Oprogramowanie Mecaluxu umożliwiło firmie NAD zagraniczną ekspansję marki SHAD

Oprogramowanie Mecaluxu umożliwiło firmie NAD zagraniczną ekspansję marki SHAD

Opracowany przez Mecalux informatyczny system zarządzania kieruje magazynem kufrów motocyklowych marki SHAD

Shad logo

Easy WMS to informatyczny system zarządzania magazynem opracowany przez Mecalux, który można łatwo dostosować do konkretnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa niezależnie od branży. Firma NAD, europejski lider w produkcji siedzeń i kufrów motocyklowych, wdrożyła ten system w jednym ze swoich magazynów koło Barcelony i planuje uczynić to w pozostałych obiektach. Niezwykle przydatne funkcjonalności Easy WMS skutecznie pomogą bowiem firmie w dynamicznym rozwoju działalności.

Z Katalonii na pięć kontynentów

NAD to spółka działająca od 1973 roku, która specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji akcesoriów do motocykli, skuterów i quadów, takich jak m.in. kufry, sakwy, siedzenia i oparcia. W 1992 roku firma stworzyła markę SHAD.

Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Mollet del Vallès koło Barcelony, a sieć handlowa marki SHAD obejmuje Europę, Amerykę, Afrykę, Azję i Oceanię. W Szanghaju znajduje się biuro techniczne z showroomem zajmujące się koordynowaniem produkcji wielu artykułów, które następnie trafiają do sprzedaży na całym świecie. Firma posiada także biura w indonezyjskiej Dżakarcie.

W Katalonii NAD projektuje i produkuje akcesoria dla największych marek motocykli, takich jak BMW, KTM, Honda, Yamaha, Triumph, Suzuki i Kymco. „Produkujemy kufry, które są dostępne w sprzedaży w całej Europie. W ponad 80 krajach świata sprzedajemy kufry o regulowanej pojemności. Nasza siedziba stanowi jednocześnie centrum dystrybucyjne artykułów wyprodukowanych w fabrykach azjatyckich” – wyjaśnia Marina Xicola, Dyrektor Operacyjna w firmie NAD.

Zakłady w Mollet del Vallès

Siedziba spółki jest usytuowana bardzo blisko najważniejszych autostrad i lotniska, co stanowi bardzo korzystną lokalizację w przypadku firmy o międzynarodowym zasięgu, jaką jest NAD.

Łączna powierzchnia obiektu wynosi 17 000 m2, a w jego skład wchodzą:

  • biura działów: inżynieryjnego, projektowego, operacyjnego, informatycznego i marketingowego.
  • magazyn tradycyjny, przeznaczony głównie do składowania kufrów motocyklowych.
  • magazyn automatyczny, o pojemności 2000 m2, przeznaczony do składowania mniejszych produktów, takich jak mocowania, etui na telefony komórkowe, saszetki typu nerka itp.

Magazyn tradycyjny

Jak wyjaśnia Marina Xicola, „dotychczas kufry były składowane na paletach, a te – na regałach paletowych”. Rozwiązanie to było bardzo niepraktyczne, a potencjał magazynu pozostawał w dużej mierze niewykorzystany. Dlatego firma NAD zwróciła się do Mecaluxu o zaprojektowanie magazynu, który zapewniłby bardziej efektywne składowanie wszystkich produktów gotowych.

Rezultatem jest projekt magazynu składającego się z dwóch oddzielnych hal: jedna z nich jest wyposażona w regały push-back mieszczące 4 palety na głębokość i w regały paletowe, w drugiej z kolei zamontowano regały push-back o głębokości mieszczącej 3 palety i regały przepływowe.

W przypadku naszych produktów szczególnie praktycznym rozwiązaniem okazują się regały push-back. Dzięki nim mogliśmy ograniczyć liczbę korytarzy obsługowych, usprawniając prace magazynowe” – wskazuje Marina Xicola.

Do jednej z tych hal trafia z produkcji ponad 30 palet dziennie. Są to przyjęcia bez awizacji, co oznacza, że operatorzy dokonują identyfikacji towaru za pomocą terminali radiowych w miarę jego napływania do magazynu i dopiero wówczas następuje zarejestrowanie każdego produktu w systemie.

Magazyn automatyczny

Znajdują się tutaj dwa korytarze z regałami o podwójnej głębokości po obu stronach. Mieści się na nich 1350 pojemników, w których składowane są m.in. akcesoria do kufrów, siedzenia, uchwyty do urządzeń GPS i telefonów komórkowych.

Wcześniej firma posiadała regały paletowe, które operatorzy obsługiwali za pomocą wózków widłowych. Teraz operacje odkładania i pobierania ładunków są realizowane przez dwie układnice (po jednej w każdym korytarzu). „To rozwiązanie sprawiło, że nie tylko zwiększyliśmy pojemność magazynową, lecz również prawie całkowicie wyeliminowaliśmy błędy będące rezultatem ręcznej obsługi ładunków” – wylicza Marina Xicola.

Każdego dnia do automatycznego magazynu trafia ponad 40 pozycji asortymentowych, a przygotowywane tutaj zamówienia zawierają łącznie co najmniej 400 pozycji.

