Podstawową czynnością wykonywaną w magazynie e-commerce jest kompletacja zamówień

Magazyn e-commerce – serce handlu internetowego

27 sty 2022

Magazyn e-commerce to obiekt, w którym przygotowywane są do wysyłki i nadawane produkty kupione przez klientów w sklepie internetowym. Wszystkie złożone zamówienia należy zrealizować w możliwie najkrótszym czasie i bez błędów, co wymaga wyjątkowo sprawnej organizacji pracy.

Wydajna logistyka e-commerce to fundament działalności każdego przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż internetową, który ma na celu zdobyć lojalność klientów i ograniczyć koszty operacyjne. W niniejszym artykule wyjaśniamy, jak odpowiednio przygotować magazyn na najważniejsze wyzwania handlu elektronicznego. Podpowiemy też, jakie rozwiązania pozwalają usprawnić funkcjonowanie i organizację magazynu.

Wyzwania magazynu e-commerce

Branża e-commerce nieustannie się rozwija. Z roku na rok wzrasta liczba transakcji i przybywa klientów kupujących przez internet. Z raportu opublikowanego przez firmę doradczą Mckinsey wynika, że w latach 2014-2019 wielkość sprzedaży w modelu e-commerce wzrosła aż o 160% (co daje wynik od sześciu do ośmiu razy wyższy niż w przypadku tradycyjnego handlu). Trend ten wyraźnie przyspieszył wraz z nadejściem pandemii, która zwiększyła udział handlu elektronicznego w łącznym obrocie detalicznym z 13 do 17% w ciągu pierwszego roku jej trwania.

Popularność modelu e-commerce całkowicie odmieniła oblicze logistyki oraz organizację pracy magazynów. Czynności wykonywane w tradycyjnym magazynie są następujące: przyjęcie produktów, składowanie, przygotowanie zamówień w oparciu o dostępne zapasy, wysyłka. Magazyn e-commerce wymaga natomiast innego podejścia ze względu na dużą liczbę zamówień, które niejednokrotnie zawierają po kilka artykułów i muszą być dostarczone klientom w jak najkrótszym terminie. Dodatkowe utrudnienie stanowią silne okresowe wahania sprzedaży z sezonowymi szczytami zamówień przypadającymi np. w czarny piątek, święta Bożego Narodzenia czy miesiące wyprzedaży.

Firmy z branży e-commerce zazwyczaj oferują szeroki asortyment, jednak nie zawsze dysponują odpowiednią liczbą produktów na stanie. Terminowa obsługa sprzedaży wymaga w takim przypadku szczególnie sprawnej komunikacji między magazynem a dostawcami. Po otrzymaniu niezbędnych towarów magazynierzy muszą uporządkować produkty z uwzględnieniem wykazu bieżących zamówień. Towary, na które aktualnie nie ma zbytu, są umieszczane na regałach, a zamówione przez klientów – od razu przygotowywane do wysyłki.

Natężenie pracy w magazynach e-commerce wyraźnie wzrasta w okresie sezonowych szczytów zamówień przypadających na święta Bożego Narodzenia, czarny piątek itp.
Natężenie pracy w magazynach e-commerce wyraźnie wzrasta w okresie sezonowych szczytów zamówień przypadających na święta Bożego Narodzenia, czarny piątek itp.

Rozwiązania dla magazynu e-commerce

W magazynie e-commerce liczy się przede wszystkim sprawny fulfillment. Oznacza to, że wszystkie procesy od momentu złożenia zamówienia przez klienta do chwili jego doręczenia muszą być zrealizowane w możliwie najkrótszym czasie. Dotyczy to zarówno magazynowania produktów i kompletacji zamówień, jak i pakowania czy dystrybucji towarów (w tym obsługi zwrotów). Nasuwa się zatem pytanie: w jaki sposób usprawnić te czynności? Można to zrobić dzięki systemom składowania ułatwiającym obsługę towarów i przygotowanie zamówień oraz za pomocą nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Systemy składowania

Przy wyborze systemu składowania ─ niezależnie od stopnia automatyzacji ─ należy uwzględnić specyfikę działalności firmy oraz zwrócić uwagę na stopień skomplikowania kompletacji zamówień.

