Black Friday wiąże się z wieloma logistycznymi wyzwaniami

Black Friday – logistyka kluczowym czynnikiem skutecznej sprzedaży

22 lis 2023

Maraton zakupów bożonarodzeniowych nabiera rozpędu, napędzany m.in. przez Black Friday, który każdego roku ma miejsce w ostatni piątek listopada. Szereg dużych promocji i obniżek może znacząco poprawić wyniki sprzedaży w ostatnim kwartale 2023 roku. Dlatego firmy muszą być przygotowane, aby zmierzyć się z wyzwaniami logistycznymi, z jakimi wiąże się Black Friday, a po zakończeniu tegorocznej kampanii – zacząć planować przygotowania do Black Friday w 2024 roku.

Znaczenie i pochodzenie nazwy Black Friday

Po Black Friday (w wersji polskiej: czarny piątek) zarówno konsumenci, jak i firmy spodziewają się dużego zysku. Termin narodził się w Filadelfii w latach sześćdziesiątych. Jednak zacząć zyskiwać na popularności dopiero od 2010 roku za sprawą globalnego handlu i e-commerce. 

Według jednej z wielu teorii dotyczących Black Friday w 1961 roku czasopismo wydawane w Filadelfii głosiło, że obniżki cen po Święcie Dziękczynienia powodowały ogromny chaos na ulicach, doprowadzając do zamieszek. Stąd miała się wziąć nazwa tego wydarzenia, które stało się synonimem dla dnia wyprzedaży wśród sprzedawców detalicznych.

Znaczenie logistyki w przypadku Black Friday

Zarządzanie magazynem lub centrum logistycznym podczas Black Friday jest jednym z większych wyzwań w ciągu roku dla przedsiębiorstw oraz dla logistyki e-commerce. Firmy rywalizują ze sobą pod względem jak najwyższych wyników sprzedaży i jak najkrótszego czasu dostawy, a to oznacza, że muszą dysponować zoptymalizowaną logistyką, która jest w stanie zmierzyć się z dużym natężeniem pracy.

Jak zagwarantować płynną realizację wysyłek podczas Black Friday? Istnieje wiele strategii i narzędzi, które umożliwiają realizację dużej liczby zamówień:

  1. Analizuj działania. Kompletacja jest jedną z operacji logistycznych, która pochłania najwięcej czasu i zasobów, dlatego też każda zmiana w jej zakresie, choćby minimalna, może wiele zmienić. Według zaleceń należy dysponować odpowiednią liczbą opakowań i przechowywać je w pobliżu strefy konsolidacji zamówień, aby zapobiec zbędnemu przemieszczaniu się pracowników.
  2. Przeprowadź gruntowny przegląd działania swojego magazynu przed Black Friday. Sprawdź, jak przebiega przyjęcie towaru do magazynu, jego wydanie, cross-docking itd.
  3. Sprawdź układ magazynu i, w razie potrzeby, dostosuj go. Po przeanalizowaniu działania magazynu zgromadź informacje na temat przewidywanych zamówień, aby określić, czy należy wprowadzić w okresie Black Friday czasowe zmiany w zakresie dystrybucji zasobów. Dzięki temu uzyskasz możliwość zarządzania produktami, systemami i personelem w zależności od prognozowanego popytu.
  4. Przeszkol operatorów. W szczytowym sezonie warto dysponować wszechstronnym personelem, który poradzi sobie z pełnieniem wielu funkcji, aby zapobiec potencjalnym problemom wąskiego gardła. Aby pracownicy mogli wydajnie działać, należy ich odpowiednio przeszkolić. Ponadto, wykorzystanie automatycznych systemów składowania oraz oprogramowania jeszcze bardziej przyspieszy ich pracę. Jeśli na okres Black Friday tymczasowo zostaje zatrudniony dodatkowy personel celem wsparcia stałej załogi, nowym pracownikom również należy zapewnić odpowiednie przeszkolenie.
  5. Wykorzystaj funkcje systemu WMS. System zarządzający (WMS) automatyzuje działanie magazynu. Oprogramowanie wskazuje krok po kroku, jakie działania i w jakiej kolejności należy wykonać. Dzięki temu można uniknąć błędów w zakresie zarządzania i maksymalnie wykorzystać czas oraz ścieżki kompletacji. Dodatkowe systemy, takie jak system zarządzania czasem pracy (LMS) pomagają zaplanować pracę operatorów w najbardziej intensywnych okresach.
Zarządzanie magazynem lub centrum logistycznym podczas Black Friday jest jednym z największych wyzwań w ciągu roku
Zarządzanie magazynem lub centrum logistycznym podczas Black Friday jest jednym z największych wyzwań w ciągu roku

Skuteczne zarządzanie logistyką przed Black Friday

Wiedza na temat poziomu zapasów w czasie rzeczywistym, pochodzenia asortymentu, lokalizacji i miejsca, do którego należy go wysłać, zawsze jest istotna, ale ma fundamentalne znaczenie w okresach większej liczby zamówień, jak w przypadku Black Friday. System WMS pełni kluczową funkcję podczas tego typu kampanii, ponieważ umożliwia cyfrowe zarządzanie magazynem. Oprogramowanie integruje się z dowolnym systemem ERP, aby koordynować wszystkie procesy – od produkcji po wysyłki.

