Unified commerce łączy sklepy stacjonarne, internetowe oraz aplikacje mobilne w jednej zintegrowanej platformie

Unified commerce – więcej niż omnichannel

03 lut 2022

Strategia unified commerce to kolejny etap rozwoju strategii omnichannel, którego podstawowym celem jest zapewnienie sprawnej komunikacji między firmą a klientem dzięki jednolitemu zarządzaniu poszczególnymi kanałami sprzedaży.

Unified commerce przenosi zarządzanie sprzedażą omnichannel na wyższy poziom, umożliwiając komunikację z klientami za pośrednictwem jednej platformy. Chodzi o to, by uzyskać możliwość centralnego i zunifikowanego zarządzania interakcjami klienta ze sklepami stacjonarnymi, internetowymi oraz aplikacjami mobilnymi, co pozwoli klientowi płynnie i bezproblemowo zmieniać kanały w dowolnym momencie, zależnie od aktualnych potrzeb.

Czym jest unified commerce

Unified commerce to proces zmierzający do pełnej integracji wszystkich kanałów sprzedaży i komunikacji z klientami. Zakłada wykorzystanie jednej platformy umożliwiającej dostęp do ogółu informacji biznesowych, w tym bieżące śledzenie działalności poszczególnych kanałów oraz prowadzenie kompleksowej kontroli zapasów.

Innymi słowy, przyjęcie jednolitej platformy zarządzania w ramach unified commerce zapewnia spójne doświadczenie klienta w kontakcie z firmą, niezależnie od tego, czy jest to kontakt fizyczny, czy wirtualny. Omawiane rozwiązanie umożliwia:

  • Gromadzenie wszystkich danych powstających w trakcie procesu sprzedaży niezależnie od kanału.
  • Bieżący dostęp do wszystkich informacji na temat zapasów niezależnie od ich lokalizacji.
  • Wgląd w globalne wskaźniki KPI, dzięki czemu łatwiej wykrywać ewentualne błędy i problemy w sprzedaży stacjonarnej, internetowej i łączonej.
  • Poprawę poziomu obsługi – klient ma pełną swobodę wyboru kanału komunikacji, punktu odbioru zamówienia czy warunków zwrotu zakupionych towarów.

Taka strategia sprzedaży i obsługi wzmacnia interakcję z klientem, zapewniając lepsze ogólne doświadczenie zakupowe.

Strategia unified commerce na pierwszym miejscu stawia wygodę klienta w procesie zakupowym
Strategia unified commerce na pierwszym miejscu stawia wygodę klienta w procesie zakupowym

Unified commerce a omnichannel

Podstawowa różnica między sprzedażą omnichannel a unified commerce polega na stopniu integracji zarządzania. W modelu dystrybucji omnikanałowej firmy korzystają zazwyczaj z wielu różnych narzędzi, które w ogóle się ze sobą nie komunikują lub wymieniają dane tylko w pewnym ograniczonym zakresie. W przypadku unified commerce wszystkie kanały sprzedaży są połączone w jedną platformę, która zapewnia scentralizowane zarządzanie informacjami. Tak więc podstawowa różnica między omawianymi modelami tkwi w strukturze cyfryzacji przedsiębiorstwa: unified commerce opiera się na koordynacji wszystkich kanałów w ramach pojedynczej platformy.

Takie rozwiązanie pozwala uniknąć kosztownych pomyłek często występujących przy korzystaniu z odrębnych systemów, np. sprzedaży artykułów, których nie ma już na stanie, choć widnieją w ewidencji w wyniku problemów z komunikacją. Przy zarządzaniu za pośrednictwem jednego systemu tego typu sytuacje praktycznie się nie zdarzają, co gwarantuje wyższy poziom obsługi i satysfakcji klientów.

Zarówno w sprzedaży omnikanałowej, jak i w unified commerce, przede wszystkim liczy się klient. O ile jednak w przypadku strategii omnichannel chodzi wyłącznie o połączenie wszystkich kanałów komunikacji z klientem celem podniesienia poziomu obsługi, o tyle w unified commerce podstawowym celem jest centralizacja zarządzania, która w założeniu ma zapewnić jak najlepsze doświadczenia zakupowe.

Oprogramowanie do obsługi unified commerce umożliwia bieżący dostęp do ogółu informacji dotyczących prowadzonej działalności
Oprogramowanie do obsługi unified commerce umożliwia bieżący dostęp do ogółu informacji dotyczących prowadzonej działalności

Oprogramowanie magazynowe dla unified commerce

Informatyczny system magazynowy Easy WMS opracowany przez firmę Mecalux umożliwia integrację z dowolną platformą unified commerce celem poprawy doświadczenia zakupowego klientów. Program oferuje szereg zaawansowanych funkcji usprawniających zarządzanie zamówieniami w handlu elektronicznym, magazynowanie i przygotowanie zamówień, a także wymianę towarów między różnymi sklepami stacjonarnymi i magazynami przedsiębiorstwa.

Dodatkowe moduły, m.in. Store Fulfillment, WMS dla e-commerce czy Marketplaces & Ecommerce Platforms Integration, zapewniają lepszą komunikację z użytkownikami i wydajną obsługę logistyczną. Te zaawansowane funkcjonalności zaprojektowano pod kątem optymalizacji szeregu zadań w ramach zarządzania zamówieniami w e-commerce, m.in. doboru ścieżki kompletacji, pakowania zamówień czy transportu zapasów między magazynem a punktami sprzedaży.

Zastosowane rozwiązania informatyczne opierają się na technologii z powodzeniem wykorzystywanej w unified commerce. Easy WMS gromadzi wszystkie informacje logistyczne generowane w magazynie i współdzieli je za pośrednictwem platformy unified commerce. Dzięki temu dane i wskaźniki KPI obiektu logistycznego są dostępne dla pozostałych działów przedsiębiorstwa, które na ich podstawie mogą opracowywać nowe sposoby poprawy jakości obsługi i ogólnych doświadczeń zakupowych klientów.

 

Unified commerce – integracja kanałów w ramach jednej platformy

Unified commerce stanowi kolejny krok naprzód w kierunku cyfryzacji procesów mającej na celu poprawę jakości obsługi. To dalszy etap rozwoju dystrybucji omnichannel, który zakłada integrację wszystkich kanałów oraz scentralizowane zarządzanie w ramach jednej platformy.

Mecalux oferuje szeroki wybór dodatkowych rozwiązań cyfrowych dla unified commerce, które pozwalają sprawniej radzić sobie z wyzwaniami handlu elektronicznego. Jeżeli chcesz poprawić wydajność procesów w swoim przedsiębiorstwie, koniecznie skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści doradzą Ci, jakie rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w Twoim biznesie.