Wysyłki w 24h stanowią poważne wyzwanie logistyczne na wszystkich etapach łańcucha dostaw

Wysyłka zamówień w 24h – jedno z największych wyzwań w logistyce

30 kwi 2021

Podstawowy cel logistyki, niezmienny od momentu powstania tej dziedziny, to dostarczanie odpowiednich produktów we właściwe miejsce w uzgodnionym czasie i po możliwie najniższych kosztach. Wbrew pozorom dzisiaj jest to trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W dużym stopniu wynika to z przyjęcia nowych standardów branżowych w odpowiedzi na rosnącą popularność handlu elektronicznego. Jednym z nich jest wysyłka w 24h lub tego samego dnia – do domu, bez pomyłek i za przystępną cenę.

Redukcja kosztów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości usług stała się wobec tego poważnym wyzwaniem dla logistyków. W naszym artykule wyjaśniamy konsekwencje konsolidacji wysyłek ekspresowych i prezentujemy rozwiązania, które już funkcjonują w magazynach przedsiębiorstw z branży.

Nowe nawyki konsumenckie wymagają szybkiej i darmowej wysyłki

Aby zrozumieć realia logistyczne wysyłek w 24h, należy przede wszystkim przyjrzeć się roli konsumentów jako siły napędowej dokonujących się przemian. Wyniki ankiety dotyczącej oczekiwań konsumentów przeprowadzonej w 2019 roku przez amerykańską Krajową Federację Detalistów (National Retail Federation) przedstawiają się następująco:

  • 65% ankietowanych sprawdza koszty i termin dostawy, zanim doda produkty do koszyka, co znaczy, że warunki dostawy mają bezpośredni wpływ na decyzję o zakupie.
  • 75% konsumentów liczy na darmową wysyłkę towarów zakupionych przez internet (7% wzrost w porównaniu do poprzedniego roku).
  • 70% respondentów dokonało zamówień internetowych z odbiorem osobistym w punkcie stacjonarnym i chwali sobie ten model za brak kosztów dostawy.

Inne badanie dotyczące wysyłek w handlu elektronicznym, przeprowadzone przez DHL, pozwala uzupełnić obraz oczekiwań dzisiejszych konsumentów. Wśród najważniejszych kwestii wymieniono wysoki poziom obsługi klienta, krótkie terminy dostawy – maksymalnie 24h, wiele różnych metod dostawy do wyboru oraz możliwość korzystania z różnych kanałów sprzedaży do obsługi zakupów i zwrotów (strategia omnichannel).

Narodziny standardu dostawy w 24h

Jakiś czas temu Amazon postanowił wyeliminować tradycyjne przeszkody, jakie zniechęcały konsumentów do kupowania przez internet. Za cel postawił sobie zapewnienie szybkich, wygodnych i bezpiecznych zakupów. Tak oto narodził się nowy schemat handlowy, który wiele przedsiębiorstw z sektora e-commerce postanowiło włączyć do swojego modelu biznesowego. Co to oznaczało dla logistyki?

Amazon słusznie przyjął, że konsumenci oczekują wysyłki zamówionych towarów w 24h (lub nawet tego samego dnia). Popularność abonamentu Amazon Prime – w samych tylko Stanach Zjednoczonych 112 mln użytkowników pod koniec 2019 roku – jest właśnie zasługą niezwykle sprawnie zorganizowanej, szybkiej i darmowej wysyłki.

Ze względu na tak wąskie ramy czasowe zapasy muszą być dostępne od ręki i powinny znajdować się jak najbliżej miejsca dostawy. Powoduje to lawinowy wzrost częstotliwości zaopatrywania magazynów, a co za tym idzie, większy popyt na powierzchnię magazynową, zwłaszcza wokół wielkich aglomeracji. Dlatego właśnie firmy prześcigają się w opracowywaniu coraz to nowych strategii magazynowych dostosowanych do wyzwań handlu elektronicznego (Amazon np. upowszechnił tzw. metodę wolnych miejsc składowania).

Wysyłki w 24h i zamówienia na niewielką liczbę sztuk to dwie najważniejsze cechy logistyki handlu elektronicznego
Wysyłki w 24h i zamówienia na niewielką liczbę sztuk to dwie najważniejsze cechy logistyki handlu elektronicznego

Przeszkody w realizacji wysyłek w 24h

Obsługa wysyłek w 24h rodzi pewne trudności, na które nie wszystkie przedsiębiorstwa są przygotowane. Oto niektóre z nich:

  • Rodzi potrzebę ścisłej kontroli zapasów w całej sieci logistycznej.
  • Wymaga realizacji złożonych zadań związanych z kompletacją ze względu na konieczność obsługi wielu małych jednostek ładunkowych i wąskie ramy czasowe ich wysyłki.
  • Często prowadzi do niedoboru dostępnej przestrzeni magazynowej, ponieważ towary muszą być łatwo dostępne, aby maksymalnie usprawnić proces kompletacji.
  • Wymaga wdrożenia narzędzi informatycznych w celu kompleksowej identyfikowalności ruchu towarów – zarówno przy dostawach do klienta, jak i zarządzaniu zwrotami produktów.
  • Generuje koszty logistyczne na każdym odcinku łańcucha dostaw, od wyboru dostawców, u których kupujemy zapasy, aż po tzw. ostatnią milę.

Jak przygotować magazyn do obsługi dostaw w 24h?