Działanie systemu WMS – jak Easy WMS Mecaluxu – pomogło wielu firmom sprostać znacznie większemu wolumenowi sprzedaży podczas Black Friday.

Padel Nuestro – sprzedaż większa o 45%

Padel Nuestro to światowy lider w sprzedaży i dystrybucji artykułów do gry w padla. Portfolio jej produktów składa się obecnie z 30 000 artykułów, m.in. rakiet, obuwia, toreb do padla, akcesoriów i odzieży oraz sieci 30 sklepów. Sprzedaż online stanowi 70% obrotów firmy. Dzięki wdrożeniu oprogramowania Easy WMS w magazynie, zlokalizowanym w miejscowości Alcantarilla nieopodal Murcji, firma zdołała podwoić przychody podczas zeszłorocznej kampanii związanej z Black Friday, zwiększając liczbę przyjmowanych zamówień o 45%.

Pedro Martínez, Dyrektor Generalny firmy Padel Nuestro, wyjaśnia, jak system magazynowy efektywnie zarządza pracą podczas nagłego wzrostu popytu. „System optymalizuje trasę kompletacji, dzięki czemu jesteśmy szybsi i możemy przygotować więcej zamówień podczas jednego przebiegu. Ścisła kontrola nad stanem magazynowym pozwala zaś uniknąć braków i błędów”.

Motocard – 2000 zamówień dziennie

Sieć sklepów z akcesoriami motocyklowymi Motocard przeorganizowała swój łańcuch dostaw i zmieniło centrum dystrybucji w magazyn realizujący omnikanałową strategię sprzedaży w odpowiedzi na rozrost handlu elektronicznego. Dystrybutor średnio realizuje 900 zamówień dziennie, ale dzięki Easy WMS personel szybko i wydajnie przygotował do 2000, czyli o 75% więcej, zamówień podczas Black Friday.

„Jesteśmy w stanie obsłużyć 25-procentowy wzrost liczby zamówień internetowych. Próba generalna odbyła się w ostatni Black Friday. Przebiegła wzorowo. Wówczas, w ciągu całego tygodnia kampanii, przy bardzo wysokiej liczbie zamówień, zwiększyliśmy wydajność o 75%”, podsumowuje Jordi Colilles, Dyrektor ds. Cyfryzacji w firmie Motocard.

Padel Nuestro podwoił przychody podczas Black Friday dzięki Easy WMS
Padel Nuestro podwoił przychody podczas Black Friday dzięki Easy WMS

Harcour usprawnia proces kompletacji zamówień

Francuska marka odzieży jeździeckiej Harcour zdała sobie sprawę, że po rozszerzeniu działalności i zwiększeniu liczby jednostek asortymentowych, manualne zarządzanie nie działa wystarczająco sprawnie. Dlatego zdecydowała się na wdrożenie Easy WMS – oprogramowania, które nie tylko umożliwiło skrócenie czasu poświęcanego na identyfikację i składowanie artykułów o 65%, ale również usprawniło przeprowadzanie kompletacji.

„Odnotowaliśmy znaczącą poprawę w zakresie czasu kompletacji. Codziennie wysyłamy ok. 60 zamówień liczących średnio 20 pozycji. Jednakże w miniony Black Friday udało nam się zrealizować w ciągu jednego dnia aż 400 zamówień. Bez systemu Easy WMS byłoby to niemożliwe”, nadmienia Mickaël Jolly, kierownik magazynu.

Potrojona liczba wysyłek w Global Freaks

Sklep online zajmujący się sprzedażą figurek kolekcjonerskich dla pasjonatów mangi i anime – Global Freaks – zdecydował się na modernizację i cyfryzację swojego magazynu za pomocą Easy WMS.

Firma wdrożyła również moduł Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration, dzięki któremu jest w stanie zrealizować dużą liczbę zamówień online, np. z okazji Black Friday. Dzięki temu rozwiązaniu Easy WMS łączy się ze sklepami online i synchronizuje poziom zapasów w czasie rzeczywistym. Z kolei program dla spedycji usprawnia pakowanie i etykietowanie paczek według wymagań firm kurierskich.

Dzięki wdrożeniu tych rozwiązań „znacząco usprawniliśmy pracę. Możemy teraz zrealizować trzy razy więcej zamówień niż dotychczas”, ocenia Daniel Vizcarra, dyrektor zarządzający Global Freaks.

Przygotuj swoją logistykę na Black Friday

Cyfryzacja magazynów wspiera firmy, które dążą do zwiększania sprzedaży podczas szczególnie wymagających wydarzeń dla logistyki, jak np. Black Friday czy święta Bożego Narodzenia. Sprawna reakcja na nagły wzrost popytu na produkty może mieć decydujące znaczenie dla przedsiębiorstwa.

Dzieki długoletniemu doświadczeniu, a także rozwojowi własnego oprogramowania, Mecalux specjalizuje się w zarządzaniu magazynami, automatyzacji oraz cyfryzacji. Możemy pomóc Ci przygotować się na intensywne okresy pracy, spowodowane np. Black Friday, i przeorganizować Twoje instalacje, niezależnie od ich rozmiaru. Skontaktuj się z nami – doradzimy i pomożemy Ci przygotować Twoją logistykę na kolejne kampanie. Będziemy Ci towarzyszyć podczas rozwijania Twojego projektu.