Planowanie, zaopatrzenie, innowacje i logistyka, czyli priorytety kierownictwa łańcucha dostaw

12 cze 2023
BADANIA LOGISTYCZNE

Według raportu pt. 2023 Supply chain priorities and challenges, opracowanego przez Amerykański Ośrodek ds. Produktywności i Jakości (American Productivity & Quality Center – APQC), planowanie, zaopatrzenie, innowacje oraz logistyka będą strategicznymi obszarami łańcucha dostaw, na które firmy przeznaczą w tym roku najwięcej środków.

Autorzy badania, na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród członków kierownictwa łańcucha dostaw z ponad 25 branż, analizują stojące przed nimi wyzwania. Aż 86% procent respondentów twierdzi, że planowanie będzie miało w strategii ich organizacji najwyższy priorytet. Następne w kolejności są zaopatrzenie (75%), innowacje (73%) i logistyka (67%). Do kluczowych obszarów będą należały także zarządzanie zamówieniami (61%), produkcja (60%) oraz opracowywanie nowych produktów (57%).

Priorytety łańcucha dostaw w 2023 roku

1. Planowanie

Aby poprawić planowanie łańcucha dostaw, kierownictwo skupi się przede wszystkim na doskonaleniu metod prognozowania popytu i automatyzacji procesów. „Robotyka i cyfryzacja pozwalają organizacjom usprawnić proces decyzyjny, dostarczając duże ilości danych i odciążając pracowników, aby mogli zajmować się czynnościami o większej wartości dodanej” – wskazują autorzy badania.

2. Zaopatrzenie

Zakupy i zaopatrzenie to drugi w kolejności spośród najważniejszych zdaniem kadry kierowniczej obszarów. W raporcie APQC można przeczytać, że „dzisiejsze wyzwania uwypukliły związek między sukcesem organizacji a sukcesem jej dostawców”. Autorzy wymieniają potrzebę poprawy zarządzania relacjami z dostawcami jako główny punkt zainteresowania kierownictwa na etapie zaopatrzenia.

3. Innowacje

Innowacyjność plasuje się jako trzeci pod względem ważności obszar łańcucha dostaw wskazany przez członków kadry kierowniczej, którzy wzięli udział w badaniu: „Dwa główne priorytety w tym zakresie, poprawa współpracy i innowacyjność procesów, odzwierciedlają potrzebę znalezienia przez organizacje nowych i lepszych sposobów pracy przy jednoczesnym budowaniu solidnych ekosystemów w ich łańcuchach wartości”. Kierownictwo dostrzega potrzebę wdrażania powtarzalnych procesów, których rezultatem są nowatorskie rozwiązania pozwalające sprostać przyszłym wyzwaniom. Umieszczenie innowacji pośród celów przedsiębiorstwa będzie również kolejnym kluczowym dążeniem kadry kierowniczej łańcucha dostaw.

4. Logistyka

Logistyka to jeden z niekwestionowanych filarów strategii łańcucha dostaw. Zdaniem respondentów w tym zakresie zarządzanie zapasami, z wykorzystaniem automatyzacji i cyfryzacji procesu logistycznego, będzie aspektem, na który przeznaczą najwięcej nakładów.

„Niektóre branże rozpoczęły rok z nadmiarem zapasów i brakiem miejsca na ich składowanie, inne natomiast wciąż zmagają się z niedoborami. Automatyzacja i cyfryzacja, wraz z zaawansowaną analityką, mogą przynieść większą widoczność zapasów i możliwość ich dokładniejszego śledzenia w całym łańcuchu dostaw” – wyjaśniają analitycy z APQC. Nowe technologie będą odgrywać kluczową rolę w łańcuchu dostaw zarówno dziś, jak i jutro: „Najnowocześniejsze technologie umożliwią skalowalność i identyfikowalność niezbędne dla uzyskania prawdziwie konkurencyjnej logistyki”.

Automatyzacja i cyfryzacja logistyki przyspieszy proces decyzyjny w organizacjach

Nadchodzące trendy w łańcuchu dostaw

Raport Amerykańskiego Ośrodka ds. Produktywności i Jakości przedstawia również, jak zdaniem kadry kierowniczej będą się kształtowały trendy w łańcuchu dostaw w najbliższych trzech latach. Aż 82% respondentów uważa, że big data i zaawansowana analityka danych będą miały bezpośredni wpływ na logistykę. „Specjaliści ds. łańcucha dostaw będą mieli do czynienia z coraz większą ilością danych, to zaś spowoduje, że wzrośnie zależność od nowo powstających technologii w zakresie analityki, umożliwiających organizacjom podejmowanie szybszych i lepszych decyzji” – przewidują autorzy raportu.

Według uczestników badania trendy takie jak niepewność w globalnym handlu (82%) i zrównoważony rozwój (82%) również będą miały znaczący wpływ na łańcuch dostaw.

Badanie pokazuje, że 81% kierownictwa uważa, iż cyfryzacja będzie miała decydujące znaczenie dla łańcucha dostaw. „Postępująca cyfryzacja napędza usprawnienia procesów, takie jak zminimalizowanie zależności od procedur ręcznych i standaryzacja procesów w celu zwiększenia ich wydajności” – przekonują analitycy z APQC.

Autorzy raportu przewidują również wagę procesów łańcucha dostaw w budżetach firmowych: 50% przedsiębiorstw zwiększy nakłady na ten obszar, 41% utrzyma wielkość inwestycji na poziomie z 2022 roku, a zaledwie 9% respondentów twierdzi, że ich organizacja zmniejszy budżet na łańcuch dostaw.