Zarządzanie logistyką polega na organizacji przepływu ładunków w magazynie

Zarządzanie logistyką – sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej

25 maj 2022

Zarządzanie logistyką polega na organizacji zapasów i przepływu towarów w magazynie w taki sposób, aby zredukować koszty i czas przygotowania zamówień do wysyłki. Sprawne zarządzanie logistyką i handlem może być dobrym sposobem na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Prawidłowa organizacja procesów logistycznych to również pierwszy krok w kierunku wydajnej obsługi klienta.

Logistyka jest dziś absolutnym priorytetem dla firm, które na pierwszym miejscu stawiają zarządzanie surowcami i produktami oraz jakość dostaw.

Na czym polega zarządzanie logistyką w przedsiębiorstwie?

Zarządzanie logistyką obejmuje planowanie magazynowania i transportu towarów do punktów dystrybucji. Dotyczy to całości procesów, od momentu przyjęcia surowców do produkcji (lub artykułów od dostawców), aż do realizacji zamówień.

Zapewnienie sprawnej logistyki wymaga dobrej współpracy między różnymi działami przedsiębiorstwa. Wiele zależy od rodzaju prowadzonej działalności i znaczenia łańcucha dostaw w strategii biznesowej. Zarządzanie logistyką można zlecić firmie zewnętrznej lub uwzględnić w obowiązkach działu handlowego. Można też utworzyć osobny dział współpracujący z produkcją.

Zależnie od szczególnych potrzeb przedsiębiorstwa zarządzanie logistyką może obejmować szeroki zakres procesów, np. projektowanie układu magazynu, kontrolę pracy w obiekcie logistycznym, optymalizację przygotowania zamówień, wybór urządzeń do obsługi towarów, czy kontrolę stanu magazynowego.

Dlatego też niezbędni są różnego rodzaju specjaliści, m.in. ds. łańcucha dostaw zapewniający koordynację przepływu towarów, ds. zarządzania zapasami kontrolujący stany magazynowe, dyrektorzy operacyjni odpowiedzialni za sprawną organizację logistyki oraz kierownicy magazynu organizujący codzienną pracę w obiektach logistycznych. Celem koordynacji działań i zapewnienia efektywnej strategii logistycznej w przedsiębiorstwach o złożonym łańcuchu dostaw niezbędne jest zatrudnienie doświadczonego Supply Chain Managera.

Kierownik magazynu nadzoruje codzienną pracę w obiekcie logistycznym
Kierownik magazynu nadzoruje codzienną pracę w obiekcie logistycznym

Cele zarządzania logistyką

Prawidłowe zarządzanie logistyką ma zapewnić wydajne działanie łańcucha dostaw, a w rezultacie osiągnięcie następujących celów:

  • Redukcja kosztów. Racjonalne korzystanie z zasobów logistycznych pozwala zmniejszyć koszty, co przekłada się na wyższy zysk dla przedsiębiorstwa. Ten cel można osiągnąć poprzez optymalizację procesów, np. wyposażenie magazynu w system pick-by-light, dzięki któremu order pickerzy mogą szybciej przygotować zamówienia do wysyłki.
  • Skrócenie czasów dostawy zamówień. Szybka obsługa i błyskawiczna realizacja dostaw to klucz do satysfakcji klienta. Dlatego przedsiębiorcy starają się do maksimum usprawnić przepływ towarów, stosując np. cross-docking, który polega na wysyłce otrzymanych towarów z pominięciem etapu magazynowania.
  • Poprawa konkurencyjności firmy. Zarządzanie logistyką to nie tylko organizacja przepływu towarów. Sprawna wysyłka zamówień i możliwość śledzenia produktów pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji.
  • Optymalizacja zarządzania zapasami. Zapasy magazynowe to jeden z kluczowych aktywów każdego przedsiębiorstwa. Utrzymywanie ich na odpowiednim poziomie zapewnia wydajną obsługę i pozwala uniknąć kosztownych błędów logistycznych wynikających z nieprawidłowego planowania (zapas nadmierny lub brak zapasów w magazynie).
  • Maksymalna wydajność. Zarządzanie logistyką ma zapewnić maksymalną wydajność wszystkich procesów m.in. poprzez eliminację zbędnych czynności. Obsługę klienta można poprawić poprzez wprowadzenie rozwiązań usprawniających pracę magazynu (automatyzacja logistyki).
  • Ochrona środowiska. Zielona logistyka nabiera tempa. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie rozwiązań pozwalających obniżyć negatywny wpływ działalności na środowisko. Chodzi m.in. o sortowanie odpadów nadających się do ponownego przetworzenia czy redukcję zużycia papieru dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów pod kontrolą systemu WMS.

