Oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce zwiększa wydajność magazynu

Jak działa oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce?

22 gru 2022

Oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce to narzędzie logistyczne do cyfryzacji zarządzania kompletacją w magazynach firm prowadzących sprzedaż w sieci.

Wzrost znaczenia sektora e-commerce skomplikował operacje logistyczne, przyczyniając się do wzrostu kosztów wysyłek związanych z etapem ostatniej mili oraz powodując konieczność zarządzania logistyką odzysku. W obliczu rosnących wyzwań logistycznych wiele firm decyduje się na wdrożenie rozwiązań cyfrowych, które pozwalają ograniczyć ryzyko błędu i zwiększyć wydajność procesów zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz magazynu.

Na czym polega kompletacja zamówień e-commerce?

Kompletacja zamówień to kluczowy etap procesu logistycznego w magazynie e-commerce. Celem kompletacji jest bezbłędne pobranie produktów wchodzących w skład zamówienia w możliwie najkrótszym czasie. Jednak handel elektroniczny skomplikował ten proces ze względu na coraz częstsze zamówienia składające się z więcej niż jednej referencji (multi-unit).

Sektor e-commerce wymaga wydajnej logistyki, aby sprostać takim procesom jak bezpłatne zwroty, spersonalizowane wysyłki czy dostawy zamówień w coraz krótszym czasie. Według raportu firmy konsultingowej McKinsey „kompletacja zamówień e-commerce jest procesem bardziej złożonym w porównaniu z kompletacją w sklepach stacjonarnych czy w handlu hurtowym. Kiedy klienci mogą dokonywać zamówień w trybie 24/7, trudniej jest oszacować, jak będzie się kształtował popyt. Ponadto wielkość zamówień jest znacznie mniejsza, a oferta produktów ciągle się poszerza”.

Standard dostawy w 24 godziny lub nawet szybciej zmusza firmy handlujące online do usprawnienia metod kompletacji, aby nie stracić na konkurencyjności. W tym kontekście optymalizacja zadań wykonywanych przez magazynierów staje się kluczowa dla wydajności obiektu logistycznego. Temat ten poruszyli profesorowie Nils Boysen, René de Koster i Felix Weidinger w artykule naukowym Warehousing in the e-commerce era: „Podstawowe aspekty, jakie należy rozpatrzyć, planując proces kompletacji, to kolejność przygotowywania zamówień, odpowiednie przypisywanie zadań order pickerom oraz trasy pokonywane przez nich w magazynie”.

Handel elektroniczny skomplikował proces przygotowywania zamówień
Handel elektroniczny skomplikował proces przygotowywania zamówień

Działanie oprogramowania do zarządzania obsługą zamówień e-commerce

Cyfryzacja procesów pozwala firmom z sektora e-commerce ograniczyć ryzyko popełnienia błędu w procesie kompletacji oraz zwiększyć wydajność pracy magazynierów. Oprogramowanie do zarządzania kompletacją zamówień e-commerce usprawnia procesy związane z zamówieniami, skraca czas reakcji w ramach logistyki odzysku oraz ułatwia pracę order pickerów w magazynie. Oto kilka głównych funkcji tego systemu:

  • Automatyczne przetwarzanie zamówień oczekujących: oprogramowanie automatycznie wprowadza i aktualizuje dane dotyczące zamówień, ograniczając ryzyko popełnienia błędu w tym procesie.
  • Zarządzanie stanem magazynowym w czasie rzeczywistym: oprogramowanie rejestruje zapasy w poszczególnych strefach magazynu, co zapobiega powstawaniu strat na skutek zgubienia produktów. Co więcej, bardziej zaawansowane aplikacje umożliwiają inteligentną dystrybucję ładunków w lokalizacjach magazynowych.
  • Synchronizacja poziomu zapasów między magazynem a punktami sprzedaży: oprogramowanie automatyzuje wejścia i wyjścia ładunków tak, aby katalog produktów odpowiadał zapasom znajdującym się w magazynie lub w poszczególnych punktach sprzedaży.
  • Organizowanie czynności wykonywanych przez magazynierów i urządzenia automatyczne: oprogramowanie koordynuje zadania order pickerów za pośrednictwem terminali radiowych, które kierują pracą operatorów. System zarządzający usprawnia wdrożenie metod kompletacji zamówień, takich jak kompletacja grupowa, falowa czy strefowa.
Oprogramowanie do zarządzania kompletacją zamówień e-commerce ułatwia śledzenie poszczególnych produktów
Oprogramowanie do zarządzania kompletacją zamówień e-commerce ułatwia śledzenie poszczególnych produktów

