Przed sektorem logistycznym stoi wyzwanie, jakim jest magazynowanie i dystrybucja szczepionki na COVID-19

Logistyka wobec koronawirusa – niskie temperatury, zmienny popyt

03 lut 2021

W czasie pandemii koronawirusa logistyka była jednym z częściej komentowanych tematów. W czasie pandemii koronawirusa logistyka była jednym z częściej komentowanych tematów. Wszyscy pamiętamy gwałtowny wzrost popytu na środki higieniczne i artykuły pierwszej potrzeby takie jak produkty spożywcze, żele antybakteryjne, maseczki czy papier toaletowy. Stanowiło to nie lada wyzwanie dla całego sektora logistycznego.

Ponadto wyraźny wzrost sprzedaży internetowej zmusił firmy do przeorganizowania pracy magazynów, aby sprawniejsze zarządzanie logistyką e-commerce przynosiło większe zyski. Położono przy tym szczególny nacisk na zdrowie i bezpieczeństwo operatorów na każdym etapie łańcucha dostaw.

W obliczu tak silnego popytu łańcuch dostaw niektórych firm załamał się, przez co nie były w stanie zrealizować części zamówień. Okoliczności wymogły na wielu firmach z branży e-commerce zatrudnienie dziesiątek, setek, a nawet tysięcy pracowników do obsługi gwałtownie rosnącej liczby zamówień.

Obecnie przed logistyką stoi wyzwanie o fundamentalnym znaczeniu – dystrybucja szczepionek na koronawirusa. Jak z punktu widzenia logistyki poradzić sobie z tymi, które wymagają przechowywania w temperaturze do -80ºC? Poniżej przedstawiamy analizę wpływu COVID-19 na logistykę. Przedstawiamy także, w jaki sposób firmy mogą dostosować się do tej nowej rzeczywistości.

Logistyka w czasach pandemii

Z jakimi wyzwaniami musiała zmierzyć się logistyka w związku z pandemią SARS-CoV-2? Oto kilka przykładów:

  • Przerwanie łańcucha dostaw. Łańcuchy dostaw przedsiębiorstw oferujących artykuły pierwszej potrzeby i inne produkty potrzebne do codziennego życia musiały działać nieprzerwanie pomimo obostrzeń w przemieszczaniu się obowiązujących w wielu krajach. Jednak wiele biznesów musiało zawiesić swoją działalność, co przełożyło się na wstrzymanie dostaw surowców i przerwy w produkcji w wielu branżach. Jak można było zareagować w obliczu przerwania łańcucha dostaw? Znaleźć nowych dostawców, lokalnych lub zagranicznych, którzy zapewniliby dostawy niezbędnych materiałów. Zmiany te przełożyły się na wahania cen dostaw, opóźnienia w realizacji zamówień etc.
  • Ograniczenie zdolności reakcji. Kryzys wywołany pandemią spowodował zmianę nawyków konsumpcyjnych – zaobserwowano znaczny wzrost sprzedaży internetowej. Według raportu „Digital 2020" agencji We Are Social liczba wejść na stronę supermarketów internetowych w krótkim czasie wzrosła o niewiarygodne 251%. Jak odbiło się to na procesach logistycznych tych firm? Wiele z nich nie było przygotowanych na tak gwałtowny popyt, dlatego nie były w stanie zagwarantować szybkiej i sprawnej usługi.
  • Zmiany kadrowe. Aby dostosować się do protokołów bezpieczeństwa oraz zmiennego rytmu działalności, wiele firm było zmuszonych do wprowadzenia zmian kadrowych. Z uwagi na wyjątkowo trudne okoliczności wielu pracodawców musiało zoptymalizować swoje zasoby, żeby nie zniknąć z rynku. Skutecznym działaniem w obliczu obostrzeń sanitarnych jest automatyzacja procesów magazynowych, obejmująca również zarządzenie obiektem za pomocą oprogramowania magazynowego.

Przez kilka miesięcy łańcuchy logistyczne wielu firm zmagały się z całą serią przeciwności, które doprowadziły je do granic wytrzymałości. Niektóre biznesy potrafiły odpowiedzieć na wzmożony popyt. Przykładem może być hiszpański producent kabli elektrycznych Miguelez, który posiada oprogramowanie zarządzające magazynem firmy Mecalux. W tym trudnym czasie Miguelez w trybie ekspresowym był w stanie zaopatrywać centra sanitarne w niezbędne artykuły elektryczne. Niestety, inne przedsiębiorstwa zanotowały poważne straty finansowe. Dotknęły one szczególnie te firmy, które w kontekście nałożonych restrykcji sanitarnych nie potrafiły lub nie mogły przenieść swojej działalności do internetu i skutecznie zarządzać sprzedażą omnichannel (wielokanałową).

