Six Sigma to metoda wykorzystywana przez firmy dążące do efektywności operacyjnej

Metodologia Six Sigma – zastosowanie w logistyce

23 gru 2025

Wiele technik i narzędzi służy do poprawy systemów produkcji i zapewnienia jakości produktów i usług poprzez zminimalizowanie liczby błędów. Jedną z najpopularniejszych jest Six Sigma (6σ, 6 Sigma lub Sześć Sigma).

Six Sigma – co to jest i do czego służy?

Six Sigma to metoda pracy wdrażana przez firmy, które chcą poddać swoje procesy ciągłemu doskonaleniu i osiągnąć efektywność operacyjną. Istotą tej metodologii lean jest kontrola jakości, a jej nazwa odnosi się do wykorzystywanej w statystyce miary odchylenia standardowego. Celem metody Six Sigma jest podniesienie wydajności pracy do stopnia, by liczba popełnianych błędów nie przekraczała 3,4 na każdy milion wyprodukowanych lub zarządzanych jednostek asortymentowych. Oznacza to, że pomiędzy średnią procesu a granicami specyfikacji zachowana jest różnica wynosząca sześciokrotność odchylenia standardowego.

System, który początkowo rozwijany był w firmie Motorola w latach 80, jest stosowany przez firmy działające w branży produkcyjnej, opiece zdrowotnej, finansach i usługach przemysłowych, aby podnieść poziom zadowolenia klientów, obniżyć koszty i maksymalnie zwiększyć zyski. Stopnie programów certyfikacyjnych Six Sigma dzielą się na pasy w kolorach od białego do czarnego – podobnie jak w przypadku sztuk walki.

Powiązania między metodologią lean i Six Sigma

Metodologia ciągłego doskonalenia Six Sigma i filozofia lean logistics mają wspólne cele. Podczas gdy Six Sigma dąży do zminimalizowania liczby błędów, podejście lean, które polega na osiągnięciu „więcej za mniej”, opiera się na podnoszeniu wydajności poprzez uproszczenie procesów produkcyjnych.

W wyniku połączenia podobieństw między oboma stylami powstała nowa metodologia nazywana Lean Six Sigma. W ten sposób, kiedy podejście lean optymalizuje procesy przez poprawę przepływów pracy, Six Sigma podkreśla znaczenie analizy danych jako narzędzia do identyfikowania i eliminowania przyczyn ewentualnych problemów. Metoda Six Sigma może przypominać również inne techniki jak cykl Deminga (PDCA).

Six Sigma opiera się na pięciu etapach DMAIC: definiowanie, pomiar, analiza, ulepszanie, kontrola
Six Sigma opiera się na pięciu etapach DMAIC: definiowanie, pomiar, analiza, ulepszanie, kontrola

DMAIC – pięć etapów Six Sigma w produkcji

Pięć etapów niezbędnych do skutecznego wdrożenia tego programu odpowiadają skrótowcowi DMAIC, składającemu się z pierwszych liter czasowników Define, Measure, Analyze, Improve and Control, czyli definiować, mierzyć, analizować, ulepszać i kontrolować.

  1. Definiowanie (Define). Polega na zdefiniowaniu potrzeb klienta, jego wymagań jakościowych, zakresu projektu oraz zespołu, który będzie go realizować.
  2. Pomiar (Measure). Aby poznać stan problemu do rozwiązania, identyfikuje się i mierzy wszystkie zmienne z nim powiązane.
  3. Analiza (Analyze). Zgromadzone dane są interpretowane w celu zrozumienia źródeł problemu.
  4. Ulepszenie (Improve). Wdrażanie rozwiązań mających na celu korygowanie i zapobieganie pojawianiu się wad, a także optymalizowanie procesów.
  5. Kontrola (Control). Na koniec wyniki są monitorowane, aby sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte.

