Technologia RFID w logistyce pozwala usprawnić proces kompletacji zamówień

RFID w logistyce – sposób na sprawniejsze przygotowywanie zamówień

29 cze 2022

Technologia RFID w logistyce cieszy się coraz większą popularnością. Jest wykorzystywana szczególnie w procesie ręcznego przygotowania zamówień, ponieważ pozwala zwiększyć wydajność pracy order pickerów.

Technologia identyfikacji radiowej (w skrócie RFID od angielskiej nazwy radio-frequency identification) opiera się na wykorzystaniu pola elektromagnetycznego do bezprzewodowej transmisji danych przy użyciu odpowiednich anten i nadajników. Pracownicy posługują się bezprzewodowymi urządzeniami, które zapewniają łączność z informatycznym systemem magazynowym podczas przyjmowania dostaw, kompletacji zamówień, tworzenia zestawów (kitting) czy nadawania wysyłek.

Na czym polega kompletacja przy użyciu technologii RFID?

Ważną rolę w procesie kompletacji tą metodą odgrywają terminale radiowe, które przekazują magazynierom instrukcje z systemu WMS. System wskazuje np., jakie artykuły są potrzebne do konkretnego zamówienia, gdzie dokładnie się one znajdują oraz ile sztuk należy pobrać. Po wykonaniu przydzielonego zadania pracownik potwierdza tan fakt na terminalu, po czym otrzymuje kolejne instrukcje.

RFID umożliwia bezprzewodową wymianę danych między urządzeniami. Jedno z nich nadaje fale radiowe, a drugie odpowiednio reaguje na odebrany sygnał.

Ta metoda stanowi znaczny krok naprzód w porównaniu do kompletacji przy użyciu papierowych list kompletacyjnych. Posługiwanie się papierową dokumentacją jest szczególnie uciążliwe przy dużej liczbie zamówień i niesie ryzyko wystąpienia błędów w ewidencji zapasów.

Kompletacja za pomocą terminali radiowych to jeden z coraz częściej stosowanych sposobów na zwiększenie wydajności pracy order pickerów. Z raportu firmy doradczej McKinsey wynika, że technologia RFID pozwala o ok. 25% poprawić dokładność zarządzania zapasami.

Kompletacja przy użyciu technologii RFID wymaga zastosowania terminali radiowych oraz programu do zarządzania magazynem
Kompletacja przy użyciu technologii RFID wymaga zastosowania terminali radiowych oraz programu do zarządzania magazynem

Jak przebiega kompletacja przy użyciu technologii RFID?

Aby wdrożyć kompletację przy użyciu technologii RFID, należy zainwestować w odpowiedni informatyczny system magazynowy oraz terminale radiowe. Na rynku jest dostępnych wiele rozwiązań tego typu, począwszy od urządzeń instalowanych na wózkach, aż po wygodne w użyciu przenośne terminale do indywidualnej dyspozycji pracowników.

Przy obsłudze niektórych towarów magazynierzy powinni mieć wolne obie ręce. W takim przypadku doskonale sprawdzają się tzw. urządzenia nasobne, np. przypinane do paska spodni, zakładane na nadgarstek jak bransoletka lub nawet wbudowane w okulary. Ich ważną zaletą jest wygoda pracy podczas kompletacji zamówień. Do najczęściej stosowanych urządzeń nasobnych należą zestawy pick-by-voice, pierścionkowe skanery kodów kreskowych noszone na palcu oraz niewielkie komputery zakładane na rękę.

Bardzo dobre rezultaty przynosi połączenie technologii radiowej z innymi systemami wspomagania kompletacji ręcznej, np. z urządzeniami typu put-to-light. Rozwiązania te działają w oparciu o zestaw urządzeń z podświetleniem LED, które wskazują pracownikom miejsce odłożenia towarów oraz ich liczbę. Pozwala to zdecydowanie przyspieszyć cały proces oraz zredukować liczbę popełnianych błędów. Właśnie dlatego rozwiązania tego typu idealnie nadają się do obsługi zamówień na produkty o dużej i średniej rotacji.

