Model ship from store polega na wysyłce zamówień internetowych ze sklepu stacjonarnego

Ship from store – zmień swój sklep w niewielkie centrum dystrybucyjne

13 gru 2021

Ship from store (wysyłka ze sklepu), znana również pod nazwą in store fulfillment (kompletacja zamówień w sklepie), to strategia logistyczna powstała w kontekście zjawiska omnichannel. Strategia omnichannel zmusiła firmy, zwłaszcza z sektora sprzedaży detalicznej, do synchronizacji wszystkich zapasów w celu zapewnienia elastycznej logistyki i umożliwienia w ten sposób dystrybucji zamówień internetowych z dowolnego magazynu, centrum dystrybucyjnego lub sklepu stacjonarnego

W firmach, których celem jest pobudzenie sprzedaży i zaspokojenie potrzeb klientów, strategia ship from store może sprawdzić się doskonale. Zwłaszcza w przypadku, gdy danego produktu zabraknie wśród zapasów zgromadzonych w magazynie, lecz znajduje się w sklepie, lub gdy zajdzie potrzeba przyspieszenia wysyłki określonych zamówień. W jaki sposób można przekształcić sklep stacjonarny w niewielkie centrum dystrybucyjne? Jakie przynosi to korzyści? Z jakimi wiąże się niedogodnościami? Wyjaśnimy to w dalszej części artykułu. 

Co to jest „ship from store”?

Ship from store to strategia logistyczna polegająca na wysyłce zamówień klientów ze sklepu stacjonarnego zamiast z magazynu. Zanim powstała, wszelkimi procesami logistycznymi dotyczącymi dystrybucji zamówień sektora e-commerce zajmował się magazyn przygotowany do składowania i wydawania dużej liczby towaru. 

Centrum dystrybucyjne z całą pewnością oferuje doskonałe możliwości logistyczne, zwłaszcza pod względem zarządzania zapasami oraz pojemności magazynowej, lecz nie obsługuje dostaw tak szybko, jak ma to miejsce w przypadku wysyłki towaru z miejsca położonego w niewielkiej odległości od klienta.

Wraz z utrwaleniem strategii omnichannel i koniecznością poprawy obsługi klienta w celu zwiększenia sprzedaży firmy zaczęły doceniać wartość dystrybucji artykułów bezpośrednio ze sklepów stacjonarnych. Dzięki temu zyskują dwie istotne korzyści o kluczowym znaczeniu w modelu omnichannel: zwiększenie dostępności zapasów i skrócenie czasu dostawy.

Strategia „ship from store” przyczynia się do skrócenia czasu dostawy w ramach ostatniej mili

Strategia „ship from store” przyczynia się do skrócenia czasu dostawy w ramach ostatniej mili

Korzyści płynące ze strategii „ship from store”

Istnieje wiele zalet przystosowania sklepu stacjonarnego i przekształcenia go w niewielkie centrum dystrybucyjne: 

  • Zapobieganie brakom zapasów w magazynie. Dostępność towaru zwiększa się dzięki połączeniu zapasów w magazynie z zapasami składowanymi w sklepie. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia braku zapasów w magazynie prowadzącego nie tylko do utraty sprzedaży, ale również do nadszarpnięcia wizerunku firmy w oczach klienta.
  • Wzrost sprzedaży. Strategia ship from store umożliwia zwiększenie obrotów poprzez możliwość realizacji zamówienia z punktu innego niż magazyn.
  • Skrócenie terminów dostaw. W przypadku wysłania zamówienia z lokalizacji położonej bliżej klienta dostawę można zrealizować znacznie szybciej. 
  • Lepsza możliwość reakcji. Sklepy i magazyny współpracują w jednym wspólnym celu. Oznacza to, że logistyka firmy jest odpowiednio przygotowana na gwałtowny wzrost zapotrzebowania. W przypadku przeciążenia jednego magazynu niezbędne wsparcie zapewni mu inny obiekt lub sklep.
  • Zwiększenie satysfakcji klienta. Użytkownicy zyskują szerszy katalog produktów, dzięki temu rzadziej odchodzą do konkurencji. Ponadto otrzymują zamówione artykuły w znacznie krótszym czasie, co ma ogromne znaczenie dla klienta sektora e-commerce przyzwyczajonego do natychmiastowej obsługi. 
  • Skalowalność i możliwość dostosowania logistyki. Rozwój firmy pozostaje bez wpływu na logistykę, która efektywnie potrafi sprostać zmianom i potrzebom ciągle zmieniającego się rynku.

Stawiając na strategię ship from store, zyskasz możliwość dostaw produktów z najbliższego sklepu stacjonarnego, skracając w ten sposób czas dostawy, zwiększając obroty i satysfakcję klientów. 