Nadrzędnym celem zarządzania logistycznego jest zapewnienie ścisłej kontroli towarów, co umożliwi poprawę jakości obsługi klienta, zaspokojenie popytu i zdobycie przewagi nad konkurencją.

Obszary zarządzania logistyką

Podobnie jak wyodrębniamy rożne rodzaje logistyki, tak samo zarządzanie logistyką można podzielić na pewne obszary w zależności od etapu łańcucha dostaw:

  • Zarządzanie logistyką dostaw. Obejmuje organizację procesów niezbędnych do zapewnienia sprawnej dystrybucji towarów zgodnie z ustalonymi warunkami. Przykładowo zarządzanie logistyką dostaw w firmie z branży spożywczej odpowiada za składowanie i transport produktów w temperaturze umożliwiającej zachowanie ich właściwości.
  • Zarządzanie logistyką dystrybucji towarów. Na tym etapie łańcucha dostaw najważniejsza jest optymalizacja dystrybucji towarów, która obejmuje szereg czynności, począwszy od sortowania produktów ładowanych na pojazdy, poprzez planowanie tras przewozu, aż po rozładunek w punkcie docelowym.
  • Zarządzanie logistyką produkcji. Produkcja wymaga skrupulatnego planowania dostaw surowców. W tym celu niezbędna jest ścisła kontrola procesów oraz optymalna koordynacja współpracy magazynu z zakładem produkcyjnym.
  • Zarządzanie logistyką zwrotną. Ten obszar zarządzania zajmuje się organizacją zwrotów towarów do sprzedawcy lub producenta. Logistyka zwrotna ma na celu odzyskanie kosztów produktu lub jego prawidłową utylizację.
  • Zarządzanie logistyką międzynarodową. W przypadku przedsiębiorstw działających w wielu krajach zarządzanie logistyką obejmuje także międzynarodowy transport towarów. Wymaga to odpowiedniej organizacji zapewniającej bezpieczny i bezbłędny przewóz.

Skuteczne zarządzanie logistyką opiera się na zaawansowanej kontroli wszystkich procesów w łańcuchu dostaw, co pozwala zwiększyć poziom satysfakcji klienta, a w rezultacie wzmocnić renomę przedsiębiorstwa.

Wskaźniki dotyczące zarządzania logistyką

Wydajne zarządzanie logistyką wymaga szczegółowej analizy wszystkich procesów zachodzących w łańcuchu dostaw. Można je skutecznie monitorować przy użyciu dedykowanych wskaźników.

Wskaźniki te (z ang. key performance indicatorsKPI) pozwalają mierzyć wydajność logistyki na podstawie wyników analizy procesów, takich jak przyjęcia i magazynowanie towarów, inwentaryzacja czy wysyłka zamówień. Dzięki tym danym można wykryć ewentualne problemy, obliczyć stopień konkurencyjności przedsiębiorstwa, skrócić czas realizacji procesów, poprawić gospodarowanie zasobami i zredukować koszty zarządzania.

Do pomiaru wskaźników zarządzania logistyką najlepiej skorzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Mecalux opracował w tym celu moduł Supply Chain Analytics Software, czyli rozszerzenie systemu Easy WMS, które pozwala przeglądać i analizować procesy przy podejmowaniu strategicznych decyzji. Rozwiązanie wykorzystuje technologię big data do klasyfikacji danych na temat poszczególnych operacji magazynowych i przekształcania ich na wskaźniki KPI.

Wskaźniki dotyczące zarządzania logistyką ułatwiają podejmowanie decyzji w procesach ciągłego doskonalenia
Wskaźniki dotyczące zarządzania logistyką ułatwiają podejmowanie decyzji w procesach ciągłego doskonalenia

Zarządzanie logistyką jako wartość dodana

Główny wpływ na wizerunek firmy ma to, w jaki sposób klienci postrzegają jej produkty i usługi. Zarządzanie logistyką pozwala uzyskać przewagę nad konkurencją dzięki obniżeniu kosztów (co ma bezpośredni wpływ na cenę sprzedaży) i skróceniu czasu realizacji zamówień.

Działania te wymagają jednak ścisłej kontroli wszystkich procesów w łańcuchu dostaw. Dlatego warto skorzystać z nowoczesnych rozwiązań technologicznych zapewniających pełny ogląd sytuacji w magazynie. Mecalux od lat opracowuje programy, które ułatwiają optymalizację procesów i na bieżąco dostarczają informacje na temat wydajności obiektów logistycznych. Skontaktuj się z nami, aby poznać zalety naszych rozwiązań i dowiedzieć się, jak mogą one usprawnić logistykę w Twoim przedsiębiorstwie.