Najistotniejszą sprawą z punktu widzenia kompletacji jest bezpośredni dostęp do składowanych produktów. Dlatego warto pomyśleć o wyposażeniu obiektu w regały półkowe przeznaczone do przechowywania niewielkich produktów. Są wyjątkowo łatwe w montażu i można je rozbudowywać o dodatkowe moduły w miarę rozwoju przedsiębiorstwa. Z uwagi na ręczną obsługę ładunków wysokość instalacji nie powinna przekraczać 2 metrów.

Jeżeli konieczna jest większa pojemność, należy rozpatrzyć alternatywne opcje, np. regały wysokiego składowania obsługiwane za pomocą wózków kompletacyjnych z funkcją podnośnika. Coraz częściej spotykanym w obiektach logistycznych sposobem na lepsze wykorzystanie dostępnej wysokości budynku są podesty magazynowe, na których montuje się regały, lub pomosty umożliwiające bezpieczny dostęp do wyższych poziomów regałów wysokiego składowania.

Wózki kompletacyjne z funkcją podnośnika umożliwiają wygodny dostęp do wyższych poziomów regału
Wózki kompletacyjne z funkcją podnośnika umożliwiają wygodny dostęp do wyższych poziomów regału

Aby usprawnić proces przygotowania zamówień, można też zdecydować się na automatyzację logistyki e-commerce przy użyciu rozwiązań typu towar do człowieka (ang. goods-to-person). Tę metodę stosuje się w automatycznych magazynach pojemnikowych, w których pracownicy nie opuszczają stanowisk kompletacji, tylko oczekują na produkty dostarczane przez układnicę pojemnikową i system przenośników.

Systemy transportu wewnętrznego

Inną strategią pozwalającą zdecydowanie usprawnić fulfillment jest ograniczenie konieczności przemieszczania się pracowników po magazynie. Najczęściej instaluje się w tym celu automatyczne urządzenia transportowe, jak np. przenośniki pojemnikowe, które transportują przygotowane zamówienia do strefy wysyłek. Takie rozwiązania z powodzeniem stosuje się również do przemieszczania ładunków między poszczególnymi piętrami w magazynach z podestami.

Przenośniki pojemnikowe usprawniają transport ładunków w magazynach e-commerce
Przenośniki pojemnikowe usprawniają transport ładunków w magazynach e-commerce

System zarządzania magazynem

Sprawne działanie magazynu w branży e-commerce wymaga bieżącego dostępu do precyzyjnych i wiarygodnych danych na temat stanu zapasów. W tym celu warto wdrożyć system WMS do zarządzania magazynem, który ułatwia porządkowanie ładunków według określonych kryteriów oraz umożliwia generowanie wykazów oczekujących zamówień.

System WMS to niezbędne narzędzie dla każdej firmy z branży e-commerce, pozwalające zdecydowanie usprawnić pracę magazynu, a w efekcie wysłać więcej zamówień i uniknąć opóźnień w realizacji. Bardzo istotną funkcją systemu jest przekazywanie magazynierom instrukcji dotyczących kompletacji (np. jakie artykuły należy pobrać oraz gdzie dokładnie się one znajdują).

System zarządzania magazynem zapewnia ścisłą kontrolę zapasów i umożliwia sprawną organizację pracy magazynu e-commerce
System zarządzania magazynem zapewnia ścisłą kontrolę zapasów i umożliwia sprawną organizację pracy magazynu e-commerce

Magazyn e-commerce – maksymalna szybkość wysyłania zamówień

Dynamiczny rozwój i wzrost znaczenia handlu elektronicznego doprowadziły do wielu zmian w logistyce magazynowej. Popularność tego modelu pokazuje, jak istotna jest satysfakcja klienta. Cała organizacja magazynu, w tym zarówno dystrybucja ładunków, jak i praca poszczególnych magazynierów, musi być podporządkowana nadrzędnemu celowi, jakim jest terminowa dostawa zamówień. Aby temu sprostać, należy zainwestować w systemy składowania i zarządzania pozwalające usprawnić i przyspieszyć proces kompletacji.

Firma Mecalux to jeden z wiodących światowych dostawców profesjonalnych rozwiązań magazynowych i programów do zarządzania, obecny na rynku już od ponad 50 lat. Nasze systemy z powodzeniem sprawdzają się w tysiącach firm z sektora e-commerce, ułatwiając pracownikom sprawne przygotowanie i realizację setek tysięcy zamówień. Skontaktuj się z nami, a doradzimy Ci, jak znaleźć najlepsze rozwiązania dla Twojego e-biznesu.