Strategia „ship from store” zapobiega brakom zapasów w magazynie i umożliwia zwiększenie sprzedaży w internecie
Strategia „ship from store” zapobiega brakom zapasów w magazynie i umożliwia zwiększenie sprzedaży w internecie

Wyzwania i wady związane ze strategią „ship from store”

Przyjęcie strategii ship from store przynosi szereg korzyści. Niestety wiąże się również z pewnymi wadami, które każda firma powinna uwzględnić: 

  • Optymalizacja przestrzeni. Każdy sklep stacjonarny dysponuje ograniczoną ilością miejsca. W związku z tym ogromnie istotna jest optymalizacja przestrzeni użytkowej w sklepie w celu zarządzania większą liczbą produktów. 
  • Klienci internetowi a klienci fizyczni. Jeżeli produkty oferowane przez sklep są również dostępne na stronie internetowej, może dojść do sytuacji, w której ten sam produkt zostanie jednocześnie zakupiony przez klienta sklepu stacjonarnego i internetowego. Konieczne jest ustalenie reguł zapobiegających takim sytuacjom.
  • Zarządzanie opakowaniami. Czynności związane z pakowaniem towaru mogą być skomplikowane. Oprócz niezbędnej przestrzeni na przechowywanie produktów sklep powinien zapewnić miejsce na potrzebne opakowania do wysyłki produktu w jak najkrótszym czasie, w tym materiały eksploatacyjne, systemy wypełniania i zabezpieczania pudeł itp. 
  • Szkolenie personelu. Obsługa klienta w sklepie stacjonarnym wymaga innego zbioru cech osobowych oraz wiedzy niż kompletacja zamówień i zarządzanie nimi. Należy zatem zapewnić pracownikom niezbędne szkolenia w zakresie technik sprzedażowych i metod obsługi klienta.
  • Synchronizacja zapasów. Zapasy zgromadzone w magazynie powinny być zsynchronizowane z zapasami składowanymi w sklepie stacjonarnym. W tym celu zalecamy wdrożenie oprogramowania do zarządzania magazynem, np. Easy WMS
  • Obsługa logistyczna. W modelu ship from store zamówienia internetowe gromadzone w sklepie stacjonarnym muszą być realizowane z taką samą efektywnością, jak te obsługiwane przez magazyn firmy bądź doświadczonego operatora logistycznego. Niezbędna jest zatem w tym celu odpowiednio skoordynowana logistyka.

Wysyłka zamówień produktów zakupionych przez użytkowników sklepu internetowego ze sklepu stacjonarnego nie jest zadaniem tak prostym, jak mogłoby się to wydawać. Firma może zastosować określoną strategię logistyczną, lecz w przypadku jej nieskuteczności lub niespełnienia oczekiwań przyniesie ona skutki odwrotne od zamierzonych. 

Technologia wykorzystywana w strategii „ship from store”

Celem skutecznej strategii ship from store jest umożliwienie przygotowania wszystkich zamówień wprowadzonych do systemu zarówno z centrum dystrybucyjnego, jak i ze sklepu stacjonarnego. Dlatego też niezbędna jest synchronizacja obu zbiorów zapasów za pomocą oprogramowania
 
Easy WMS firmy Mecalux zawiera moduł Store Fulfillment, łączący WMS magazynu z terminalami w punktach sprzedaży. Jego zadaniem jest kontrola wszystkich zapasów w czasie rzeczywistym oraz synchronizacja kompletacji, odnawiania zapasów, przewozu towaru między sklepami oraz zwrotów.
 
Ponadto, aby skutecznie zarządzać sklepem internetowym Easy WMS zawiera moduł Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration, za pomocą którego łączy WMS z głównymi platformami handlowymi i platformami e-commerce na rynku (m.in. PrestaShop, Amazon, eBay). Wreszcie, w celu uproszczenia zarządzania ostatnią milą, Easy WMS oferuje moduł Multi Carrier Shipping Software zapewniający współpracę magazynu z różnymi agencjami transportowymi. Jego zadaniem jest organizowanie pakowania zamówionych artykułów, drukowanie listu przewozowego dla każdego zlecenia wydania towaru oraz generowanie etykiet dla przewoźnika, a także numeru śledzenia przesyłki służącego klientowi do monitorowania stanu zamówienia.

Moduł Store Fulfillment firmy Mecalux przyczynia się do skutecznej realizacji strategii „ship from store”
Moduł Store Fulfillment firmy Mecalux przyczynia się do skutecznej realizacji strategii „ship from store”

Jak skutecznie sprostać wyzwaniom modelu omnichannel

Pierwszym krokiem w kierunku zapewnienia skutecznej strategii omnichannel jest ujednolicenie zapasów we wszystkich magazynach i sklepach stacjonarnych firmy. W tym celu wielu sprzedawców detalicznych wdraża i modernizuje strategie logistyczne z myślą o przekształceniu sklepów stacjonarnych w niewielkie centra dystrybucyjne. 

Strategia ship from store zapobiega utracie sprzedaży, a także umożliwia skrócenie terminów dostaw i zwiększenie satysfakcji klientów. Dzięki temu zyskujesz o wiele bardziej elastyczny, konkurencyjny łańcuch dostaw, który sprawnie stawi czoła wszelkim zmianom popytu na rynku. Jeżeli chcesz zsynchronizować swój magazyn ze sklepami stacjonarnymi, aby sprostać wyzwaniom związanym z handlem e-commerce i zdobyć lojalność klientów, koniecznie skontaktuj się z firmą Mecalux. Nasza firma zapewni Ci rozwiązanie logistyczne najlepiej dostosowane do Twoich potrzeb.