MEQUISA zautomatyzowała składowanie małych produktów

MEQUISA zautomatyzowała składowanie małych produktów

MEQUISA, sieć hurtowni specjalizująca się w sprzedaży wyposażenia łazienek zmodernizowała swoją logistykę.

MEQUISA

MEQUISA, sieć hurtowni posiadająca w swojej ofercie wyposażenie łazienek, urządzenia grzewcze i klimatyzacyjne wdrożyła automatyczny magazyn pojemnikowy. Aby móc składować cały swój asortyment, MEQUISA wyposażyła magazyn również w regały paletowe, półkowe regały przepływowe oraz regały wspornikowe.

MEQUISA: kompleksowe wykończenie wnętrz

MEQUISA to francuska sieć hurtowni specjalizująca się w czterech obszarach: wyposażenie łazienek, płytki podłogowe, ogrzewanie i klimatyzacja oraz artykuły elektryczne. Bogata oferta firmy obejmuje m.in. lampy, armaturę sanitarną, panele fotowoltaiczne, grzejniki, kotły, płytki podłogowe i narzędzia.

  • Rok założenia: 1934
  • Liczba pracowników: 210
  • Liczba punktów sprzedaży: 11
  • Liczba salonów wystawowych: 10

POTRZEBY

  • Zastąpienie regałów z pomostami systemem składowania, który zoptymalizuje wykorzystanie powierzchni.
  • Usprawnienie przygotowywania zamówień na produkty o niższej rotacji.
  • Śledzenie produktów w czasie rzeczywistym.

ROZWIĄZANIA

  • Automatyczny magazyn pojemnikowy.
  • System zarządzania magazynem Easy WMS.
  • Półkowe regały przepływowe z systemem put-to-light.
  • Regały paletowe.
  • Regały wspornikowe.

KORZYŚCI

  • Składowanie 7412 pojemników z małymi produktami na powierzchni zaledwie 200 m².
  • Szybka i bezbłędna kompletacja dzięki zastosowaniu systemu put-to-light i oprogramowania magazynowego Easy WMS.
  • Pełna identyfikowalność 7000 pozycji asortymentowych.

MEQUISA, sieć hurtowni, której oferta umożliwia kompleksowe wyposażenie wnętrz, zdecydowała się zoptymalizować przygotowywanie zamówień i zarządzanie zapasami w swoim centrum logistycznym w Metzu w północno-wschodniej Francji.

Wcześniej MEQUISA składowała mniejsze produkty na regałach z pomostami, a większe – na regałach paletowych. Wraz z rozwojem działalności firma stanęła przed koniecznością modernizacji i rozbudowy magazynu z pomocą Mecaluxu.

MEQUISA postawiła na automatykę z dwóch powodów: aby zwiększyć pojemność magazynową dla małych produktów oraz poprawić warunki pracy operatorów przygotowujących zamówienia.

W tym celu w miejscu regałów z pomostami utworzono automatyczny magazyn pojemnikowy, który zapewnia stały przepływ towaru w obu kierunkach i usprawnia przygotowywanie zamówień dzięki automatycznym urządzeniom transportu wewnętrznego i dwóm stanowiskom kompletacyjnym. „Bez wątpienia inwestycja w magazyn miniload to gwarancja poprawy jakości obsługi klienta” – uważa José Esteves, Dyrektor Generalny firmy MEQUISA.

Opracowane przez Mecalux oprogramowanie magazynowe Easy WMS nadzoruje wszystkie czynności odbywające się w automatycznym magazynie pojemnikowym. System ten spełnia podwójną funkcję: monitoruje poziom zapasów w czasie rzeczywistym i kieruje pracą operatorów podczas przygotowywania zamówień.

Dysponując kilkoma systemami składowania w jednym obiekcie, MEQUISA może rozmieścić produkty według różnych cech, takich jak wielkość czy rotacja. I tak na przykład małe artykuły o dużym zapotrzebowaniu są składowane w automatycznym magazynie pojemnikowym, gdyż usprawnia on ich przyjęcia i wydania, natomiast większe produkty magazynowane są na regałach paletowych.

Wysoka wydajność i duża pojemność

„Dzięki automatycznemu magazynowi pojemnikowemu Mecaluxu znacznie skróciliśmy czas poświęcany na przygotowywanie zamówień. Operatorzy nie muszą już pokonywać kilku kondygnacji naszego centrum logistycznego, co pochłaniało ponad 40% ich dnia pracy. Zaoszczędzony czas spożytkowaliśmy na poprawę kontroli jakości przy przyjmowaniu i wydawaniu towaru” – wyjaśnia Dyrektor Generalny.

Automatyczny magazyn pojemnikowy składa się z jednego korytarza o długości 45 m z regałami o podwójnej głębokości po obu stronach. Na zaledwie 200 m² powierzchni MEQUISA może składować 7000 pozycji asortymentowych w 7412 pojemnikach.

Wyposażona w widły teleskopowe układnica pojemnikowa może obsługiwać cztery pojemniki jednocześnie, co sprawia, że zarówno odkładanie, jak i pobieranie towaru odbywa się dużo szybciej. Magazyn został zaprojektowany z myślą o perspektywach rozwoju firmy, dlatego gdy zajdzie potrzeba zwiększenia pojemności i wydajności, będzie można go rozbudować o drugi korytarz bez konieczności zatrzymywania pracy obiektu.