Urządzenia typu put-to-light pozwalają usprawnić procesy kompletacji zamówień w magazynie
Urządzenia typu put-to-light pozwalają usprawnić procesy kompletacji zamówień w magazynie

Zalety kompletacji przy użyciu technologii RFID

Wdrożenie technologii RFID w magazynie to prosty sposób na optymalizację pracy. Urządzenia radiowe nie tylko pozwalają przyspieszyć proces przygotowywania zamówień, ale również umożliwiają dokładne śledzenie jego postępów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zalety kompletacji tą metodą:

  • Oszczędność kosztów – prawidłowe zarządzanie towarami i skrócenie czasu przygotowania zamówień do wysyłki pozwala ograniczyć koszty operacyjne.
  • Natychmiastowa aktualizacja stanów magazynowych – dzięki stałej komunikacji z systemem WMS można na bieżąco kontrolować ilość dostępnych zapasów oraz śledzić postępy w realizacji poszczególnych zadań.
  • Eliminacja błędów – postępując ściśle według instrukcji otrzymywanych z systemu WMS, order pickerzy wykonują powierzone im zadania szybko i bezbłędnie.
  • Wzrost wydajności – przygotowanie większej liczby zamówień w krótszym czasie oznacza nie tylko wyższą wydajność, ale też lepszą zdolność reagowania na nieprzewidziane sytuacje.

Przygotowanie zamówienia do wysyłki wymaga wyszukania odpowiednich artykułów w magazynie oraz sporządzenia listu przewozowego. Oba te zadania można znacząco usprawnić dzięki cyfrowemu zarządzaniu informacjami za pomocą technologii RFID. Wdrożenie terminali radiowych to jeden z najprostszych sposobów na przyspieszenie pracy order pickerów. Kompletacja przy użyciu tej technologii przebiega znacznie sprawniej, co w efekcie przekłada się na wyższy poziom obsługi logistycznej.

Terminale radiowe umożliwiają elektroniczne przydzielanie pracownikom zadań, bez konieczności stosowania papieru
Terminale radiowe umożliwiają elektroniczne przydzielanie pracownikom zadań, bez konieczności stosowania papieru

Co jeszcze warto wiedzieć o technologii RFID w logistyce?

Terminale radiowe są powszechnie stosowane w obiektach logistycznych ze względu na swoje liczne zalety. Mają też jednak kilka wad.

Po pierwsze rezygnacja z dokumentów papierowych na rzecz terminali nie odbywa się z dnia na dzień, lecz wymaga pewnego okresu przejściowego. Dlatego proces ten najlepiej zaplanować w okresie mniejszego natężenia pracy, aby uniknąć ewentualnych problemów i kosztownych przestojów.

Po drugie terminale radiowe wymagają dodatkowych nakładów na konserwację i naprawy w razie usterek, które mogą przydarzyć się przy intensywnej eksploatacji.

Szybka i bezbłędna kompletacja zamówień z technologią RFID

Kompletacja przy użyciu technologii RFID pozwala zwiększyć wydajność procesu przygotowywania zamówień, zwłaszcza w magazynach o zróżnicowanym asortymencie. Postępując ściśle według instrukcji otrzymywanych na terminale radiowe, order pickerzy wykonują polecenia szybko i bezbłędnie.

Nad prawidłowym przebiegiem procesu czuwa informatyczny system magazynowy (WMS), który przydziela zadania pracownikom i daje instrukcje, jak je wykonać. Mecalux posiada wieloletnie doświadczenie w opracowywaniu i wdrażaniu rozwiązań logistycznych dla firm ze wszystkich sektorów. Skontaktuj się z nami, a podpowiemy Ci, jak usprawnić procesy kompletacji zamówień w Twoim przedsiębiorstwie.