W czasie pandemii koronawirusa liczba zamówień składanych drogą internetową gwałtownie wzrosła
W czasie pandemii koronawirusa liczba zamówień składanych drogą internetową gwałtownie wzrosła

Logistyka w obliczu szczepień

Logistyka przemysłu farmaceutycznego jest bardzo złożona ze względu na specyfikę ładunków, jakimi się zajmuje. Kiedy są nimi szczepionki na COVID-19 logistyka staje się jeszcze bardziej złożona, a odpowiedzialność większa. Jest tak ze względu na wolumen transportu konieczny, aby rozprowadzić szczepionkę na cały świat. Przede wszystkim trudności wynikają z konieczności utrzymania łańcucha chłodniczego, aby szczepionka nie uległa zepsuciu.

Opracowana przez amerykański koncern farmaceutyczny Pfizer we współpracy z niemieckim przedsiębiorstwem BioNTech szczepionka należąca do grupy mRNA jest bardzo skuteczna, lecz ze względu na małą stabilność cząsteczek RNA wymaga przechowywania i dystrybucji w ultra niskiej temperaturze (-80ºC). Z kolei szczepionkę wyprodukowaną przez amerykańską firmę Moderna, według zapewnień producenta, można magazynować nawet sześć miesięcy w temperaturze -20°C. Dla porównania większość szczepionek przechowuje się zazwyczaj w temperaturze od -2 do -8ºC. Najłatwiejsza wydaje się dystrybucja szczepionki stworzonej przez koncern AstraZeneca oraz Uniwersytet Oksfordzki, którą można magazynować w temperaturze dodatniej od 2 do 8°C.

Celem zabezpieczenia łańcucha chłodniczego w trakcie ich magazynowania należy wziąć pod uwagę następujące aspekty:

  • Optymalizacja powierzchni. Maksymalizacja pojemności magazynu dla uzyskania większej wydajności energetycznej, a tym samym większej rentowności instalacji. Takim założeniom najlepiej odpowiadają akumulacyjne systemy składowania takie jak system Pallet Shuttle, regały przesuwne Movirack czy regały wjezdne.
  • Automatyzacja operacji magazynowych. Urządzenia takie jak układnice lub przenośniki pozwalają ograniczyć obecność operatorów wewnątrz instalacji magazynowej, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo personelu i ładunków. Automatyczna kompletacja zamówień pozwala lepiej zabezpieczyć łańcuch chłodniczy. Automatyzacja zwiększa również wydajność operacji wykonywanych w mroźniach.
  • Identyfikowalność produktów. Możliwość nadzoru i precyzyjnego śledzenia całego stanu magazynowego jest kluczowa, aby zapewnić wysyłkę optymalnie zakonserwowanych produktów. Oprogramowanie magazynowe Easy WMS firmy Mecalux posiada funkcjonalności znacząco wspomagające ten proces.
  • Wykorzystanie systemu SAS (Security Airlock System). Jest to pomieszczenie przejściowe, wyposażone w dwie bramy, które nigdy nie otwierają się jednocześnie, co zapobiega nagłym zmianom temperatury i ciśnienia w magazynie.

A co z transportem? Przedsiębiorstwo kurierskie DHL szacuje, że na całym świecie zostanie rozdystrybuowanych 10 mld dawek różnych szczepionek na koronawirusa. To samo źródło wskazuje, że transport szczepionek będzie wymagał 15 tys. lotów i 15 mln zamrażarek. Najwięksi operatorzy logistyczni od miesięcy przygotowują się na wzrost popytu na usługi transportowe szczepionek. Dzięki temu mają już przygotowane floty samochodów ciężarowych z systemem chłodzenia oraz specjalne kontenery przystosowane do transportu zarówno powietrznego, jak i lądowego, z regulacją temperatury, aby zapewnić bezpieczny przewóz szczepionek.

Akumulacyjne systemy składowania pozwalają zabezpieczyć łańcuch chłodniczy w magazynie
Akumulacyjne systemy składowania pozwalają zabezpieczyć łańcuch chłodniczy w magazynie

Jaka będzie logistyka po pandemii?

Jak będzie wyglądała logistyka, kiedy skończy się pandemia? Zmiany, które zaszły w ostatnim czasie utrzymają się czy wrócimy do starych nawyków konsumpcyjnych? Spróbujmy przeanalizować te zagadnienia.