W przedniej części automatycznego magazynu znajdują się dwa stanowiska kompletacyjne, na których można przygotować 30 zamówień naraz metodą „produkt do operatora”. Pracownicy nie muszą zatem przemieszczać się po magazynie, lecz jedynie sortują dostarczone im produkty, odkładając je na znajdujące się za ich plecami półkowe regały przepływowe o wysokości 2,2 m. Tego typu regał jest zbudowany z lekko nachylonych bieżni rolkowych, co powoduje, że pojemnik z gotowym zamówieniem przesuwa się samoczynnie pod wpływem grawitacji na drugą stronę regału, gdzie znajduje się strefa wysyłek.

Regały te są wyposażone w system put-to-light w postaci wyświetlaczy umieszczonych na półkach pod pojemnikami na zamówienia. Easy WMS wskazuje na nich operatorom, w którym pojemniku należy umieścić poszczególne produkty i ile sztuk. Metoda ta poprawia ergonomię i dokładność pracy personelu, znacząco zwiększając jego produktywność.

Easy WMS jest ponadto zintegrowany z systemem zarządzania zasobami przedsiębiorstwa (ERP) używanym przez firmę MEQUISA. Stała wymiana danych między obydwoma narzędziami gwarantuje jeszcze lepszą kontrolę nad towarem.

Easy WMS odpowiednio rozmieszcza towar w magazynie, wyznaczając miejsca składowania z wykorzystaniem reguł i algorytmów uwzględniających rodzaj produktu i jego tempo rotacji. Pozwala to zoptymalizować pracę układnicy, a tym samym poprawić dynamikę przepływu towaru.

„Automatyczne urządzenia, Easy WMS i system put-to-light poprawiły efektywność przygotowywania zamówień, obniżając ryzyko błędu wynikającego z ręcznej obsługi towaru” – słusznie zauważa Dyrektor Generalny firmy MEQUISA.

Zalety systemu 'put-to-light'

  • Produktywność. System eliminuje konieczność przemieszczania się operatorów po magazynie oraz odczytywania kodów kreskowych produktów.
  • Ograniczenie błędów w zamówieniach. Dzięki precyzyjnym instrukcjom pojawiającym się na wyświetlaczach odsetek poprawnych zamówień przekracza 99,5%.
  • Aktualizacja poziomu zapasów w czasie rzeczywistym. System zarządzania magazynem automatycznie aktualizuje poziom zapasów po potwierdzeniu wykonania czynności poprzez naciśnięcie przycisku.
  • Przystępność użytkowania. System jest intuicyjny i łatwy w obsłudze, bez konieczności przeprowadzania wcześniejszego szkolenia.

Składowanie dużych produktów

Uzupełnieniem automatycznego magazynu pojemnikowego są regały paletowe, na których mieszczą się 6432 palety z płytkami ceramicznymi. Wybór tradycyjnych regałów był podyktowany ich uniwersalnością, można je bowiem dostosować do różnych gabarytów jednostek ładunkowych.

Ponadto regały paletowe umożliwiają bezpośredni dostęp do każdej jednostki ładunkowej, usprawniając pobieranie i odkładanie towaru, a także ułatwiają kontrolę nad zapasami, ponieważ każde miejsce składowania jest przeznaczone dla jednej pozycji asortymentowej.

Dolne poziomy niektórych regałów zostały przeznaczone na kompletację, gdzie operatorzy pobierają produkty wprost z palet. Górne poziomy natomiast służą do składowania zapasu towaru i materiałów opakowaniowych.

Kompleksowe rozwiązanie logistyczne

Automatyczny magazyn pojemnikowy okazał się dla firmy MEQUISA niezwykle trafioną inwestycją: nie tylko mieści 7000 pozycji asortymentowych na niedużej powierzchni, ale także zwiększył produktywność podczas przygotowywania zamówień. Ponadto jest rozwiązaniem skalowalnym, co jest istotną zaletą z uwagi na dalszy rozwój firmy w najbliższych latach, MEQUISA będzie mogła bowiem dodać drugi korytarz z układnicą, aby zwiększyć pojemność i wydajność.

Cyfryzacja obiektu zapewniła dokładną kontrolę nad towarem i usprawniła pracę operatorów. Połączenie automatycznego magazynu, regałów z systemem put-to-light i oprogramowania magazynowego Easy WMS znacząco przyspieszyło realizację zamówień, a jednocześnie zminimalizowało ryzyko błędów. Wszystkie te unowocześnienia zostały wdrożone w celu zapewnienia lepszej jakości obsługi klienta.

Automatyczny magazyn pojemnikowy pomaga nam skrócić czas realizacji zamówień. Automatyczne urządzenia, Easy WMS i system put-to-light poprawiły efektywność przygotowywania zamówień, ponieważ ryzyko błędu jest niższe niż w przypadku ręcznej obsługi towaru. Bez wątpienia inwestycja w magazyn miniload to gwarancja poprawy jakości obsługi klienta.

José EstevesDyrektor Generalny firmy MEQUISA

Zapytaj eksperta