
Roboty humanoidalne i postępy w ich rozwoju
25 wrz 2024Roboty humanoidalne, wyglądem i zachowaniem przypominające człowieka, stają się rzeczywistością. Inspirowane ludzką anatomią, główne elementy humanoidów to „mózg”, „móżdżek” i „ciało”.
Roboty humanoidalne, wyglądem i zachowaniem przypominające człowieka, stają się rzeczywistością. Inspirowane ludzką anatomią, główne elementy humanoidów to „mózg”, „móżdżek” i „ciało”.
Matthias Winkenbach, Dyrektor ds. Badań w Centrum Transportu i Logistyki MIT, wyjaśnia, w jaki sposób sztuczna inteligencja zmieni tradycyjne zarządzanie trasami. Celem jest planowanie tras w taki sposób, aby były nie tylko krótkie, ekonomiczne i szybkie, ale także efektywne dla kierowców.
Według ekspertów z Capgemini metaświat przyniesie zmiany w takich obszarach jak łańcuch dostaw, zasoby ludzkie, obsługa klienta i finanse. Dlatego firmy będą musiały dostosować swoje usługi do cyfrowych oczekiwań nowych pokoleń.
Konsumenci chcą korzystać z cyfrowych technologii, aby podejmować lepsze decyzje zakupowe, ale sprzedawcy detaliczni i marki pozostają w tyle. Z badania przeprowadzonego przez IBM Institute for Business Value wynika, że tylko 14% klientów jest zadowolonych z doświadczeń zakupowych w internecie.
Chociaż 96% firm uważa, że generatywna AI będzie miała wpływ na ich działalność, tylko 9% ją wdrożyło. Organizacje, które transformację mają jeszcze przed sobą, planują skorzystać z pomocy specjalizujących się w tym zakresie firm.
Negin Jamili, Pieter L. Van den Berg i René De Koster zbadali korzyści, jakie przynosi współdzielenie operatorów kompletujących i ramp załadunkowych w magazynie opartym na współpracy. Firmy mogą wspólnie korzystać z magazynów należących do operatorów logistycznych, dzięki czemu nie muszą inwestować w nowoczesne urządzenia i oprogramowanie.
Eksperci z Gartnera koncentrujący się na wykorzystaniu aplikacji opartych na sztucznej inteligencji w chmurze są zdania, że w ciągu najbliższych czterech lat chmura obliczeniowa stanie się ważnym wymogiem dla utrzymania konkurencyjności firm.
Firma doradcza Capgemini w swoim raporcie wymienia 15 nowych ról w logistyce, które powstaną w ciągu najbliższych 15 lat. Są to m.in.: dyrektor ds. zakłóceń, pracownik bioniczny, trener rzeczywistości rozszerzonej i dowódca floty samolotów VTOL.
Luis Ferreira, Dyrektor Generalny w HAVI Portugal, międzynarodowego koncernu specjalizującego się w zarządzaniu łańcuchem dostaw wiodących marek takich jak McDonald’s. Ferreira wyjaśnia jak automatyzacja i cyfryzacja magazynu pomaga utrzymać ciągłość łańcucha chłodniczego i efektywność energetyczną.
Thomas J. Goldsby, Donald F. Kuratko i Michael G. Goldsby badają korzyści, jakie przynosi w łańcuchu dostaw przedsiębiorczość korporacyjna. Kierownictwo średniego szczebla odgrywa kluczową rolę w tworzeniu środowiska sprzyjającego poszukiwaniu nowych sposobów radzenia sobie z wyzwaniami w biznesie.
Hiszpania od 32 lat jest światowym liderem w przeszczepach narządów. Rebeca Bajo, pielęgniarka z Krajowej Organizacji Transplantacyjnej, wyjaśnia, jakie działania logistyczne musi podjąć aż setka osób, aby organ trafił na czas do biorcy.
Hiszpania od 32 lat jest światowym liderem w przeszczepach narządów. Rebeca Bajo, pielęgniarka z Krajowej Organizacji Transplantacyjnej, wyjaśnia, jakie działania logistyczne musi podjąć aż setka osób, aby organ trafił na czas do biorcy.
Rob Handfield i Tom Linton wyjaśniają, w jaki sposób większa widoczność i szybkość przepływu towaru zapewnia odporność łańcucha dostaw na zakłócenia. W książce Flow: How The Best Supply Chains Thrive wskazują, iż łańcuchy dostaw rządzą się tymi samymi prawami fizyki co zjawiska zachodzące w przyrodzie.
Rezyliencja organizacji zależy od zestawu indywidualnych cech jej pracowników, które stanowią nieocenioną pomoc w obliczu zakłóceń. Badanie przeprowadzone przez Melanie i Markusa Gerschbergerów oraz Scotta C. Ellisa pozwoliły zidentyfikować 10 cech osobowości sprzyjających rezyliencji przedsiębiorstwa.
Rozmawialiśmy z Kuang Xu, profesorem nadzwyczajnym w Stanford Graduate School of Business, o potencjale sztucznej inteligencji w logistyce. Według Xu AI posiada moc transformacji w biznesie, a o jej możliwościach przekonają się firmy, które zautomatyzowały swoje procesy.
Wdrożenie technologii wytwarzania przyrostowego upraszcza łańcuch dostaw oraz zmniejsza zużycie energii potrzebnej do produkcji mniejszych produktów. Druk 3D pozwala zaoszczędzić na opakowaniu i małych seriach, tworząc spersonalizowane produkty oferujące wartość dodaną dla klienta.
Przestrzenie danych w logistyce miejskiej to ekosystem, w którym przechowuje się informacje istotne dla operacji logistycznych i tymi informacjami zarządza. Zastosowanie technologii cyfrowych poprawia efektywność i widoczność informacji, a kilka europejskich projektów wykorzystuje przestrzenie danych w tym obszarze.
František Štora, Dyrektor Generalny w należącej do koncernu IKEA spółki IKEA Components Słowacja, specjalizującej się w zaopatrywaniu zakładów produkcyjnych w komponenty. František Štora wyjaśnia, w jaki sposób automatyzacja i cyfryzacja magazynu przyczyniły się do poprawy wydajności realizacji zamówień.
Podejmowanie decyzji w oparciu o dane pomaga specjalistom ds. łańcucha dostaw identyfikować i ustalać priorytety kolejnych działań. Z ankiety IBM Institute for Business Value wynika, że kierownictwo zamierza korzystać z takich technologii jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe oraz internet rzeczy.
Sztuczna inteligencja jest już elementem planów biznesowych. Dyrektorzy generalni opracowują strategie inwestycyjne, które maksymalizują korzyści, jakie sztuczna inteligencja może przynieść ich firmom. Z badania przeprowadzonego przez Ernst & Young wynika, że 65% dyrektorów generalnych uważa, iż sztuczna inteligencja jest pozytywną siłą napędową dla biznesu i społeczeństwa.