Ship to store polega na dostarczaniu zamówień do sklepów stacjonarnych, skąd odbierają je klienci

Co to jest „ship to store”?

25 sierpnia 2022

Ship to store, czyli dostawa do sklepu, jest alternatywą dla wysyłki zamówień online bezpośrednio do klienta w ramach logistyki omnichannel. Omnichannel zakłada zmianę modelu biznesowego wielu firm, które muszą wdrożyć różne kanały sprzedaży w ramach jednej usługi, aby zapewnić klientom najlepsze doświadczenie zakupowe. Dlatego też model ship to store może okazać się idealnym rozwiązaniem dla szukających złotego środka między wydajnością logistyczną a świadczeniem konkurencyjnych usług.

Metoda ship to store polega na wysyłce zamówień online do sklepów stacjonarnych, skąd kupujący odbierają zakupione produkty. Zamiast dostarczać zamówienie na adres wybrany przez klienta – np. miejsce zamieszkania lub punkt odbioru – firma oferuje możliwość bezpłatnego odbioru produktów w najbliższym sklepie.

W kontekście logistyki omnichannel opcja ship to store jest powszechną praktyką wśród czołowych marek, aby zredukować skutki ostatniej mili, które, jak podają badania przeprowadzone przez firmę konsultingową Deloitte, mogą stanowić od 30 do 35% całkowitego kosztu transportu. Dzięki wysyłkom ship to store optymalizuje się czas rozładunku samochodów dostawczych, ponieważ zamówienia są dostarczane tylko do jednego punktu.

Ship to store pozwala ograniczyć koszty ostatniej mili
Ship to store pozwala ograniczyć koszty ostatniej mili

Różnice między ship to store a ship from store

Chociaż terminy ship to store i ship from store są podobne, odnoszą się do różnych odmian logistyki omnichannel. Jak już wcześniej wspominaliśmy, w przypadku formy doręczenia ship to store producent wysyła zamówienie z magazynu lub centrum dystrybucyjnego do najbliższego sklepu stacjonarnego, skąd klient odbiera je w niewielkim przedziale czasowym.

Z kolei strategia logistyczna ship from store zakłada, że to sklep stacjonarny jest rdzeniem procesu zakupu – stamtąd zamówienie jest wysyłane na adres podany przez klienta. Zarządzanie wysyłkami ze sklepu umożliwia zapewnienie dostępności towarów, a przede wszystkim krótki czas wysyłki. Jednocześnie stanowi wyzwanie dla firm, jako że sklepy stacjonarne przybierają również rolę magazynów łączących klientów tradycyjnych i cyfrowych. Ta zmiana funkcji wymaga od sklepów prowadzenia skrupulatnej kontroli stanów magazynowych, wydajnego zarządzania pakowaniem zamówień oraz zoptymalizowania przestrzeni składowania.

Podobnie często myli się ship to store ze strategią BOPISbuy online, pick up in store. Różnica jest niewielka – w modelu BOPIS zamówienia nie są wysyłane z głównego magazynu ani centrum dystrybucyjnego do sklepu stacjonarnego. To klient musi udać się do punktu sprzedaży, w którym produkt jest dostępny. Natomiast w przypadku doręczenia ship to store firma wysyła zamówienia do sklepu stacjonarnego położonego najbliżej miejsca zamieszkania klienta, co wiąże się ze wcześniejszym transportem towaru.

Wpływ strategii ship to store na logistykę

Model omnichannel zrewolucjonizował tradycyjne procesy logistyczne nie tylko poprzez zwiększenie liczby kanałów sprzedaży online i tradycyjnych, ale również zintegrowanie ich ze sobą w celu zapewnienia klientom jak najlepszego doświadczenia użytkownika.

Ship to store przysparza firmom trudności logistycznych. Jak zaznaczono w analizie How offering a ship to store option comes at a cost przeprowadzonej przez szkołę biznesu Kellogg School of Management (USA): „klienci wybierający opcję dostawy do sklepu (ship to store) mogą zamówić dowolny produkt na stronie internetowej sprzedawcy detalicznego i odebrać go w pobliskim sklepie, nawet jeśli zamówiony towar nie jest tam sprzedawany”.