Easy WMS Basic

Początkowo magazyn tradycyjny firmy NAD był zarządzany przez program Easy WMS Basic.

Jest to system szczególnie polecany do niewielkich magazynów, gdzie pracuje mniej niż 10 operatorów, a proces magazynowy – zarówno na etapie przyjęć i wydań, jak i przygotowywania zamówień – realizowany jest za pomocą dokumentów papierowych lub terminali radiowych. Tak właśnie było w przypadku magazynu firmy NAD.

Natomiast w magazynie automatycznym do dziś korzysta się z poprzednika Easy WMS, systemu ThyStore, który jest połączony z systemem ERP, aby na bieżąco wymieniać z nim dane w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu całego procesu logistycznego.

Potrzeby firmy

Pomimo kryzysu gospodarczego, który ciężko doświadczył branżę motoryzacyjną, firma NAD wciąż się rozwija, a w ostatnich latach zwiększyła sprzedaż również w Hiszpanii. W 2018 roku jej obroty wyniosły ok. 52 milionów euro.

Dzięki zaangażowaniu w swoją działalność w zakresie wprowadzania innowacji technologicznych w obszarze produkcyjnym i logistycznym oraz poprawy jakości oferowanych produktów firma zrealizowała wszystkie cele, jakie sobie postawiła, jeśli chodzi o markę SHAD. Jej plany na najbliższe lata to wzmocnienie obecności w Ameryce i Azji.

W tej sytuacji niezbędne okazało się wdrożenie oprogramowania magazynowego, które oferowałoby możliwość dostosowania swoich funkcjonalności do specyfiki firmy i pozwalałoby zarządzać wszystkimi jej magazynami, nawet tymi, które zlokalizowane są w innych krajach.

Marina Xicola – Dyrektor Operacyjna w firmie NAD
Możliwość sprawowania stałej kontroli nad towarem znajdującym się w magazynie jest dla nas priorytetem. Chcieliśmy wprowadzić pewne reguły wyznaczania miejsc składowania dostosowane do naszych metod pracy, jednak z Easy WMS Basic okazało się to niemożliwe. Był to główny powód, który skłonił nas do zaktualizowania oprogramowania magazynowego. Dzięki nowej wersji możemy w przyszłości rozbudowywać swoje magazyny bez konieczności zmiany stosowanego systemu informatycznego”.

Najnowsza wersja Easy WMS

Do zarządzania wszystkimi tradycyjnymi magazynami najbardziej odpowiednia okazała się najnowsza wersja Easy WMS. W odróżnieniu od wersji podstawowej oferuje więcej możliwości, ponieważ umożliwia obsługę wielu magazynów i dobór funkcjonalności pod kątem indywidualnych potrzeb firmy. Natomiast w magazynie automatycznym w Mollet del Vallès wciąż wykorzystywany jest system ThyStore.

Aktualizacja systemu przebiegła szybko i sprawnie, aczkolwiek była przeprowadzana stopniowo, aby nie zakłócić procesu odbywającego się w obiektach. „Najpierw na próbę została przeprowadzona zmiana w jednym tylko magazynie, a potem, gdy już było wiadomo, że system działa poprawnie, nastąpiło wdrożenie w kolejnym” – wyjaśnia Marina Xicola.

Nowa wersja Easy WMS oferuje znacznie większy wybór funkcjonalności spełniających bieżące potrzeby firmy, a także pomocnych w przyszłości, gdy NAD zrealizuje swoje krótko- i średnioterminowe plany rozwoju. Program wyróżnia się szeregiem zalet wynikających z jego szerokich możliwości, m.in. pozwala śledzić w czasie rzeczywistym stan magazynowy we wszystkich obiektach, kieruje przygotowywaniem zamówień, przyczynia się do redukcji liczby błędów w zamówieniach, optymalizuje wykorzystanie zasobów i koszty obsługi towaru.

Mecalux dostosował do potrzeb firmy procedury przyjęcia towaru. Wyznaczanie miejsc składowania odbywa się na podstawie rodzaju, wielkości i pochodzenia produktów. System Easy WMS znacząco uprościł proces logistyczny, dzięki czemu przebiega on dużo sprawniej.

Marina Xicola zauważa, że „system Easy WMS pomógł poprawić organizację składowania poprzez lepsze rozmieszczenie towaru. Umożliwił także zidentyfikowanie miejsc, w których znajdowały się na wpół puste pojemniki, co przełożyło się na bardziej efektywne wykorzystanie pojemności magazynowej”.

Korzyści dla firmy NAD

  • Doskonała kontrola nad stanem magazynowym: Easy WMS pozwala śledzić w czasie rzeczywistym każdy produkt, dzięki czemu łatwiej go zlokalizować, a przestarzałe produkty nie zalegają na regałach, zajmując miejsce.
  • Spersonalizowane zarządzanie magazynem: System Easy WMS jest dostosowany do specyfiki firmy i przygotowany na ewentualne zwiększenie produkcji, a w wersji SaaS umożliwia zarządzanie wszystkimi magazynami firmy na całym świecie.
  • Nowoczesne oprogramowanie: najnowsza wersja Easy WMS oferuje więcej funkcjonalności, a ponadto jest bardziej elastyczna i skalowalna oraz umożliwia szybszą adaptację.

Zapytaj eksperta