Rodzaje metodologii Six Sigma – DMAIC i DMADV

Poza systemem DMAIC, wyróżnia się inną metodologię Six Sigma, która również składa się z pięciu etapów – DMADV, z ang. Define, Measure, Analyze, Design i Verify (definiowanie, pomiar, analiza, projekt, weryfikacja). Podczas gdy DMAIC jest stosowana w przypadku procesów lub produktów, które już są w ofercie, DMADV jest przydatne podczas pracy z jeszcze nieistniejącymi produktami czy procesami. Trzy pierwsze litery, odpowiadające definiowaniu, analizie i pomiarowi, odwołują się do tych samych aspektów, natomiast dwie ostatnie, dotyczące projektu i weryfikacji, mają inne cele:

  1. Definiowanie (Define). Na tym etapie ustalane są potrzeby klienta, standardy jakości, zakres projektu i skład zespołu.
  2. Pomiar (Measure). Aby dobrze zrozumieć problem, identyfikuje się i oszacowuje wszystkie czynniki, które go dotyczą.
  3. Analiza (Analyze). Dysponując danymi, można szukać podstawowych przyczyn problemu, który należy rozwiązać.
  4. Projekt (Design). Należy opierać się na parametrach zidentyfikowanych w poprzednich etapach, aby osiągnąć wyznaczone cele.
  5. Weryfikacja (Verify). Polega na sprawdzeniu, czy proces jest realizowany zgodnie z planem.
Metodologia Six Sigma dąży do osiągnięcia wydajności procesów na poziomie 99,99966%
Metodologia Six Sigma dąży do osiągnięcia wydajności procesów na poziomie 99,99966%

Six Sigma – zastosowania i korzyści

Koncepcja Six Sigma i pięć kroków organizacji pracy zapewniają wiele korzyści firmom, które wdrażają ten system:

  • Większa wydajność. Six Sigma dąży do osiągnięcia wydajności na poziomie 99,99966%, co oznacza, że jedynie 3,4 na każdy milion produktów dostarczonych do klienta są wadliwe.
  • Kontrola operacji. Metodologia obejmuje ustalenie zmiennych służących do pomiaru stanu przedsiębiorstwa i monitorowania procesów firmy, aby osiągnąć efektywność operacyjną.
  • Wzrost wydajności. Zaangażowanie wszystkich obszarów przedsiębiorstwa w ciągłe doskonalenie może podnieść wydajność wielu działów.
  • Rozwiązywanie problemów w strukturach. Identyfikacja obszarów wymagających poprawy i wdrożenie rozwiązań mających na celu rozwiązanie ewentualnych problemów.

Six Sigma – przykłady

Wyróżnia się różne formy zastosowania modelu Sześć Sigma w firmie logistycznej w celu poprawy działania. Jedną z nich jest dążenie do skrócenia czasu odpowiedzi na zamówienia lub reklamacje klientów.

W związku z tym zaleca się rejestrowanie składanych przez klientów skarg, analizowanie ich oraz wskazanie czasu potrzebnego na ich rozwiązanie. W tym celu należy je umieścić w tabeli i podzielić na kategorie, podając także źródło problemu. Po zgromadzeniu danych łatwo jest wskazać główne wady i obszary wymagające poprawy.

Firmy zajmujące się handlem i dystrybucją również mogą kontrolować oraz optymalizować wszystkie swoje procesy czy zasoby magazynu za pomocą systemu zarządzania. Easy WMS, system zarządzania magazynem Mecaluxu, zapewnia identyfikowalność produktów w czasie rzeczywistym, aby zmniejszyć liczbę błędów i zwiększyć wydajność.

Usprawnienie magazynu z Mecaluxem

Misją Mecaluxu jest uporządkowanie i usprawnianie realizacji operacji w magazynach wszelkiego typu za pomocą systemów magazynowych, zaawansowanych instalacji automatycznych i systemów zarządzania. Współpracujemy z naszymi klientami w zakresie personalizacji oprogramowania magazynowego pod kątem indywidualnych potrzeb każdej firmy. Jeśli chcesz usprawnić swój łańcuch dostaw, skontaktuj się z nami, a pomożemy w optymalizacji logistyki Twojej firmy.