze. Automatyzacja przyniosła nam ogromne korzyści. Przy takim układzie magazynu nie tworzą się wąskie gardła, więc w okresie bardziej wzmożonej pracy możemy przydzielić więcej osób do obsługi regałów paletowych.

    Automatyzacja podwoiła naszą wydajność na etapach składowania i kompletacji
  • Jak będzie wyglądała logistyka firmy FIC w perspektywie krótko- i średnioterminowej?

    Wdrożone w naszym obiekcie automatyczne rozwiązanie będzie ewoluowało wraz z nami, gdy zajdzie potrzeba zwiększenia produktywności. Możemy dostosować automatyczny magazyn do naszych potrzeb, co już robimy: rozbudowujemy system przenośników pojemnikowych i zakupiliśmy kolejną układnicę, aby lepiej sobie radzić z większym natężeniem pracy. W razie potrzeby możemy również pracować w nocy, układnica bowiem obecnie jest wykorzystywana tylko na dwóch zmianach. Automatyzacja pozwala nam łatwo dostosować pracę magazynu do naszych potrzeb logistycznych, które rosną w miarę rozwoju działalności. Mamy teraz sprawny proces magazynowy, a jego złożoność nie stanowi już przeszkody dla naszej produktywności. Co więcej, nie potrzebujemy kolejnego obiektu magazynowego, gdyż zwiększyć pojemność możemy w tym, którym dysponujemy.

  • Dlaczego wybór dostawcy rozwiązań magazynowych jest ważny?

    Mecalux nie jest dostawcą, lecz partnerem, z którym łączy nas współpraca i z którym wspólnie się rozwijamy. Zapewnia nam nowoczesne i elastyczne narzędzia, jakich potrzebujemy, by mieć sprawnie działającą logistykę. Dla nas jest to bardziej partnerstwo niż zwykła relacja klient – dostawca. Zanim przystąpiliśmy do tej inwestycji i wybraliśmy Mecalux na swojego partnera, przeprowadziliśmy dokładne rozeznanie. Dlatego jesteśmy przekonani, że dzięki temu wyborowi możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość i planować rozwój z myślą o kolejnych rynkach, obszarach działalności i krajach.