Strategia omnichannel zrewolucjonizowała tradycyjne procesy logistyczne
Strategia omnichannel zrewolucjonizowała tradycyjne procesy logistyczne

Jedną z form optymalizacji kosztów doręczenia jest zastosowanie strategii typu ship to store, która ogranicza trasy pokonywane przez samochody dostawcze. Ponadto ten model logistyczny umożliwia sprzedawcy sprowadzenie kupującego do sklepu, aby zachęcić go do złożenia większej liczby zamówień. Doręczenie produktu w sklepie prowadzi do interakcji między klientem końcowym a marką, zwiększając komunikację między nimi, a w efekcie, umożliwiając oferowanie spersonalizowanych usług.

Według artykułu The Value of Launching Omni-Channel Services, opublikowanego przez profesorów z Uniwersytetu w Clemson w Karolinie Południowej (USA): „zastosowanie darmowej usługi wysyłki do sklepu (ship to store) sprowadza klientów do lokalnych sklepów w celu odebrania paczki, co z kolei zwiększa liczbę wizyt w stacjonarnym punkcie sprzedaży”.

Wydajna strategia ship to store dzięki oprogramowaniu magazynowemu

Manualne zarządzanie zamówieniami w przypadku strategii ship to store może prowadzić do częstych pomyłek. Dlatego też firmy, które stosują model omnichannel, wdrażają cyfrowe oprogramowanie, które koordynuje wszystkie operacje – zarówno w magazynie, jak i w sklepie.

Zaawansowany program zarządzający, taki jak system zarządzania magazynem (WMS), organizuje przygotowanie i wysyłkę zamówień, aby zostały one dostarczone do sklepu, spełniając wszystkie warunki uzgodnione z klientem. Cyfrowa kontrola stanu magazynowego jest niezbędna do zapewnienia usług logistycznych na wysokim poziomie, przekładających się na dobre doświadczenie zakupowe klientów.

System Easy WMS firmy Mecalux posiada zaawansowaną funkcję, która automatyczne uzupełnia towary w sklepach – Store Fulfillment. Jest to moduł oprogramowania magazynowego, który synchronizuje stan magazynu centralnego i poszczególnych punktów sprzedaży, aby zapewnić dostępność towarów w dowolnym momencie. Dzięki temu systemowi zamówienia ship to store, czyli takie, które wiążą się z transportem produktów z magazynu do sklepu, mają niewielki wpływ na stan magazynowy. Dzieje się tak, ponieważ system tworzy dla sklepu zapas zabezpieczający w celu przygotowania zamówień przychodzących.

Moduł Store Fulfillment systemu Easy WMS synchronizuje zadania wykonywane w magazynie i sklepach stacjonarnych
Moduł Store Fulfillment systemu Easy WMS synchronizuje zadania wykonywane w magazynie i sklepach stacjonarnych

Ship to store – zagrożenie czy szansa?

Przyjęcie strategii ship to store w logistyce może przynieść dostrzegalne zmiany w planowaniu logistycznym. Właściwie zarządzana strategia umożliwia przedsiębiorcom świadczenie kompleksowych usług w zakresie sprzedaży. Stanowi też nowy sposób zdobywania klientów.

Jednym z kluczowych elementów pomyślnego wdrożenia modelu ship to store jest zautomatyzowanie zarządzania operacjami, aby zapobiec powstawaniu błędów, oraz koordynowanie poszczególnych ogniw łańcucha dostaw, jakimi są m.in. producenci, dostawcy czy klienci. Oprogramowanie Easy WMS jest doskonałym narzędziem do zoptymalizowania czynności w ramach logistyki omnichannel i maksymalnego zwiększenia wydajności zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w magazynie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat korzyści, jakie może przynieść Twojej logistyce system Easy WMS, skontaktuj się z nami. Nasi eksperci doradzą Ci w wyborze najlepszego rozwiązania dla Twojej firmy.