Kompletowanie głosem to półautomatyczna metoda przygotowywania zamówień

Kompletowanie zamówień głosem – powrót trendu

05 maj 2022

Przygotowywanie zamówień jest najważniejszym procesem wykonywanym w magazynie. Proces ten odznacza się wysokim stopniem skomplikowania. Pochłania też ogromne ilości czasu.

Nie dziwi zatem fakt, że przedsiębiorcy koncentrują swoją uwagę na poszukiwaniu skutecznych narzędzi pozwalających zoptymalizować wszelkie zadania związane z przygotowywaniem zamówień. Jednym z rozwiązań jest kompletacja głosem, która podnosi wygodę pracy, zwiększając tym samym jej efektywność. 

 

Na czym polega kompletacja głosem i jakie przynosi korzyści?

Kompletacja głosem (pick-by-voice) to półautomatyczna metoda przygotowywania zamówień według otrzymywanych przez słuchawki instrukcji, których wykonanie należy potwierdzić na głos do mikrofonu. Dzięki temu pracownicy nie muszą co chwilę sprawdzać listy kompletacyjnej. W dodatku mają wolne ręce, co ułatwia przenoszenie towarów i prowadzenie wózka. Cały proces jest realizowany pod kontrolą systemu WMS, który wyznacza ścieżkę kompletacji oraz wskazuje kolejność pobierania produktów, ich liczbę itd.

Ta metoda kompletacji pozwala wyeliminować wiele błędów trudnych do uniknięcia przy całkowicie ręcznej obsłudze dużej liczby zamówień. Dodatkową zaletą jest krótszy czas szkolenia personelu w zakresie układu magazynu, systemów składowania, kryteriów przydziału artykułów do lokalizacji itd.

Oprogramowanie wydaje szczegółowe instrukcje pracownikom, informujące o czynnościach do wykonania w danym momencie. Rejestruje też realizację przydzielonego zadania, które należy potwierdzić, wypowiadając na głos odpowiednie hasło.

Kompletowanie tą metodą doskonale sprawdza się wszędzie tam, gdzie potrzeba dwóch wolnych rąk albo w magazynach, w których korzystanie z terminali radiowych jest utrudnione ze względu na specyficzne warunki, np. ujemne temperatury wymagające pracy w rękawicach.

Voice picking pozwala znacznie usprawnić proces kompletacji zamówień, przyspieszając wyszukiwanie niezbędnych produktów i zdecydowanie ograniczając liczbę błędów popełnianych przez order pickerów. Potwierdza to m.in. artykuł A comparison of order picking methods augmented with weight checking error detection, w którym udowodniono, że połączenie systemów pick-by-light (sygnalizujących położenie towaru) z urządzeniami voice picking pozwala o 19% przyspieszyć proces kompletacji i wyeliminować nawet 67% pomyłek.

Rozwój systemów kompletacji głosem

Dzisiejsze urządzenia do kompletacji głosem w niczym nie przypominają drogich i topornych narzędzi używanych pod koniec lat 90. w Europie i Stanach Zjednoczonych. To zasługa postępu w dziedzinie rozpoznawania mowy.

Obecnie podczas kompletacji korzysta się np. z inteligentnych czytników kodów kreskowych, które na polecenie głosowe rejestrują dane, dzięki czemu nie ma nawet potrzeby używania przycisków.

Największą wadą pierwszych rozwiązań tego typu była konieczność kilkutygodniowej kalibracji systemu. Dzięki nowoczesnej technologii dzisiejsze systemy są gotowe do użytku natychmiast po instalacji.

Rozwój programów do zarządzania magazynem pozwolił również znacznie usprawnić proces kompletowania zamówień głosem. Obecnie można pominąć etap przetwarzania danych przez syntezator mowy, gdyż informacje o zamówieniach są przesyłane bezpośrednio do urządzeń przenośnych, co zdecydowanie przyspiesza cały proces.

Dzięki elastyczności nowoczesnych systemów magazynowych wdrożenie kompletacji głosem jest niezwykle proste i nie wymaga dodatkowego oprogramowania – system WMS może kontrolować pracę wszystkich niezbędnych urządzeń, zapewniając wydajne przygotowanie zamówień. Co istotne, taka funkcjonalność jest dostępna nie tylko w systemach on-premise, ale również w modelu SaaS.

