Wózek widłowy boczny to urządzenie transportu bliskiego ułatwiające transport ładunków dłużycowych

Wózek widłowy boczny – transport ładunków dłużycowych

28 mar 2023

Wózki widłowe boczne to pojazdy stosowane w transporcie bliskim w magazynach, gdzie składuje się artykuły o znacznej długości takie jak profile, rury czy deski.

Te urządzenia transportu bliskiego zapewniają sprawne i bezpieczne przemieszczanie ładunków niespaletyzowanych między poszczególnymi strefami obiektu logistycznego. Bogata oferta tego rodzaju pojazdów dostępna na rynku może zaspokoić wymagania logistyczne każdego klienta.

Wózek widłowy boczny – definicja i zastosowania

Wózek widłowy boczny to środek transportu bliskiego służący do przewożenia ładunków ze strefy przyjęć do konkretnej lokalizacji na regale lub z linii produkcyjnych do strefy magazynowania. Chociaż wózki te mogą transportować palety, ich głównym przeznaczeniem jest transport ładunków dłużycowych, np. desek, prętów stalowych, profili czy rur.

Wózki widłowe boczne pracują zazwyczaj we wnętrzach, jednak mogą być również stosowane w magazynach otwartych. Są jednym z przykładów wózków widłowych wysokiego składowania, których koła mogą skręcać się pod kątem 90 stopni. W tego rodzaju urządzaniach widły nie są montowane z przodu, lecz w części bocznej pojazdu. Dzięki tym dwóm zmianom w konstrukcji wózki mogą podnosić ładunki bokiem i transportować je w węższych korytarzach.

Zalety wózka widłowego bocznego

Wózki widłowe boczne mają niewątpliwą przewagę nad zwykłymi wózkami widłowymi: mogą przewozić produkty o dużej objętości i ładunki dłużycowe. Wózki te pracują w węższych korytarzach, dzięki czemu powierzchnia magazynowa może być większa.

Wózki widłowe boczne są jednym z najbezpieczniejszych środków transportu bliskiego do przewozu ładunków takich jak deski, profile stalowe czy rury. Ich budowa pozwala ograniczyć ryzyko uszkodzenia zarówno ładunków, jak i systemów składowania. Co więcej, poruszają się bokiem, co zwiększa widoczność podczas jazdy i pozwala uniknąć podnoszenia ładunku nad głową operatora. W odróżnieniu od zwykłych wózków widłowych wózki widłowe boczne pobierają ładunki ze swojej lewej lub prawej strony, a to zapewnia operatorom większą widoczność w trakcie wykonywanego manewru.

Wózki widłowe boczne transportują ładunki dłużycowe w węższych korytarzach, co pozwala zwiększyć pojemność magazynu
Wózki widłowe boczne transportują ładunki dłużycowe w węższych korytarzach, co pozwala zwiększyć pojemność magazynu

Zastosowania wózków widłowych bocznych

Wózki widłowe boczne są stosowane do składowania ładunków dłużycowych na regałach znajdujących się wewnątrz hali magazynowej. Najczęściej są na wyposażeniu firm, które w transporcie bliskim przewożą długie elementy takie jak rury, profile czy listwy. Stosuje się je również w centrach logistycznych, do których trafiają ładunki o wymiarach uniemożliwiających paletyzację, np. płyty drewniane czy arkusze blachy, oraz tam, gdzie wykonuje się cross-docking zamówień zawierających ładunki dłużycowe.

W takich obiektach część posadzki służy jako pole odkładcze, czyli miejsce składowania tymczasowego. Strefę buforową w magazynie obsługują wówczas wózki widłowe boczne.

Systemem magazynowym, który najlepiej odpowiada specyfice pracy wózków widłowych bocznych, są regały wspornikowe. System ten, składający się z podstaw, kolumn i ramion, można dostosować do magazynów różnego typu oraz do ładunków dłużycowych o różnych wymiarach. Projekt regałów wspornikowych umożliwia operatorom bezpośredni dostęp do ładunków za pomocą wózków widłowych bocznych lub innych środków transportu bliskiego.

Aby zwiększyć pojemność magazynu, można też zamontować regały tego rodzaju na ruchomych podstawach. W tym przypadku wózki widłowe boczne wjeżdżają jedynie do korytarza roboczego wybranego przez operatora za pomocą pilota.

Przykład zastosowania wózka bocznego

Giménez Ganga, lider na rynku rozwiązań w zakresie ochrony przeciwsłonecznej, w swoim magazynie nieopodal Alicante korzysta z wózków widłowych bocznych, którymi transportuje profile aluminiowe o długości od 5 do 7 metrów. Produktów tej długości nie można składować na paletach, dlatego wymagają one odpowiedniego systemu magazynowania i transportu.

Chcąc zmodernizować swój magazyn, Giménez Ganga zdecydował się na montaż przesuwnych regałów wspornikowych – rozwiązanie optymalizujące powierzchnię magazynową bez utraty bezpośredniego dostępu do ładunków. „Dzięki przesuwnym regałom wspornikowym Mecaluxu zwiększyliśmy pojemność magazynu aż o 48%”, przyznaje Ramón Encina, kierownik działu doskonalenia procesów w firmie Giménez Ganga.

Logistyka firmy Giménez Ganga jest obecnie bardziej dynamiczna, bezpieczna i wydajna. Dzięki systemowi składowania akumulacyjnego Mecaluxu oraz wózkom widłowym bocznym uzyskano większą pojemność magazynową, a także sprawne zarządzanie asortymentem liczącym 458 pozycji.

W magazynie firmy Giménez Ganga ładunki są transportowane przy pomocy wózków widłowych bocznych
W magazynie firmy Giménez Ganga ładunki są transportowane przy pomocy wózków widłowych bocznych

Optymalizacja transportu ładunków dłużycowych

Wózki widłowe boczne to często stosowany środek transportu bliskiego w magazynach, w których składuje się ładunki o wymiarach niepozwalających na użycie palet. Dzięki tego rodzaju wózkom obsługującym akumulacyjne systemu magazynowe firmy zyskują nie tylko większe tempo i bezpieczeństwo transportu, ale również optymalizują pojemność magazynową swoich instalacji logistycznych.

Jeśli chcesz zwiększyć wydajność Twojego magazynu ładunków długich i ciężkich, skontaktuj się z nami. Nasi eksperci pomogą Ci wybrać rozwiązanie skrojone na miarę potrzeb Twojego biznesu.