Używamy własnych plików cookie (first-party cookies) i plików cookie stron trzecich (third-party cookies), aby zwiększyć korzyści dla klienta i ulepszyć użytkowanie strony. Klikając dowolny link na tej stronie wyrażają Państwo zgodę na korzystanie z plików cookies w sposób określony w naszej polityce cookies. Aby uzyskać więcej informacji, należy sprawdzić naszą Politykę cookies. Akceptuj

Wózki z przeciwwagą

Wózki z przeciwwagą zawdzięczają swoją nazwę dużej przeciwwadze metalowej, która znajduje się z tyłu urządzenia. Wózki te przewożą ładunki z przodu punktu podparcia. Jego działanie opiera się na zasadzie dźwigni pierwszej klasy, w której ciężar działania może podnieść inny ciężar oporu, opierając się na punkcie pośrednim zwanym punktem podparcia.

Wózki z przeciwwagą przewożą ładunki z przodu punktu podparcia.

Wózki z przeciwwagą przewożą ładunki z przodu punktu podparcia (ilustracja dzięki uprzejmości Toyota).

W wózkach czołowych z przeciwwagą siłę działania tworzy całość urządzenia w tym podwozie z silnikiem, przekładnia, pompa hydrauliczna oraz inne elementy sterownicze maszyny. Ciężar działania tworzą również: przeciwwaga przykręcona do tylnej części podwozia oraz osie (przednia oś napędowa i tylna oś skrętna). Maszt, uchwyt wideł i widły stanowią ciężar oporu, ponieważ są zamontowane przed środkiem przedniej osi pełniącej funkcję punktu podparcia. Ciężar oporu stanowią także elementy znajdujące się z przodu punktu podparcia, np. transportowany ładunek.

Dlaczego tak ważne jest zrozumienie, jaką rolę odgrywa każdy element w tym systemie dźwigni? Ponieważ wymiary urządzenia, jego waga, przeciwwaga i inne elementy określają obciążenie nominalne, jakie wózek może obsługiwać i podnosić. Ponadto odległość od masztu do środka ciężkości ładunku również wpływa na udźwig urządzenia. Im większa jest odległość, tym mniejszy udźwig.

Pod względem zastosowania wózki czołowe z przeciwwagą są bardzo szybkie i świetnie nadają się do pracy na terenie magazynu i poza nim, chociaż są szczególnie wskazane do pracy na zewnątrz z uwagi na ich konstrukcję i projekt. Są to również urządzenia odpowiednie do załadunku samochodów ciężarowych, ponieważ po ich przedniej stronie wystają tylko widły.

W przypadku ich zastosowania w magazynie należy pamiętać, że wysokość podnoszenia tych wózków zazwyczaj jest ograniczona do 7,50 m, a standardowy korytarz roboczy dostosowany do tych urządzeń powinien wynosić od 3200 do 3500 mm.

 

Wózki czołowe z przeciwwagą świetnie nadają się do pracy na terenie magazynu, jak i poza nim (ilustracja dzięki uprzejmości Toyota).

Wózki z przeciwwagą świetnie nadają się do pracy na terenie magazynu, jak i poza nim (ilustracja dzięki uprzejmości Toyota).

Jednak dla tego typu urządzeń wymiary korytarza mogą być przeróżne, w zależności od obciążenia i konstrukcji, więc czasami konieczne może być zastosowanie korytarzy przekraczających 4000 mm. Z tego powodu należy dobrać najbardziej odpowiednie rozwiązanie dla każdego obiektu.

Jedną z głównych różnic między poszczególnymi typami wózków dostępnych w sprzedaży są wyżej wymienione cechy oraz sposób ich zasilania. Istnieją urządzenia elektryczne zasilane przez akumulator. Są również wózki termiczne zasilane gazem lub olejem napędowym.

Różnice mogą także dotyczyć typów masztów, które mogą być konstruowane w zależności od wysokości podnoszenia: maszty podwójne z dwoma korpusami teleskopowymi wysuwanymi od momentu rozpoczęcia podnoszenia; maszty podwójne z pełnym wolnym skokiem, w których maszt teleskopowy wysuwa się dopiero po całkowitym podniesieniu wideł; maszty potrójne z trzema korpusami teleskopowymi.

Ostatnią cechą, która może stanowić różnicę między poszczególnymi modelami, jest stosowany typ wideł, ponieważ niektóre wózki z przeciwwagą są wyposażone w widły rozsuwane poprzecznie oraz widły obrotowe, aby ułatwić manewry zdejmowania lub odkładania palet.

Las carretillas contrapesadas son ideales para trabajar tanto dentro como fuera del almacén.

Wózek z przeciwwagą pracujący w magazynie z regałami przepływowymi

 

< Wróć Dalej >