Postęp w dziedzinie rozpoznawania mowy umożliwił znaczny rozwój systemów kompletowania zamówień głosem
Postęp w dziedzinie rozpoznawania mowy umożliwił znaczny rozwój systemów kompletowania zamówień głosem

Kompletowanie głosowe zyskuje na popularności

Coraz więcej przedsiębiorców planuje wdrożenie kompletacji głosem, dostrzegając w tym możliwość znacznego usprawnienia procesu przygotowywania zamówień przy stosunkowo niskich nakładach inwestycyjnych. Z raportu firmy doradczej GrandView Research wynika, że wartość rynku systemów kompletowania głosowego będzie rosnąć w tempie 14,7% rocznie, przekraczając 3 mld dolarów w 2025 roku.

Kompletacja głosem pozwala usprawnić przygotowanie i pakowanie zamówień dzięki zaangażowaniu zmysłu słuchu, a odciążeniu wzroku i zwolnieniu rąk. Stało się to możliwe dzięki znacznym postępom w dziedzinie rozpoznawania mowy i współpracy informatycznych systemów magazynowych z urządzeniami do wspomagania kompletacji.

Kompletowanie zamówień głosem doskonale sprawdza się w modelu omnichannel i przy krótkich terminach dostawy, które wymagają perfekcyjnej organizacji pracy celem utrzymania odpowiedniego poziomu obsługi. Przy dużym zróżnicowaniu asortymentu i zamówieniach na wiele produktów należy stawiać na rozwiązania pozwalające ograniczyć liczbę popełnianych błędów i wyeliminować zbędne manewry.

Omawiana technologia nie tylko zwiększa wydajność pracy, lecz również zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa, co jest szczególnie istotne podczas pandemii koronawirusa. Systemy kompletacji głosem pomagają utrzymać bezpieczny dystans między pracownikami. Oprogramowanie może kierować ich w taki sposób, aby jak najrzadziej się spotykali.

Kompletacja głosem pozwala usprawnić proces przygotowania zamówień i ograniczyć liczbę popełnianych błędów
Kompletacja głosem pozwala usprawnić proces przygotowania zamówień i ograniczyć liczbę popełnianych błędów

Wdrożenie metody kompletacji głosem w magazynie

Wdrożenie kompletacji głosem wymaga odpowiedniego systemu WMS. Oprogramowanie Easy WMS marki Mecalux współpracuje z urządzeniami do kompletowania głosowego, zapewniając wydajne przygotowywanie zamówień przy użyciu tej metody. Nasz system WMS kontroluje cały proces kompletacji – przydziela zadania poszczególnym pracownikom, kieruje ich w odpowiednie miejsce magazynu i wskazuje, jakie produkty należy pobrać z konkretnej lokalizacji.

Po zainstalowaniu i skonfigurowaniu programu wystarczy rozdać order pickerom urządzenia do kompletacji głosem, za pomocą których będą mogli komunikować się z systemem (w większości przypadków wystarczą słuchawki i mikrofon).

System kompletacji głosem doskonale sprawdził się w holenderskiej firmie Boland oferującej stroje, dodatki i dekoracje imprezowe. Aby zwiększyć wydajność pracy, firma zainwestowała też w regały paletowe oraz system Easy WMS. „Nowe wyposażenie pozwoliło znacznie usprawnić proces przygotowania zamówień, a dzięki systemowi kompletacji głosem nasz personel pracuje o 10% szybciej”, przekonuje Niels Balvert, kierownik magazynu Boland.

Kompletowanie głosowe – przygotowywanie zamówień bez pomyłek

Rozwój systemów WMS i postępy w dziedzinie rozpoznawania mowy zwiększają przystępność rozwiązań z zakresu voice picking. Aby dotrzymać kroku konkurencji, należy przede wszystkim ograniczyć liczbę błędów popełnianych na etapie przygotowania zamówień, w czym zdecydowanie może pomóc technologia kompletowania głosowego.

Zastosowanie jej wymaga jednak wdrożenia odpowiedniego systemu magazynowego, np. Easy WMS firmy Mecalux, do koordynacji wszystkich czynności realizowanych na poszczególnych etapach procesu logistycznego. Jeżeli chcesz wyeliminować błędy i usprawnić obsługę ładunków, koniecznie skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści zaproponują najlepsze funkcjonalności systemu Easy WMS dla Twojego biznesu.