  • Strategia omnichannel (wielokanałowa). Coraz częstsze zakupy przez internet to tendencja znana już sprzed pandemii. Co się zmieniło? W tej chwili firmy są lepiej przygotowane logistycznie, aby obsługiwać duży wolumen zamówień składanych online. Wzrost sprzedaży internetowej sprawił, że wiele firm musiało przeprojektować łańcuch dostaw, aby dostosować się do strategii omnichannel. Przykładem jest firma Espace des Marques, która we współpracy z Mecaluxem prowadziła modernizację procesów logistycznych, kiedy wybuchła pandemia. Dzięki przeprowadzonej inwestycji Espace des Marques mogła właściwie zareagować na zmieniające się okoliczności. Co więcej, mimo pandemii kontynuowała wdrażanie strategii omnichannel poprzez zdalną instalację opracowanego przez Mecalux oprogramowania magazynowego Easy WMS w drugim magazynie (w pierwszym Easy WMS już działał).
  • Automatyzacja i digitalizacja logistyki. Transformacja cyfrowa to jeden z podstawowych czynników zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw. Świadome tego firmy stawiają na automatyzację procesów logistycznych, zarówno w obszarze systemów składowania, jak i zarządzania magazynem. Celem tego działania jest poprawa wydajności całego łańcucha dostaw. Braki kadrowe i liczne protokoły bezpieczeństwa, jakie pojawiły się na skutek pandemii, potwierdziły zasadność inwestowania w automatyzację.
  • Obsługa zwrotów. W logistyce e-commerce darmowe zwroty weszły do standardów obsługi klienta, co dla wielu firm może oznaczać spore koszty dodatkowe. Z tego powodu przedsiębiorstwa z branży e-commerce coraz częściej stawiają na rozwiązania umożliwiające bezbłędną kompletację zamówień, aby ograniczyć koszty związane z logistyką odzysku. Przykładem takiej firmy jest francuski operator logistyczny La Ruche Logistique, który zainstalował opracowane przez Mecalux oprogramowanie magazynowe Easy WMS, pozwalające ograniczyć liczbę błędów w trakcie kompletacji zamówień składanych przez internet. „Przed wdrożeniem systemu Easy WMS błędy występowały średnio w dwóch lub trzech zamówieniach dziennie. Teraz błędy zdarzają się naprawdę rzadko – maksymalnie raz na dwa tygodnie”, wyjaśnia Thomas Largeron, dyrektor zarządzający La Ruche Logistique.
  • Logistyka dostaw. Ostatnia mila, czyli dostarczenie zamówienia z magazynu do odbiorcy finalnego jest coraz bardziej skomplikowanym procesem. Powodem są coraz krótsze terminy dostaw i zwiększające się natężenie ruchu ulicznego szczególnie w dużych miastach.
  • Identyfikowalność i zarządzanie ładunkami. W czasie pandemii kluczowe było utrzymanie optymalnego stanu magazynowego, aby zapewnić realizację złożonych zamówień. Przy obecnym rozwoju technologii informatycznych i komunikacyjnych możliwość śledzenia produktu na każdym etapie realizacji zamówienia będzie usługą wymaganą przez klientów. „Dzięki identyfikowalności produktów, jaką umożliwia system Easy WMS i pomimo utrudnień spowodowanych pandemią pobiliśmy rekordy sprzedaży. Obecnie jesteśmy w stanie obsłużyć trzykrotnie więcej zamówień niż wcześniej”, przyznaje Daniel Vizcarra, dyrektor zarządzający Global Freaks.

Znaleźliśmy się w sytuacji dużej niepewności gospodarczej, w której decydującą rolę odegra logistyka elastyczna i skalowalna, gotowa dostosować się do ciągłych zmian tendencji rynkowych.

Umożliwienie klientom pełnej identyfikowalności produktu będzie koniecznym wymogiem, jakiemu będzie musiała sprostać logistyka po pandemii koronawirusa
Umożliwienie klientom pełnej identyfikowalności produktu będzie koniecznym wymogiem, jakiemu będzie musiała sprostać logistyka po pandemii koronawirusa

Logistyka – kluczowe znaczenie sektora

W czasie pandemii okazało się, jak istotną rolę odgrywa logistyka w naszym codziennym życiu. Na początku od sprawnej logistyki zależało nieprzerwane zaopatrywanie nas w artykuły pierwszej potrzeby, a później magazynowanie i dystrybucja na cały świat milionów dawek szczepionek. Jest to wyzwanie bez precedensu w dziejach ludzkości.

Jeżeli uważasz, że Twój magazyn powinien dostosować się do zmieniających się nawyków konsumpcyjnych spowodowanych pandemią albo że powinieneś poprawić wydajność łańcucha dostaw – skontaktuj się z Mecaluxem, a pomożemy Ci znaleźć innowacyjne rozwiązanie logistyczne skrojone na miarę Twoich potrzeb.