Korzyści z oprogramowania do zarządzania obsługą zamówień e-commerce

Wdrożenie specjalistycznego oprogramowania do kompletacji zamówień w magazynie e-commerce przynosi wiele korzyści, wśród których można wymienić takie jak:

  • Skuteczna kontrola poziomu zapasów: cyfrowe zarządzanie stanem magazynowym pozwala kierownikowi logistycznemu na bieżąco kontrolować liczbę składowanych ładunków. Automatyczne zarządzanie magazynem e-commerce umożliwia monitorowanie zapasów w czasie rzeczywistym.
  • Większa wydajność pracowników magazynu: oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce może koordynować zadania wykonywane przez magazynierów i wspierać ich w pracy, dzięki czemu są w stanie zrealizować więcej czynności w krótszym czasie.
  • Optymalna organizacja magazynu: system zarządzający może zautomatyzować przypisywanie lokalizacji magazynowych w zależności od zbioru reguł i kryteriów określonego przez kierownika logistyki. W magazynach e-commerce, gdzie zwykle magazynuje się szeroki wachlarz referencji, zarządzanie cyfrowe w znaczny sposób ogranicza ryzyko wystąpienia błędu.

Stosowanie oprogramowania do zarządzania zamówieniami e-commerce pozwala nie tylko uzyskać bardziej wydajny magazyn, ale również podnieść jakość obsługi logistycznej. Cyfrowe zarządzanie pozwala użytkownikowi korzystać z pełnej identyfikowalności swoich produktów, dzięki czemu w dowolnym momencie może on sprawdzić status artykułów wchodzących w skład zamówień.

Zamówienia e-commerce z oprogramowaniem zarządzającym

Oprogramowanie do zarządzania obsługą zamówień e-commerce obejmuje programy logistyczne, których celem jest cyfryzacja kompletacji zamówień w magazynach firm działających online. Pod względem parametrów technicznych tego rodzaju aplikacje mogą mieć postać distributed order management lub systemu WMS.

System zarządzania magazynem opracowany przez Mecalux – Easy WMS – odpowiada za koordynację i wsparcie kompletacji w magazynach e-commerce w wielu krajach. Jedną z firm korzystających z oprogramowania Mecaluxu optymalizującego proces kompletacji zamówień jest francuska marka biżuterii i odzieży Hipanema. „Dzięki komunikacji między systemami WMS i ERP zamówienia klientów mogą być realizowane natychmiast. Z kolei dział sprzedaży ma dostęp do stanu zapasów w czasie rzeczywistym, co sprawia, że może odpowiednio zarządzać terminami dostaw, tłumaczy Jenny Collinet, wicedyrektor firmy.

Aby skuteczniej odpowiadać na szczególne wyzwania logistyki e-commerce, Easy WMS można wyposażyć w zaawansowane funkcjonalności, jak np. Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration – moduł odpowiadający za synchronizację zapasów w magazynie z katalogiem produktów na portalach takich jak Amazon czy sklepy internetowe działające na platformie PrestaShop. Inną funkcjonalnością systemu Easy WMS jest WMS dla e-commerce – moduł służący do optymalizacji czasu przygotowywania zamówień. Przykładem firmy, która wdrożyła tę funkcjonalność jest Motocard, sieć sklepów w odzieżą i akcesoriami dla motocyklistów. Motocard wybrała opracowany przez Mecalux moduł WMS dla e-commerce, aby usprawnić kompletację zamówień wysyłanych do sklepów stacjonarnych i klientów kupujących online. „Dzięki Easy WMS usprawniliśmy wszystkie nasze procesy i w rezultacie 90% zamówień złożonych przed południem jest wysyłanych tego samego dnia”, wyjaśnia Jordi Colilles, dyrektor ds. cyfryzacji w firmie Motocard.

 

Oprogramowanie do zarządzania zamówieniami e-commerce i wydajnej kompletacji

W logistyce e-commerce poziom skomplikowania takich procesów jak kompletacja czy wysyłka zamówień jest większy. Wdrożenie oprogramowania do zarządzania obsługą zamówień e-commerce może okazać się doskonałą metodą na wyeliminowanie ryzyka pojawiania się błędów typowych dla ręcznego rejestrowania danych oraz sposobem zwiększenia wydajności pracy magazynierów.

Mecalux ma bogate doświadczenie w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań cyfrowych w różnego rodzaju magazynach – nasze autorskie oprogramowanie Easy WMS zainstalowaliśmy już w ponad 1000 obiektów logistycznych w 36 krajach. Jeżeli chcesz zwiększyć wydajność kompletacji zamówień e-commerce, skontaktuj się z nami. Nasi eksperci wskażą Ci najlepsze rozwiązanie dostosowane do potrzeb Twojej firmy.