
Model biznesowy B2B2C – zalety i przykłady
Z procesów sprzedaży B2B oraz B2C wyłoniła się nowa metoda obsługi klientów – B2B2C.
Czym jest B2B2C?
B2B2C, czyli Business to Business to Consumer, to model biznesowy, w ramach którego firmy docierają do swoich klientów za pośrednictwem innej firmy lub pośrednika, z którym utrzymują swego rodzaju umowę lub partnerstwo. Taki system zakłada współpracę w celu wspólnego świadczenia usług użytkownikowi końcowemu, dzięki czemu każda firma może skupić się na tej części, która wychodzi jej najlepiej. Co więcej, pierwotna firma i konsument mogą się bezpośrednio kontaktować niezależnie od udziału innego przedsiębiorstwa.
Akronim | Definicja |
B2B | Transakcje między dwoma firmami |
B2C | Sprzedaż do osób fizycznych |
B2B2C | Współpraca dwóch wspólników w zakresie oferowania dóbr lub usług |
Modele B2B2C często obejmują sprzedawców detalicznych czy sklepy internetowe, choć mogą również dotyczyć porozumienia między producentami a firmami logistycznymi lub kurierskimi. W B2B2C uwzględnia się klienta końcowego na każdym etapie procesu – od produkcji po sprzedaż i śledzenie przesyłki.
Dlaczego warto przejść na model B2B2C?
Głównym powodem zainteresowania modelem B2B2C jest jego skalowalność. Współpraca z innymi firmami umożliwia zwiększenie możliwości rozwoju bez rezygnacji z dbałości o wysoki poziom obsługi czy narażania prawidłowego działania operacji wewnętrznych. W niektórych sytuacjach tego typu umowy mogą okazać się szczególnie korzystne. Jako przykład może posłużyć nowo powstała firma, która chce wykorzystać istniejącą już bazę danych wspólnika.

Co oznacza relacja B2B2C?
Aby projekt lub biznes e-commerce B2B2C osiągnął sukces, firmy biorące w nim udział muszą utrzymywać stały kontakt, dzięki któremu będą mogły wykorzystać zarówno swoją wiedzę, jak i dostęp do klientów obu stron.
Innym powodem, dla którego firmy są zainteresowane tym rodzajem współpracy, jest rozpoznawalność marki, ponieważ współpraca z firmą o ugruntowanej pozycji zasadniczo daje im przewagę nad konkurencją podczas wchodzenia na rynek. Współpraca ta musi uwzględniać różne aspekty pracy zespołowej:
- Współdzielenie określonych danych w celu rozwijania strategii omnichannel z klientami.
- Łączenie działań promocyjnych w celu promowania produktów i usług.
- Utrzymanie wyraźnej różnicy między oboma firmami mimo współpracy.
Zalety i wady zastosowania modelu B2B2C w firmie
Choć omawiany system nie jest odpowiedni dla każdego przedsiębiorstwa, wdrożenie go może przynieść niektórym firmom duże korzyści:
- Przez pomnożenie kanałów sprzedaży marki sprawniej docierają do docelowych klientów.
- Start-upy mogą przyspieszyć rozwój, reklamując swoje produkty na platformach typu marketplaces B2B2C.
- Firmy te mogą również skorzystać na reputacji swoich wspólników, aby zaprezentować się na rynku.
Prawidłowe zarządzanie relacją B2B2C wymaga koordynacji w zakresie takich aspektów jak współdzielenie dostępności zapasów i cen. Ten wymóg łatwo spełnić poprzez zastosowanie systemu zarządzania magazynem Easy WMS.
Skuteczne wdrożenie modelu B2B2C
Formuła B2B2C może być korzystniejsza w przypadku firm, które charakteryzują się następującymi cechami:
- Otwartość na negocjacje. Nawiązanie relacji B2B2C z inną firmą wymaga wypracowania zbieżnych interesów. Firmy dzielą się klientami i zyskami, dlatego powinny być kompatybilne.
- Produkty przeznaczone do sprzedaży bezpośredniej. Artykuły podlegające wielu regulacjom lub wysoce specjalistyczne nie spełniają warunków tego modelu, ponieważ zazwyczaj nie są sprzedawane osobom prywatnym.

Przykłady modeli B2B2C
Strategia B2B2C jest bardzo rozpowszechniona i stanowi część aktualnej sytuacji biznesowej. Poniżej przedstawiamy przykłady B2B2C:
- Liczne platformy dysponują sklepami, w których produkty są sprzedawane bezpośrednio klientom za pomocą logistyki e-commerce.
- Coraz więcej supermarketów oferuje możliwość robienia zakupów online z dostawą do domu realizowaną przez wspólnika.
- Dotyczy to też restauracji oraz innego rodzaju biznesów, które stosują platformy dostawcze, aby dostarczyć produkty swoim klientom.
Skutki wdrożenia B2B2C w logistyce
Klienci, podobnie jak logistyka B2B2C, są wymagający w zakresie sposobu realizacji dostaw. Łańcuch dostaw ma kluczowe znaczenie w tym modelu biznesowym, ponieważ koordynuje kilku dostawców i partnerów biznesowych, aby zapewnić doskonałą obsługę klientowi końcowemu.
Aby spełnić oczekiwania klientów, należy mieć wgląd w stan zapasów w czasie rzeczywistym we wszystkich kanałach oraz możliwość automatycznego podejmowania decyzji w zakresie wyboru magazynów, punktów sprzedaży lub operatorów 3PL odpowiednich do realizacji danej dostawy, zwłaszcza w przypadku zarządzania dużą liczbą wysyłek dziennie. W tym celu warto wdrożyć systemy Distributed Order Management, które ustalają zasad prioretyzacji oraz procesu order routing.
Przygotuj się na przejście na model B2B2C z Mecaluxem
Jeśli chcesz szczegółowo skonfigurować przypisywanie zamówień i mieć ogólny wgląd w stan zapasów we wszystkich magazynach, sklepach i węzłach, Mecalux może pomóc Ci zautomatyzować dystrybucję omnichannel Twojej firmy. Easy DOM umożliwia podzielenie wysyłek według typu klienta i utworzenie reguł hierarchizacji, dlatego świetnie sprawdza się w przypadku firm dysponujących więcej niż jednym magazynem, sklepem lub współpracuje z operatorem 3PL. Ponadto integruje się z ERP, WMS i innymi systemami stron trzecich, umożliwiając całkowitą koordynację działania firmy. Skontaktuj się z nami – bez zobowiązań doradzimy Ci w zakresie tego i wielu innych rozwiązań logistycznych i magazynowych.