Logistyka e-commerce mierzy się z coraz większą liczbą wyzwań, aby odpowiedzieć na rosnący popyt

Logistyka e-commerce – kluczowe operacje

08 lut 2024

Odkąd Amazon rozpoczął sprzedaż przez Internet w 1995 roku, handel elektroniczny z roku na rok ciągle zyskuje na popularności. Logistyka e-commerce mierzy się z coraz większą liczbą wyzwań związanych z rosnącym popytem, którego historyczny szczyt został osiągnięty podczas pandemii COVID-19, podczas której wiele sklepów stacjonarnych musiało zakończyć swoją działalność.

Logistyka e-commerce – co to jest?

Logistyka e-commerce obejmuje niezbędne metody i środki mające na celu jak najwydajniejszą dostawę produktów do klientów, którzy zamówili je online. To proces składający się z planowania, realizacji i monitorowania operacji przyjęcia, składowania i transportu artykułów do klientów końcowych.

Według badań firmy McKinsey przewiduje się, że w 2025 roku 25% globalnej sprzedaży będzie realizowana online. Tendencja ta wzrasta, w 2021 roku (podczas COVID-19) zakupy online stanowiły 20%. Ten system jest podstawowym sposobem dystrybucji dla nowych firm, które sporządzają długoterminowe strategie handlowe.

Prognozuje się, że w 2025 roku handel elektroniczny będzie stanowił 25% globalnej sprzedaży
Prognozuje się, że w 2025 roku handel elektroniczny będzie stanowił 25% globalnej sprzedaży

Dlaczego logistyka w e-commerce jest tak ważna?

Handel elektroniczny rozrasta się wraz ze zwiększającym się odsetkiem społeczeństwa korzystającym z Internetu. Pierwszy kontakt klientów z daną marką odbywa się w sieci, szczególnie w przypadku firm zajmujących się planowaniem komunikacji, strategiami SEO czy mediami społecznościowymi. Ich plan biznesowy zakłada zatem opracowanie dobrej strategii obecności w sieci i pozyskanie klientów tą drogą zamiast szukania lokalu do wynajęcia lub zakupu.

Logistyka e-commerce zyskuje na znaczeniu. Obejmuje głównie obsługę paczek i małych ładunków. Często klienci są nieznani, różnorodni i mało lojalni, a przepływ towarów – nieregularny i złożony. Popyt jest zmienny i trudny do przewidzenia, dlatego zaleca się firmom zautomatyzowanie zarządzania centrami logistycznymi w celu sprostania ewentualnym szczytom popytu i wykorzystania możliwości sprzedaży.

Trzy filary logistyki e-commerce

Logistyka e-commerce to proces organizacyjny złożony z kilku aspektów, wśród których wyróżnia się:

  • Składowanie. Obejmuje przyjęcie, weryfikację, wewnętrzny transport ładunków oraz ich przechowywanie, a następnie przygotowanie i wysyłkę zamówień. Hale dla magazynów e-commerce, np. firmy Spartoo, które łącznie osiągają powierzchnię wynoszącą 23 000 m², zarządzają sprzedażą online do 10 000 par butów dziennie.
  • Systemy informatyczne. Koordynowanie dużych ilości wysyłek zamówień internetowych wymaga stworzenia skuteczniejszej infrastruktury niż ta, którą dysponują małe obiekty. Celem zaspokojenia popytu firmy i operatorzy logistyczni wyposażają się w takie narzędzia, jak system zarządzania magazynem (WMS), który umożliwiają monitorowanie wszystkich działań i operacji w instalacji. Przykładem tego typu systemu jest Easy WMS, za pomocą którego wiele firm e-commerce zoptymalizowało swoją logistykę, jak Gibon w Słowenii, Espace des Marques we Francji, Jolly Softair w San Marino, czy Zacaris w Hiszpanii.
  • Dystrybucja ostatniej mili. Trzecim i ostatnim podstawowym etapem logistyki e-commerce jest wysyłka i dostawa zamówień. W celu usprawnienia tego etapu należy poświęcić uwagę procesom, które poprzedzają dystrybucję produktów, czyli pakowanie, etykietowanie, planowanie ścieżek oraz harmonogramu i optymalizacja przestrzeni, np. strefy wysyłek z magazynu. Rozwiązania cyfrowe takie jak Program dla spedycji Mecaluxu zarządzają wszystkimi procesami poprzedzającymi dystrybucję towaru w magazynach jak Stand-Privé.com we Francji lub Padel Nuestro w Hiszpanii.
Logistyka może zadecydować o sukcesie lub porażce firmy zajmującej się e-commerce
Logistyka może zadecydować o sukcesie lub porażce firmy zajmującej się handlem e-commerce