Z pewnością nie ma jednego stuprocentowo skutecznego sposobu organizacji magazynu do obsługi handlu elektronicznego. Istnieją jednak pewne strategie, które sprawdziły się w niektórych przedsiębiorstwach z branży, umożliwiając sprawną obsługę wysyłek w 24h. Poniżej przedstawiamy najciekawsze z nich, poparte konkretnymi przykładami.

Sprawniejsza kompletacja przy użyciu systemu WMS

Skuteczna obsługa wysyłek w 24h wymaga ograniczenia do minimum wszelkich operacji związanych z przemieszczaniem kompletowanych produktów. Odpowiedni system do zarządzania magazynem pozwala poradzić sobie z rosnącą liczbą zamówień oraz szybko i bezbłędnie je skompletować dzięki precyzyjnej kontroli danych o magazynowanych zapasach. Mając do dyspozycji oprogramowanie takie jak np. system Easy WMS, kierownik magazynu może łatwo określić priorytety, strategie kompletacji i efektywnie zorganizować pracę operatorów.

W magazynie La Ruche, francuskiego operatora logistycznego działającego w branży e-commerce, zrezygnowano z ręcznego zarządzania przygotowywaniem zamówień na rzecz wdrożenia oprogramowania Easy WMS. Pozwoliło to zwiększyć wydajność kompletacji ze 150 do 500 zamówień dziennie, co oznacza 233% wzrost.

Dodatkowo system WMS można zintegrować z innymi elementami usprawniającymi przygotowanie zamówień, np. technologią kart mikroprocesorowych (smart cards) przy kompletacji do koszyka (pick to cart), słuchawkami przy kompletacji głosowej (pick by voice) lub urządzeniami świetlnymi w systemie pick to light. Wszystko to pozwala skrócić czas trwania czynności związanych z przygotowywaniem zamówień.

WMS dla lepszej koordynacji współpracy z pozostałymi ogniwami łańcucha dostaw

W miarę jak ładunek przechodzi przez kolejne etapy łańcucha dostaw, coraz mniej czasu pozostaje do terminowej realizacji zamówienia. Aby bezpośrednio informować klienta o statusie zakupionych produktów, niezbędna jest wymiana informacji między magazynem a firmą przewozową.

W tym celu wiele przedsiębiorstw z branży e-commerce korzysta ze specjalnych aplikacji dedykowanych dla systemu WMS. Mecalux oferuje np. moduł Multi Carrier Shipping Software. Umożliwia on drukowanie etykiet wysyłkowych zgodnych z wytycznymi firmy transportowej, dzięki czemu po wydaniu z magazynu nie są konieczne żadne dodatkowe czynności przygotowawcze. Dodatkowo każdemu zamówieniu przydziela numer do śledzenia, dzięki któremu klient może sprawdzić status przesyłki bezpośrednio w aplikacji firmy kurierskiej.

Podesty i pomosty pozwalają wykorzystać każdy dostępny metr przestrzeni magazynowej

Konieczność obsługi wysyłek w ciągu jednej doby skraca czas na przygotowanie zamówień do kilku godzin, w związku z czym produkty muszą być łatwo dostępne dla pracowników magazynu. Dlatego rozwiązania oparte na regałach wysokiego składowania i systemach akumulacyjnych nie cieszą się dużą popularnością w branży. Najczęściej spotykanymi rozwiązaniami są regały półkowe montowane na podestach lub pomostach magazynowych.

Umieszczenie regałów na podestach pozwala lepiej wykorzystać dostępną przestrzeń, przy jednoczesnym zachowaniu łatwej dostępności do produktów. Na takie rozwiązanie zdecydowano się w obiekcie marki obuwniczej Pikolinos. Ten magazyn obsługujący niezliczone zamówienia dla sklepów stacjonarnych i odbiorców indywidualnych pracuje wg metody ABC – produkty o najwyższym wskaźniku rotacji rozmieszczono na najniższych poziomach, wyżej znajdują się rzadziej kupowane artykuły. Pozwala to znacznie skrócić czas transportu towarów do strefy wysyłki, a co za tym idzie – przyspieszyć realizację zamówień.

Regały półkowe z pomostami w magazynie Pikolinos
Regały półkowe z pomostami w magazynie Pikolinos

Automatyzacja transportu wewnętrznego w magazynie

Wyszukiwanie produktu przez operatora to najbardziej czasochłonny etap kompletacji. Dlatego w wielu obiektach obsługujących pilne wysyłki, a zwłaszcza w magazynach o dużej powierzchni lub kilku kondygnacjach, instaluje się urządzenia do automatycznego transportu wewnętrznego ładunków.

Przykładem takiego systemu są przenośniki pojemnikowe, które nie tylko pozwalają połączyć ze sobą obszary w obrębie jednego magazynu, ale także przyspieszyć transport ładunków między różnymi kondygnacjami. Takie rozwiązanie Mecalux zastosował w magazynie polskiej firmy Eobuwie zajmującej się internetową sprzedażą obuwia i dodatków. Pozwoliło to wyraźnie skrócić czas kompletacji realizowanej przez personel pracujący w wyznaczonych strefach zgodnie z zasadą kompletacji grupowej (batch picking). Co więcej, przenośniki ułatwiają także sortowanie zamówień w strefie konsolidacji.

Logistyka dostosowana do obsługi dostaw w 24h

Konkurencyjność w obszarze wysyłek w 24h wymaga udanej transformacji cyfrowej, ponieważ tylko dzięki niej można zaspokoić rosnące oczekiwania klientów, którzy coraz chętniej kupują produkty przez internet.

Dostosuj swoją działalność do nowych wyzwań logistycznych, skontaktuj się z nami, a nasi eksperci przeanalizują Twój magazyn pod kątem możliwych usprawnień.