Kluczowe operacje w logistyce e-commerce

W zglobalizowanym świecie zła infrastruktura logistyczna nie pozostaje niezauważona. Zła organizacja handlu e-commerce jest zauważana i komentowana przez użytkowników, jako że jest głównym aspektem doświadczenia zakupowego i podstawą ogólnego zadowolenia z zakupu. Należy wziąć pod uwagę siedem operacji, które mogą zdecydować o sukcesie lub porażce danej firmy e-commerce.

  1. Organizacja magazynu. Projekt przestrzeni jest ściśle powiązany z operacjami, które będą przeprowadzane w magazynie. Im bardziej uporządkowana i połączona wewnętrznie będzie przestrzeń instalacji, tym prostsze i krótsze będą wewnętrzne ścieżki transportu towarów oraz kompletacji przez operatorów.
  2. Przyjęcie towaru. Przybycie produktów jest okazją do prawidłowego skoordynowania przepływu materiałów, dlatego należy zaplanować przyjęcia, ustalić procedury postępowania operatorów i sprawdzić stan towaru. W logistyce e-commerce powszechne jest stosowanie strategii cross-docking, w przypadku której artykuły znajdują się w magazynie bardzo krótko przed dystrybucją. System ten nie wymaga odkładania towaru na regały, ale skoordynowanego działania wszystkich stref magazynu.
  3. Monitorowanie zapasów. Znajomość poziomu zapasów jest fundamentalna, aby utrzymać wizerunek marki e-commerce oraz spełnić oczekiwania klientów. W konkurencyjnym środowisku czas dostawy wpływa na wybór dostawcy przez klientów.
  4. Kompletacja i konfekcjonowanie. Przygotowanie zamówień może stać się jednym z najbardziej czasochłonnych procesów w źle zaprojektowanych instalacjach. Wdrożenie metody towar do człowieka (goods-to-person) skraca ścieżki kompletacyjne i usprawnia realizację tej operacji, tak jak instalacja cyfrowych rozwiązań. Przykładowo, Program dla spedycji Mecaluxu upraszcza przepływy pracy w zakresie transportu bezpośredniego do strefy pakowania zamówień single-unit (zawierających jeden artykuł) oraz zarządzanie przygotowywaniem paczek multi-unit.
  5. Koordynacja z agencjami transportu. Niezależnie od tego, czy ostatnia mila logistyczna jest realizowana przez daną firmę, czy przez zewnętrzną agencję transportu, należy przygotować zamówienia przed przybyciem przewoźnika. W ten sposób zapobiega się nagromadzeniu dużej ilości pojazdów oraz dodatkowych kosztów. Program dla spedycji integruje się z agencjami i monitoruje cały proces. Pakowanie, etykieta wysyłkowa, dokument WZ i numer śledzenia są obsługiwane przez jedno narzędzie, aby zapobiegać błędom i świadczyć jakościowe usługi.
  6. Polityka zwrotów. Logistyka zwrotna obejmuje realizację zwrotów produktów. Niektóre sposoby usprawnienia tego typu logistyki polegają na udostępnieniu portalu do realizacji zwrotów online oraz zorganizowaniu konkretnej przestrzeni, w której obsługuje się zwracane zamówienia.
  7. Dostęp do informacji w czasie rzeczywistym. Udostępnienie kanałów komunikacji i aktywne słuchanie jest wyróżniającym czynnikiem w logistyce e-commerce. Informowanie kupującego o statusie zamówienia, udostępnienie numeru śledzenia przesyłki pozytywnie wpływają na wizerunek marki zajmującej się handlem elektronicznym. Aby to osiągnąć, należy wdrożyć programy informatyczne, które gromadzą omawiane dane w czasie rzeczywistym.

Mecalux specjalizuje się w projektowaniu i kompleksowej budowie magazynów. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych optymalizujemy wszystkie procesy logistyczne. Skontaktuj się z nami – pomożemy Ci usprawnić działanie Twojego magazynu i osiągnąć jak największą wydajność. Wiele firm z sektora e-commerce już skorzystało z naszych usług.